Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skitne romkamerater

Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Hei,

Jeg bor på et kollektiv i Trondheim i en studentby (gjennom SiT) og har fått god grunn til å misslike noen av dem jeg bor med, nemlig fordi de aldri vasker opp etter seg. Det er to stykker av dem, som stadig vekk lager seg mat og bestemmer seg for å legge oppvasken til siden, så glemmer de den, og nekter for at oppvasken er deres. Siden mye av spiseredskapet vi har er felles blir det vanskelig å kunne klandre noen direkte. Helt latterlig sier bare jeg.

Nå er jeg snart redd for at noen i SiT kommer innom for å sjekke standaren på kollektivet (Dem har kontroller fra tid til tid), og om det er for skittent, leier de inn vaskehjelp og setter regningen på oss. Om en slik regning skulle komme, hvordan er min posisjon til å ikke betale den?

Ja, jeg skal skaffe meg eget servise osv, men fram til det punktet, har jeg ingenting å bevise. Om jeg nekter å betale, og ingen andre på kollektivet gjør det heller, kan SiT trekke det fra mitt depositum? Har jeg noe å si her?

Takk,

Sint student.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på om SiT har adgang til å kreve deg for manglende vask av fellesarealer. I utgangspunktet kan de bare kreve erstatning for faktiske kostnader knyttet til manglende vedlikehold (hva som er manglende vedlikehold kan dere avtale fritt, men ikke rettsvirkningen av at det ikke utføres korrekt), så jeg er usikker på den rettslige stillingen til disse "vaskegebyrene" jeg vet flere utleiere opererer med. Men om slikt gebyr først er lovlig, vil jeg anta at dere er solidarisk ansvarlig for denne typen krav.

En annen sak er jo hvor godt det kan fungere at dere bor sammen. Har du vurdert å ta kontakt med husvert-teamet tilknyttet din studentby? De stiller opp som meglere.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke solidaransvar er særlig aktuelt (i mangel av positiv avtalehjemmel) for tilfeller der man ikke er flere på samme leiekontrakt. "Gebyret" er jo en sanksjon for brudd på leieavtalen, og den som selv har oppfylt sin individuelle leieavtale (ved å gjøre sin del av eventuelt avtalefestet vedlikehold) kan ikke sanksjoneres fordi noen andre bryter sin individuelle avtale.

Lovligheten av "vaskegebyr" blir et spørsmål om hvordan det er satt. Jeg antar at man kan avtale en normaltapserstatning (såfremt denne er beregnet som normaltapserstatning) innenfor grensene husleieloven § 5-8 setter.

Lenke til kommentar

Minner meg om min egen opplevelse. To stykker som var akkurat som det du beskriver.

Satte opp vaskeliste som ingen brydde seg om, så jeg ga rett og slett fean og vaske for alle etter en stund og lot være å vaske noen ting for å se hvor jævelig de ville godta at det ble. De skjerpet seg litt etterhvert men standarden var heller lav. Vaktmesteren var innom en tur i forbindelse med noe annet en gang og var rystet. Vurderte å sette hele tallerkentårnet med en ca en og en halv ukes middag under teppe i senga hans. Hørte en annen gjeng som rulla inn en fyr i et stort stivt teppe til han lovet å bli bedre på å rydde etter seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...