Gå til innhold

Økte forskjeller mellom rike og fattige i vestlige land

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Du skifter den ene kurven. Tror du ikke det skjer noe med den andre? Hva bestemmer bedriftenes etterspørsel etter arbeidskraft?

En økt befolkning øker etterspørsel, som øker økonomien og dermed øker etterspørsel etter arbeidskraft. Jeg skiftet faktisk utover den røde linjen, som du ser etterspør bedriftene mer arbeid ved de gamle lønningene enn før. Samtidig vil etterspørselen til de fattige og de innenlandske minke, noe som skyver etterspørselskurven nedover. Her er det to effekter som arbeider mot hverandre. Jeg mener vi har et godt utdangspunkt til å si at samlede effekter fører til redusering i lønn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du skifter den ene kurven. Tror du ikke det skjer noe med den andre? Hva bestemmer bedriftenes etterspørsel etter arbeidskraft?

Ingen kommentar?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt tid til å skrive en utfyllende kommentar nå, men jeg spurte om hva bedriftenes etterspørsel etter arbeidskraft kommer av.. Hva bestemmer den kurven?

Uansett prøver du å finne økonomisk belegg for "de tar jobbene våre". Problemet er at de rent faktisk ikke tar dem. Du hevder at de fattige blir fattigere. Finn tall som støtter det. Reallønnsutviklingen for ti-persentilen i Norge bør være grei å finne på ssb.no..

At man ikke har hatt reallønnsvekst for medianen er kanskje tilfelle for USA, men det kan vel selv ikke du klandre sosialdemokratene for?

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Hadde man bare hatt en slik form for demonstrasjon i Norge, det hadde vært artig det:

http://www.dagbladet.no/2014/12/22/nyheter/utenriks/belgia/36870564/

978x.jpg

Belgias statsminister dynket i majones av tidligere Femen-aktivister - nå Lilith.

Aktivistene, som var fra gruppa Liliths (tidligere den belgiske delen av den radikale feministgruppa Femen) skal ha båret T-skjorter med budskapet om at statsministerens kutt og liberalisering av staten fører til mer fattigdom. Aktivistene skal ha vært journaliststudenter, og ble på den måten akkreditert til konferansen.
Endret av G
Lenke til kommentar

Grenser til seksualisering, hele demonstrasjonsformen. Mannfolk som slike demonstranter hadde nok fått passet påskrevet skal du se :wee:

Ser jo ut som statsministeren liker det litt da. Kanskje han er glad i majones?

Endret av G
Lenke til kommentar

Vi kan ikke ta inn mer ufaglært arbeidskraft enn det er behov for, og det samme kan nok sies om enkelte andre grupper med lite utdanning (les: yrkesfag på VGS som høyeste fullførte nivå).

Du er vel ikke seriøs nå? Hvis jeg var arbeidsgiver ville jeg heller hatt en ansatt som har en utdanning som viser at han har ERFARING fra det faget han skal jobbe med fremfor en som har mange titler på skole-nivå men ikke har bevist noe i praksis enda.

Lenke til kommentar

Er det MANKO på snekkere i dette landet? Såvidt jeg har hørt klages det jo på at utenlandsimporten rapper jobbene "våre" - ergo må det jo være et overskudd av arbeidskraft innen visse yrker, typisk lavutdannelsesyrker, da det ikke er noe snakk om at polske atomfysikere kommer hit og gjør livet hardt for en stakkars realist.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Har de fattige virkelig blitt fattigere, eller er dette bare noe sosialdemokratene finner på for å kunne skylde på de slemme kapitalistene?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Har de fattige virkelig blitt fattigere, eller er dette bare noe sosialdemokratene finner på for å kunne skylde på de slemme kapitalistene?

Selvsagt er det løgn, gjør sosialister noe annet? Fru Halvorsen hadde 8 år i flertall for og slette fattigdom. Men dessverre for Frua, hun ble rikere og de fattige, de forble fattig. Støre og pampene i AP ble nok rikere. Patetiske mennesker som liksom snakker for den lille og saueflokken som biter på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fattige blir også rikere.

Formuesskatt er en uting. Ta heller igjen det tapte på inntektsskatten, hvis det er så forbasket viktig for staten å få inn disse kronene. Fjern gjerne eiendomsskatten i tillegg. Stinker "hensikten helliger midlet" av begge deler - å bare eie noe burde aldri koste noe, enten det er eiendom, penger, en bil - eller en TV; for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...