Morgens Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Hvor skal jeg egentlig stille volumet? På Altibox-dekoderen eller på lydplanken? + Det samme gjelder PC, den har en DAC til forsterker. I tillegg har iTunes en egen volumkontroll. Noen gode forslag? Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 full lyd på digital enhet, juster volum ut gjennom forsterkeren. 1 Lenke til kommentar
oyoygard Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 (endret) Rent teknisk er det en fordel å ha høyest mulig signal,spesielt på analoge kabler, og siden disse typisk er mot slutten av kjeden så blir det som sjurtf sier. Styr volumet på forsterkeren. I praksis kan det være enklere å styre volum på samme fjernkontroll som du likevel må bruke for å skifte kanaler og alt annet. Ikke tror jeg du kommer til å høre noen forskjell heller. I mitt tilfelle er jeg lat og har digitalt signal helt fram til forsterker, så jeg justerer volum på TV-dekoderen (fra GET) og Sonos Connect for musikk. (For analoge kabler er tanken min at tilført støy er tilnærmet konstant, og dermed ødelegger mer for et svakt signal enn for et sterkt signal. For digitale signaler forutsettes at kilden vanligvis ikke har mer enn 16bits oppløsning, og at det vanligvis overføres med 24bits oppløsning. Da kan man i teorien redusere signalet med 8 bit, ned til 1/256, uten at det går ut over oppløsningen. Denne teorien stemmer nok ikke, men det er vel ikke *så* langt unna heller. Fint om noen kommenterer på denne!) Endret 13. desember 2014 av oyoygard 1 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 13. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2014 1000 takk til dere begge, spesielt til oyoygard med god forklaring. Jeg gjør som dere anbefaler - merker neppe forskjell. :-) Igjen takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå