Mechanix Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Er på utkikk etter en ny bærbar datamaskin etter fire år med en skole-pc som såvidt takler de minste gjøremål. Vil i hovedsak bli brukt til spill ala FM15 og LoL, film og surfing osv. Selv om disse spillene ikke krever så altfor mye hadde det vært greit å ha litt å gå på. Har sett på denne fra Komplett, som virker relativt billig ift. andre maskiner med GTX 850M, og lurer blant annet på hva "flaskehalsen" på den er. Tar gjerne imot andre anbefalinger, men ettersom jeg er i førstegangstjenesten er ikke budsjettet på mer enn 6-7000 kr. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Veldig bra kjøp, men ville lagt til Crucial MX100 SSD 256GB Nå er det kanskje litt negativ at du kan kun bytte ene rambrikken. Kan godt tenkes det kommer billigere laptop i januar siden GTX 800 serien er egentlig litt utdatert. Men skal du ha laptop nå er sikkert den blant de beste i den prisklassen. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 (endret) Kan det være et alternativ å oppgradere den skolePCen? Jeg regner med du har overtatt den slik at det er din egen nå? Mange skolePCer fra den tiden var egentlig ganske gode laptoper. Men de kom gjerne med dårlig prosessor (typisk Celeron). Ofte er det mulig å opppgradere til f.eks. i5. For en uerfaren er det noe vanskelig og med risiko for at PCen blir ødelagt om du ikke er forsiktig nok. Hvis du kjøper brukt fra utlandet kan du få en i5 til under tollgrensa. I tillegg må du ha en termisk pasta som du får til under hundrelappen inkl. frakt. Hvis ikke du har isopropanol eller lignende til å renske CPU og kjøler så må det også kjøpes. Selv oppgraderte jeg min nå 5 år gamle skolePC fra en Celeron på 1,7GHz til en Core 2 duo på 2,5GHz, og det var enorm forskjell. Kosta bare 140 kr inkl. frakt på Ebay. SkolePCer fra den tiden har ofte bare 2GB RAM, noe som også kan være lurt å oppgradere. Men det er mye lettere og mindre risikabelt enn CPU. Og der kan du kjøpe nye deler fra norske nettbutikker til fornuftig pris. F.eks. denne hvis du vil oppgradere fra 2 til 6 GB RAM (forutsetter at denne passer med den du har). Endret 13. desember 2014 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Mechanix Skrevet 13. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2014 Takk for svar! Kommer nok til å legge til en SSD ved en senere anledning, men skal klare meg uten det akkurat nå. Skulle helst fått ordna det før eller iløpet av julepermen så tviler på at jeg tid eller kunnskapen som trengs for å oppgradere denne. Men har ijvertfall funnet specsa så tror du det kunne være verdt bryet? CPUIntel Celeron B810 @ 1.60GHz Sandy Bridge 32nm Technology RAM4,00GB Single-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24) MotherboardHewlett-Packard 1619 (CPU 1) GraphicsGenerisk PnP-skjerm (1600x900@60Hz) Intel HD Graphics Family (HP) Storage298GB TOSHIBA MK3261GSYN (SATA) 34 °C Optical Drives hp DVDRAM GT31L Audio - IDT High Definition Audio CODEC Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 (endret) Er det probook 6560b? Det finnes vel ikke noen laptoper der det er lettere å bytte CPU enn den Probooken. Det er bare å åpne det store dekselet på undersida (0-1 skruer), også er det 3 skruer for å løsne vifta og 4 skruer for å løsne kjøleribba. Du kan se på bildet her. http://www.notebookcheck.net/fileadmin/_migrated/pics/hp-probook-6560b-HW-Unten1.jpg Det som er viktig er at du ikke skrur skruene for stramt når du fester kjøleribba igjen, da det kan ødelegge prosessoren. Også er det viktig at du unngår statisk elektrisitet. Litt vanskelig å gjøre det 100% riktig om du ikke har antistatisk armbånd eller lignende, men hvis du hele tiden holder på ulakkert metall i laptopen og unngår å berøre kontaktpinnene er du godt på vei. Prosessoren og kjøleren må vaskes med isopropanol eller annet løsemidler som ikke etterlater noen rester. Deretter tar du på en klatt kjølepasta oppå prosessoren og setter det sammen igjen. Kan sikkert finne noen guider på nett om du ikke føler deg trygg på det. Med tanke på hvor moderne laptopen er ellers, så synes jeg absolutt det kan være verdt bryet om du bare finner en brukt prosessor til grei pris. Laptopen har veldig god byggekvalitet, og vil sannsynligvis holde en del år til. Kanskje du kan forsøke å få denne til under tollgrensa. http://www.ebay.com/itm/Core-i5-2410M-Processor-2-90-GHz-3MB-Cache-64Bit-/371213258518?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item566e08cf16 Endret 13. desember 2014 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Mechanix Skrevet 14. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2014 Stemmer det! Setter pris på at du tar deg tid til det her, men si at jeg bytter prosesser og kanskje legger til en minnebrikke, vil jeg ikke da sitte igjen med et ganske ubrukelig skjermkort? Hvis jeg ikke tar helt feil må jeg bytte hovedkort tillegg hvis jeg skal ha mulighet til å bytte skjermkort, noe som resulterer i greit med arbeid og minimal fortjeneste ift. å kjøpe en ny maskin. Har funnet en annen ASUS-maskin i en annen tråd her som også virket interessant. Her. For drøye 500 kr mindre får man 250 gb ekstra dog en tregere harddisk. Noen tanker om det? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 (endret) Du har rett i at du vil fortsatt sitte igjen med et elendig skjermkort og at det er veldig mye jobb og veldig dyrt å bytte hovedkort. Men skjermkortet vil likevel bli noe bedre enn det du har i dag. Celeron-prosessoren din har Intel HD Graphics 2000 med 6 Execution Units og frekvens på 650-900MHz. 600-1050MHz. Oppgraderer du til den prosessoren jeg linket til får du Intel HD Graphics 3000 med 12 EUs og 650-1200MHz. Etter det jeg har klart å finne på nett tror jeg det skal være tilstrekkelig for å kjøre de spillene du nevner nokså greit. Du har nok ikke veldig stort behov for større mengde RAM. Men hvis du oppgraderer til en RAM-brikke til, så vil du få dual-channel som gir dobbelt så stor minnebåndbredde. Du vil nok ikke merke veldig mye til det heller. Men den integrerte grafikken bruker minne, så kan du nok se en liten forbedring i spillytelsen. Hvis det bare var vanlig kontorbruk ville jeg ikke vært i tvil om at du burde oppgradere i stedet for å kjøpe nytt. Forutsetter selvfølgelig at du finner en så billig prosessor at det ikke er det store tapet om den ikke fungerer 100% (kjøper jo brukt). Men siden du skal bruke til spilling er det jo avhengig av hvor stor sjanse det er for at du vil begynne med mer krevende spill innen kort tid. Endret 14. desember 2014 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Oppdaget at jeg skrev feil klokkefrekvens om grafikken du har i dag. Se rettelse i innlegget over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå