jodaneida Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Før jeg sier opp leiligheten så vil jeg bare høre om noen som har litt peiling på hva jeg kan "kreve" av utleieren. Bor med personer som jeg ikke klarer å bo sammen med da de både snakker veldig høyt og ikke er spesielt renslige av seg. Ikke har jeg noe til felles med dem heller. Har lyst til å flytte til en mer sentral plass, men i følge kontrakten har jeg en oppsigelstid på 3 måneder. Kan jeg på noen måte forkorte denne oppsigelstiden? Jeg deler en leilighet med to andre gutter, altså jeg har eget rom men deler alt av fellesrom med dem. I følge det jeg har lest på nettet så regnes det som enkeltrom, og jeg har derfor en oppsigelsestid på 1 måned. Kan jeg bruke dette selv om kontrakten sier 3 måneder? Jeg er mildt sagt drit lei av å bo her, og kjenner ikke jeg orker tre måneder til... noen som har tips til hvordan jeg kan overbevise utleieren om å forkorte oppsigelsestiden??? :/ Lenke til kommentar
jodaneida Skrevet 13. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2014 Fremleie? Det er ikke aktuelt i følge kontrakten og jeg kunne ikke tenke meg det heller.. Æsj fant nettopp dette i kontrakten "Boligen er utleiers vanlige bolig. Leier har derfor dårligere vern enn vanlig etter husleieloven. Det er f.eks. ikke lov til framleie, og de vanlige oppsigelsesreglene er satt til side. Leier må uansett flytte ved avtalens opphør, enten dette er en fastsatt dato, eller inntrer etter avtalt oppsigelse. " Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Bor utleieren sammen med dere i boligen? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Utleiere er som regel mest opptatt av pengene og ikke hvem som bor der, så lenge de er greie nok. Klarer man å skaffe en ok leieboer etter deg så er de fleste huseiere happy med å la deg slippe ut av kontrakten tidligere. Gjør heller det enn å begynne å veive med paragrafer først. Juss er noe du bruker om dere ikke kommer til enighet på annet vis. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 (endret) Man kan avtale noe annet enn lovens standard oppsigelsestid, se. husleieloven § 9-6 siste ledd. Uansett er ikke denne typen kollektiv noe som faller inn under enmånedsregelen, slik at lovens normalordning er 3 måneder. Edit: Jeg forstår det slik at huseieren mener at unntakene i § 11-4 kommer til anvendelse. Vet du når han sist bodde i boligen, og hvor lang tid det er til han skal flytte hjem igjen? Endret 13. desember 2014 av Herr Brun Lenke til kommentar
jodaneida Skrevet 13. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2014 Bor utleieren sammen med dere i boligen? Nei. Man kan avtale noe annet enn lovens standard oppsigelsestid, se. husleieloven § 9-6 siste ledd. Uansett er ikke denne typen kollektiv noe som faller inn under enmånedsregelen, slik at lovens normalordning er 3 måneder. Edit: Jeg forstår det slik at huseieren mener at unntakene i § 11-4 kommer til anvendelse. Vet du når han sist bodde i boligen, og hvor lang tid det er til han skal flytte hjem igjen? Det vet jeg ikke. Tror ikke det blir med det første.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå