Gå til innhold

Beregning av sykepenger

toadtje

Anbefalte innlegg

Dere kommer sikker til å le, men det gjør ikke jeg. For jeg er totalt forvirra, og jeg har ikke regnskapsfører, så må finne ut av dette på egenhånd. Og etter timevis på nettet, er jeg ikke klokere.

Og nei, har kun to ansatte, så orker ikke å stresse med regnskapsfører før i slutten av neste år. Bedriften har bare vært oppe i 9 måneder, og skal få noen til å ta seg av økonomien neste år. Inntil nå har jeg klart meg fint med et godt regnskapsprogram, og å ringe en regnskapsfører koster jammen penger det også, så da får jeg prøve her og se om dere kan hjelpe meg.

Jeg har en ansatt som gikk ut i full sykemelding fra 1. desember og er sykemeldt ut Januar. Jeg vet at min periode der jeg skal betale han er de første 12 arbeidsdagene (de første 16 dagene - helger).

Dette er helt greit. Det er beregningen jeg ikke skjønner. Man sier jo at lønnen i arbeidsgiverperioden er dagsatsen av den lønnen han har hatt de siste 4 ukene (han har vært ansatt siden midten av Oktober med en lønn på 30.000 per måned).

Så da blir spørsmålet, som gjør at jeg ikke får sendt inn papirene til NAV, nemlig: hvor mye skal jeg betale ut brutto for de 16 dagene han er sykemeldt i arbeidsgiverperioden?

Hvor enn jeg går, så finner jeg kalkulatorer som beregner dagsatsen med at man jobber 21.67 dager per måned. Problemet er at i Desember skal han ha betalt for 23 dager, siden det er 31 dager i måneden. Så hvis jeg da bruker denne kalkulatoren til å beregne hvor mye jeg skal betale ut, blir dette feil tror jeg, og NAV sender hele greia tilbake til meg igjen. Og det orker jeg ikke.

Noen som kan hjelpe med et fornuftig svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke problemet i det hele tatt. Hvor mye tjener han per dag? Dette må jo du vite som er sjefen hans. Er han satt opp til å jobbe alle hverdager fra 1 desember tom 16 desember? Isåfall tar du det han tjener per dag og ganger med 12.

Eller sagt på en annen måte. Hvis personen sin siste arbeidsdag var 16 desember hvor mye ville du ha betalt han fra 1 desember og frem til 16 desember?

Når det gjelder beregning av grunnlaget må vi jo vite om personen har fast arbeidstid og timelønn eller fast arbeidstid og månedslønn.
https://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P8-28#L19970228-19_P8-28

Er forøvrig 99% sikker på at nav ikke kommer til å sende innteksskjemaet tilbake til deg forutsatt at beløpet du skriver stemmer sånn nogenlunde og arbeidstaker ikke klager.

Lenke til kommentar

Joda, du har jo rett i det, men jeg vet NAV er noen fanatiske regelryttere, og hvis noe ikke stemmer helt, så blir det bare tull. Og da er det greit å få ting riktig i fra første stund.

Så da blir kalkulasjonen slik, hvis jeg har tenkt riktig:

35.000 per mnd / 23 arbeidsdager = 1521.73 kr per dag * 12 arbeidsdager = 18260 kr utbetalt.

Håper dette stemmer. Men ja, blir regnskapsfører neste. Orker ikke dette en gang til.

Og jeg liker dårlig at for å få ET svar en av regnskapsfører vil koste meg 1250 kr... er helt sinnssykt.

Lenke til kommentar

Du skal betale sykepenger for perioden 1. - 16. desember. Grunnlaget for sykepengene er en såkalt "beregnet aktuell ukeinntekt" fastsatt i medhold av folketrygdloven §§ 8-28 og 8-29.

Den enkle måten å gjøre det på er å utbetale 16/30-deler av full månedslønn. Hvis full månedslønn utgjør 30 000 kr vil dette innebære 16 000 kr (tilsvarer en beregnet aktuell ukesinntekt på 7 000,- kr). Årsaken til at du bruker 30 dager i nevneren er fordi sykepengene skal beregnes ut fra inntekten i forrige måned, ikke inneværende, og november har 30 dager.

Mer komplisert: Den beregnede ukeinntekten ved fast månedslønn skal fastsettes på bakgrunn av måneden før sykemeldingen, det vil si november måned. November hadde 4,28 uker, og den beregnede aktuelle ukeinntekten finnes ved 30000/4,28, og utgjør 7 009,34 kr. Du skal så betale 2,28 ganger denne ukesinntekten (16 kalenderdager), eller 15 981 kr.

NAV "returnerer" for øvrig ikke saken til deg hvis du oppgir eller gjør feil her. Hvis du beregner sykepenger i arbeidsgiverperioden feil er det arbeidstaker som eventuelt må klage til NAV og kreve at NAV beregner sykepengene for ham/henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Du skal betale sykepenger for perioden 1. - 16. desember. Grunnlaget for sykepengene er en såkalt "beregnet aktuell ukeinntekt" fastsatt i medhold av folketrygdloven §§ 8-28 og 8-29. 

Den enkle måten å gjøre det på er å utbetale 16/30-deler av full månedslønn. Hvis full månedslønn utgjør 30 000 kr vil dette innebære 16 000 kr (tilsvarer en beregnet aktuell ukesinntekt på 7 000,- kr). Årsaken til at du bruker 30 dager i nevneren er fordi sykepengene skal beregnes ut fra inntekten i forrige måned, ikke inneværende, og november har 30 dager. 

Mer komplisert: Den beregnede ukeinntekten ved fast månedslønn skal fastsettes på bakgrunn av måneden før sykemeldingen, det vil si november måned. November hadde 4,28 uker, og den beregnede aktuelle ukeinntekten finnes ved 30000/4,28, og utgjør 7 009,34 kr. Du skal så betale 2,28 ganger denne ukesinntekten (16 kalenderdager), eller 15 981 kr. 

NAV "returnerer" for øvrig ikke saken til deg hvis du oppgir eller gjør feil her. Hvis du beregner sykepenger i arbeidsgiverperioden feil er det arbeidstaker som eventuelt må klage til NAV og kreve at NAV beregner sykepengene for ham/henne. 

Hei,

Jeg sitter nå med lignende problem. Kanskje du kan hjelpe meg? Forskjellen er at vår ansatt har timelønn og har ikke fast arbeidstid. Noen ganger jobber han 5 timer,  andre ganger 9 timer osv.. Hvordan bør jeg beregne gjennomsnitlig ukeinntekt her? :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...