lesles Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 (endret) Vi må nå velge hvilke retning innenfor økonomi vi skal studere i tredje året. Det finnes 4 hovedretninger; Profil i International Business:Studenter som velger denne profilen vil få et teoretisk grunnlag for å forstå den internasjonale virksomhet, og et faglig grunnlag for økonomisk/administrativt arbeid i organisasjoner, offentlig forvaltning og bedrifter med internasjonalt rettet virksomhet. Videre får studentene en oversikt over internasjonaliseringens bakgrunn og virkninger gjennom kunnskaper om økonomiske, rettslige og samfunnsmessige forhold, samt at de får mulighet til å oppøve sine ferdigheter i engelsk. Det blir lagt vekt på europeiske forhold samtidig som det globale perspektiv er sentralt. Profil i Bedriftsøkonomisk analyse:Studentene som velger denne profilen får et fokus på kjerneområder i finansiell økonomi som har praktisk relevans, og på teori som er egnet til å analysere beslutningsproblemer for å oppnå effektive strategier for bedrifter og organisasjoner. Profil i Strategi og ledelse:Studentene som velger denne profilen får innsikt i aktuelle problemstillinger og utvikle en selvstendig og kritisk holdning til fagområdene. De får kunnskap og ferdigheter i administrative oppgaver og prosesser og få økt sin forståelse for utfordringer i administrativt og ledende arbeid. Profil i SamfunnsøkonomiDenne profilen gir studentene mulighet til å fordype seg i Samfunnsøkonomi i 3. år. Studentene som velger denne profilen vil få et teoretisk grunnlag for å analysere samfunnsøkonomiske problemstillinger som arbeidsledighet, renteendringer, valutaendringer mv. De vil også kunne analysere hvilke faktorer som påvirker endringer i vekst og næringsstruktur. Studentene kan etter å ha tatt denne profilen vurdere investeringsprosjekter ut fra samfunnsøkonomiske kriterier. Med denne profilen vil bachelorstudentene ved Høgskolen i Oslo og Akershus få mulighet til å fortsette med en mastergrad i samfunnsøkonomi ved UiO. (kilde hioa.no) Dette er alt jeg kan om de ulike retningene, men jeg ønsker gjerne å finne mer om fordelene og ulempene ved de ulike retningene, gjerne erfaringer? Hvilken retning er det lurt å gå for med tanke på å få seg lettere jobb? Jeg kan foreløpig si at International business interesserer meg ikke. Er også litt usikker på samfunnsøkonomi. Som samfunnsøkonom er det vanlig å jobbe for staten, og da må man gjerne være blant de beste, vet ikke hvor stor sjansen er for at jeg havner der. Har også en følelse at det er færre jobber tilgjengelig i denne retningen. Fordelen er at man får muligheten til å også ta en mastergrad i samfunnsøkonomi. Det jeg faktisk interesserer meg for er aksjer, finans og investering. Dette er jobber hvor du sikkert også må være blant de beste, og samtidig går det på risiko. Men det synes jeg er faktisk gøy! En mer safe og stabil type arbeid er administrative arbeid innenfor bedrifter. Dette interesserer meg og! Er det "Bedriftsøkonomisk analyse" eller "Strategi og ledelse" jeg bør gå for? Evt. forslag til noen av retningene? Beklager for et langt innlegg. Dette er et valg som avgjør fremtiden min, så ønsker å gjøre det ordentlig. edit: kan også nevne at jeg er glad i matte og liker å sette to streker under svaret. Endret 13. desember 2014 av lesles Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Hvilken spesialisering du velger har nok lite å si for hvilke jobber du kan få, i hvert fall hvis du også skal ta master. Men med tanke på interessene dine, bør du velge bedriftsøkonomisk analyse framfor strategi og ledelse. Strategi og ledelse berører markedsføring, strategi, HRM, ledelse, organisasjon og liknende. Det er altså fag der du ikke trenger en kalkulator og hvor du må lære deg mange motstridende modeller for å drøfte administrative spørsmål og komme fram til en konklusjon som aldri er helt riktig, men heller ikke er helt feil. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 13. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2014 Hvilken spesialisering du velger har nok lite å si for hvilke jobber du kan få, i hvert fall hvis du også skal ta master. Men med tanke på interessene dine, bør du velge bedriftsøkonomisk analyse framfor strategi og ledelse. Strategi og ledelse berører markedsføring, strategi, HRM, ledelse, organisasjon og liknende. Det er altså fag der du ikke trenger en kalkulator og hvor du må lære deg mange motstridende modeller for å drøfte administrative spørsmål og komme fram til en konklusjon som aldri er helt riktig, men heller ikke er helt feil. Oh, det misliker jeg veldig! Så det er mest i bedriftøkonomisk analyse jeg finner matte? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Jeg vil tro at samfunnsøkonomi inneholder mest matte, men bedriftsøkonomisk analyse er mer kvantitativt enn strategi og ledelse, ja. Jeg har aldri studert på HiOA, så jeg har dog ikke detaljkunnskap om hva de ulike spesialiseringene inneholder. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 13. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2014 Jeg vil tro at samfunnsøkonomi inneholder mest matte, men bedriftsøkonomisk analyse er mer kvantitativt enn strategi og ledelse, ja. Jeg har aldri studert på HiOA, så jeg har dog ikke detaljkunnskap om hva de ulike spesialiseringene inneholder. Profil i Bedriftsøkonomisk analyse: 5. semester 6. semester Foretaksfinans, obligatorisk International Finance, obligatorisk * Managerial Accounting, obligatorisk * Strategiøkonomi, obligatorisk International Economics * Profil i Samfunnsøkonomi (samarbeid med UiO): 5. semester 6. semester Makroøkonomisk analyse (UiO), (Econ2310) International Finance (7,5) Vekst og næringsstruktur (UiO), (Econ2915) Valgfritt emne (7,5) 1) Samfunnsøkonomisk lønnsomhet og økonomisk politikk (UiO), (Econ3610) sier dette deg noe ? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Det sier meg at det er noe overlapp og at begge spesialiseringene antakelig inneholder en del matematiske modeller. Du vil ikke utelukke jobber i det private næringslivet eller jobber innen finans og investeringer hvis du velger samfunnsøkonomi. Så spørsmålet er om du vil lære økonomi mest fra bedriftens eller mest fra samfunnets perspektiv. Jeg tror at matematikken i samfunnsøkonomi kan oppleves som litt tyngre. Lenke til kommentar
Parry Hotter Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Jeg vil tro at samfunnsøkonomi inneholder mest matte, men bedriftsøkonomisk analyse er mer kvantitativt enn strategi og ledelse, ja. Jeg har aldri studert på HiOA, så jeg har dog ikke detaljkunnskap om hva de ulike spesialiseringene inneholder. Profil i Bedriftsøkonomisk analyse: 5. semester 6. semester Foretaksfinans, obligatorisk International Finance, obligatorisk * Managerial Accounting, obligatorisk * Strategiøkonomi, obligatorisk International Economics * Profil i Samfunnsøkonomi (samarbeid med UiO): 5. semester 6. semester Makroøkonomisk analyse (UiO), (Econ2310) International Finance (7,5) Vekst og næringsstruktur (UiO), (Econ2915) Valgfritt emne (7,5) 1) Samfunnsøkonomisk lønnsomhet og økonomisk politikk (UiO), (Econ3610) sier dette deg noe ? Studerer selv samføk på UiO. Econ2915 er et OK fag, mye solow-modeller osv Econ2310 er Makro2, inneholder utvidede keynesmodeller, helt OK Econ3610 bygger på et ganske teknisk fag vi har som heter econ2200 - matte/mikro. Så er en god del vanskelig matte her, men mest tolkning, ikke så mye vekt på utregning som i 2200 Hvor mye samføk kan du fra før? Hvis dette er første gang du skal ta samføk-fag vil jeg fraråde deg det på det høyeste. Hvis det du i tilegg ikke liker matte er ikke denne retningen noe for deg. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 15. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2014 Jeg vil tro at samfunnsøkonomi inneholder mest matte, men bedriftsøkonomisk analyse er mer kvantitativt enn strategi og ledelse, ja. Jeg har aldri studert på HiOA, så jeg har dog ikke detaljkunnskap om hva de ulike spesialiseringene inneholder. Profil i Bedriftsøkonomisk analyse: 5. semester 6. semester Foretaksfinans, obligatorisk International Finance, obligatorisk * Managerial Accounting, obligatorisk * Strategiøkonomi, obligatorisk International Economics * Profil i Samfunnsøkonomi (samarbeid med UiO): 5. semester 6. semester Makroøkonomisk analyse (UiO), (Econ2310) International Finance (7,5) Vekst og næringsstruktur (UiO), (Econ2915) Valgfritt emne (7,5) 1) Samfunnsøkonomisk lønnsomhet og økonomisk politikk (UiO), (Econ3610) sier dette deg noe ? Studerer selv samføk på UiO. Econ2915 er et OK fag, mye solow-modeller osv Econ2310 er Makro2, inneholder utvidede keynesmodeller, helt OK Econ3610 bygger på et ganske teknisk fag vi har som heter econ2200 - matte/mikro. Så er en god del vanskelig matte her, men mest tolkning, ikke så mye vekt på utregning som i 2200 Hvor mye samføk kan du fra før? Hvis dette er første gang du skal ta samføk-fag vil jeg fraråde deg det på det høyeste. Hvis det du i tilegg ikke liker matte er ikke denne retningen noe for deg. Matte liker jeg godt, fra tidligere har jeg mikro og makro, hvor jeg endte opp med B i begge fagene. Det var interessante, men om de blir like interesserte på UiO og i jobbsammenheng, er et annet spørsmål. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 21. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2014 Hvilke av disse profilene relaterer mest til aksjer? Samføk er mer fundamental analyse kanskje? Hvordan er bedøk. analyse? Er det noe interessant å finne der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå