Gå til innhold

Sant eller usant?: Alle hekser kan telle til ti.

ærligøs

Anbefalte innlegg

Er setningen "Alle hekser kan telle til ti" sann eller usann?

Jeg forutsetter at det ikke finnes hekser i virkeligheten. Jeg lurer på om setningen er sann fordi hekser ikke finnes? Da betyr vel setningen det samme som "Ingen hekser kan telle til ti"? Det må da være sant? Samtidig skurrer hele greiene, og jeg er litt forvirret. Kan det være sant å tillegge bestemte egenskaper til noe som ikke eksisterer? Da vil jo alle setninger av denne sorten bli sanne. Da er det sant at "Alle hekser er late", men også sant at "Alle hekser er hyperaktive". Blir ikke dette absurd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Hekser eksisterer ikke

2) Hadde de eksistert, kunne de telt til ti

Det er umulig å si om 2) er sann eller usann, når vi ikke har muligheten til å verifisere.

Dette blir tilsvarende å dele på null; ikke noe vanskelig å få motstridende resultater da.

En annen måte å si det på er at setningen er hverken sann eller usann, men ugyldig, uten kontekst. I sammenheng med en vilkårlig mytologi, kan setningen fort være sann.

Tor har en øks som heter Mjølner. Er det sant eller usant?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke på mytologiske kontekster som gjør setningene sanne. Setningen om Tors hammer er nok sann i en utgreiing om norrøn mytologi. Jeg tenkte kun på referanser til vår faktiske verden. Da kunne jeg kanskje si at setningen er usann, fordi Tor ikke eksisterer, tror jeg.

Hva om jeg skriver at "Politiet stormet en fest jeg var på, og alle de som ble arrestert, ble utsatt for politivold"? Dersom politiet ikke arresterte noen, så synes jeg det er vanskelig å avgjøre om dette er løgn eller ikke.

"Norges nåværende president drikker ikke alkohol" er vel også en slik setning som det er forvirrende å bestemme sannheten av.

"Ugyldig", sier du. Ja, kanskje er det noe sånt en må si om dette. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Et rett svar kan være mu, men da antageligvis utenfor rammene av formallogikk.

Fra wikipedia:

"Mu" may be used similarly to "N/A" or "not applicable," a term often used to indicate the question cannot be answered because the conditions of the question do not match the reality. A layperson's example of this concept is often invoked by the loaded question "Have you stopped beating your wife?",[22] to which "mu" would be the only respectable response."

The term is often used or translated to mean that the question itself must be "unasked": no answer can exist in the terms provided. Zhaozhou's answer, which literally means that dogs do not have Buddha nature, has been interpreted by Robert Pirsig and Douglas Hofstadter to mean that such categorical thinking is a delusion, that yes and no are both correct and incorrect

Se forøvrig også http://en.wikipedia.org/wiki/Loaded_question som lenket i første sitat.

Endret av process
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg husker riktig: Alle utsagn om en tom mengde er sanne. Jeg mener å huske at det er en teknisk forutsetning som er nødvendig for at formallogikken skal "henge sammen". Så, gitt at det ikke finnes hekser, kan alle hekser telle til ti.

Jeg forsøker å studere litt logikk for tiden, men tror ikke jeg har vært borti akkurat det du sier. Skulle ikke forundre meg om du har rett.

Men uansett bestemmer vel ikke slike definisjoner innen logikk hvordan vi bruker og forstår setninger i dagligtalen? Hvis det er slik at alle predikater hektet fast på noe som ikke eksisterer, fører til sanne ytringer, så kan en jo bruke dette til å manipulere med?

"Jeg er ikke enig i at alle jenter er opptatt av sminke. Samtlige av mine søstre bruker aldri sminke."

Det ovenstående er altså sant, selv om jeg ikke har noen søstre?

Lenke til kommentar

Hadde helt glemt at det finnes mennesker som tar fundamentalistiske kristne youtube-videoer seriøst. Pussig, jeg savnet ikke fraværet av akkurat det aspektet ditt Frankline.

Har det skjedd noe nytt med heksene i afrika i det siste? Er det noen nyheter om dem på youtube?

Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg husker riktig: Alle utsagn om en tom mengde er sanne. Jeg mener å huske at det er en teknisk forutsetning som er nødvendig for at formallogikken skal "henge sammen". Så, gitt at det ikke finnes hekser, kan alle hekser telle til ti.

Jeg forsøker å studere litt logikk for tiden, men tror ikke jeg har vært borti akkurat det du sier. Skulle ikke forundre meg om du har rett.

Jeg har bare hatt det i ex.phil for mange, mange år siden, så ta alle mulige forbehold, men se på setningen: "Det finnes ingen hekser som ikke kan telle til ti". I og med at det ikke finnes hekser er denne setningen sann. Men dette er jo det samme som at "Alle hekser kan telle til ti", som dermed også er sant.

Men du har jo selvfølgelig rett, i dagligtalen er det noe annet. Eksempelet ditt med "Alle som ble arrestert, ble utsatt for politivold" er teknisk sett sant hvis ingen ble arrestert, men du formidler et budskap om at noen ble arrestert og utsatt for politivold. Så setningen er "logisk sann, men retorisk løgn".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg regner med at en heks må ha et visst minimum av kunnskap, men kan man likevel regne med at heksene i en isolert afrikansk landsby, kan telle til ti?

Har man i alle isolerte landsbyer et tellesystem? Hvis ja, kan man vel si at påstanden er sann.

Jeg la til grunn at hekser ikke finnes. Det er muligens feil, men da kan en bytte ut hekser med "fredsprisvinnere fra Senja" eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...