Gå til innhold

4790K - dårlig chip?

c4sh

Anbefalte innlegg

Hei,

Har hatt en 4790K en stund nå, men pga. problemer med PCen har jeg ikke fått testa den skikkelig.

For det første virker det som den er veldig varm. På stock kjøler går den enkelt opp i 90 grader ved stresstest, men det er vel egentlig ikke så interessant. Under en H220-X går den fortsatt opp i 72 grader ved full load etter en halvtime, på stock volt.

Har prøvd å justere ned volten, men får den ikke til å kjøre stabilt. Ser ut som den må ha 1.2v + for å kjøre på standard 4 - 4.4 ghz turbo. Har jeg rett og slett bare fått en dårlig chip?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første hvilken stresstest bruker du? Styr unna Prime95 med din prosessor. Bruk heller AIDA64 eller Asus Realbench 2.4. Holder den seg under 80 grader load, så er det greit nok.

Så kan det hende du har tatt for mye/lite kjølepasta på eller montert vannblokka/kjøleren feil. Ved stock hastighet skal stock volt være bra nok i massevis. Har du oppdatert BIOS på hovedkortet?

Lenke til kommentar

Bruker Aida64, har og prøvd Intel's egen test (Extreme Tuning Utility), med samme resultat.

Har bytta kjølepasta flere ganger, og har prøvd både Noctua NT-H1 og Arctic MX-4. Har fulgt instruksjonene når jeg monterte kjøleren, og alt er etter det jeg kan se montert riktig.

Kjørte kjøleren som den kom til å begynne med, altså kun CPU. La til GPU i loopen etter hvert, samt en ekstra 240MM radiator, uten forskjell i temp. Har i etterkant tatt GPU ut av loopen pga. RMA på GPU. Kjører den som den kom nå. Har ikke vært forskjell i temp på CPU, men GPUen holdt seg veldig kald.

BIOS er oppdatert, har også prøvd tidligere BIOS versjon.

Lenke til kommentar

"opp mot" ja ... Men vet du at den girer seg opp skikkelig/raskt nok? Du kan forsøke å koble den slik at den ikke throttler, men går på full fart hele tiden, alternativt sette opp en mer hissig profil på pumpa.

Hvis pumpa går på max, du ikke har luft i systemet og vet du har rett mengde termisk pasta og har god kontakt mot CPU, så er vel temperaturene det du får.

Lenke til kommentar

Slå av topplokket på cpuen, så skal du se at du får lavere temperatur. Hvordan du gjør dette står i første post i Haswell tråden under prosessorer på forumet.

Temperaturen i de spilla/programmene DU bruker er det som har noe å si ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Vurderte å delidde, men går det galt er det jo nesten 3k rett i dass :p

Alt i BIOS er på auto, den trekker opp til 1.23 volt på maks load. Adaptive er ikke på. Prøvde for moro skyld å se hvor mye volt den må ha for 4.6 ghz, da trekker den 1.3 og temperaturene går opp til 84 grader..

Lenke til kommentar

Fikk overklokka den til 4.7 på 1.275 volt, virker stabilt etter å ha kjørt gjennom Fire Strike og Cinebench. Skal la Aida64 stå på i noen timer for å se hvor høy temperaturen blir.

4.8 gikk ikke, selv på 1.3 volt. Er ikke villig til å gå noe høyere pga. temp, så får se hva man gjør etter hvert.

Takk for innspill!

Lenke til kommentar

Så lenge den er stabil, så er det jo samma f om cpuen er 10 grader eller 90 grader.

Er man fornøyd med frekvensen, så ikke tenk mere på temperaturen...

Hva er det for salgs råd da? Geezus. Kanskje han har lyst at hans CPU skal leve litt lenger, er stabil og ikke throttler under load.

Lenke til kommentar

Så lenge den er stabil, så er det jo samma f om cpuen er 10 grader eller 90 grader.

Er man fornøyd med frekvensen, så ikke tenk mere på temperaturen...

Hva er det for salgs råd da? Geezus. Kanskje han har lyst at hans CPU skal leve litt lenger, er stabil og ikke throttler under load.

Jeg skrev så lenge den er stabil. Det betyr at den ikkje klikker eller throttler. Det er jo bra hvis ikkje cpuen varer lengre enn 5 år med tanke på reklamasjon :D

Free upgrade FTW :xmas:

Problemet med 4770k/4790k er at kjernen er så liten, at det er vanskelig å kjøle cpuen fort nok ned. Derfor er f.eks 5960x overklokka kaldere på samme vannkjøling enn mine 4770k/4790k jeg hadde.

For å få 4770k/4790k kald nok hadde jeg cpu vannblokka direkte på kjernen...

Det er en grunn for at det er kjempelett å kjøle ned gpuer i forhold til cpuer. Gpuene har ofte ganske stor flate å kjøle.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Noe må være galt her, enten med hardwaren eller brukerfeil. Ikke f*en at en 4790K @ stock skal bli så varm med den kjølinga. Med stock kjøler så kanskje, ja.

Har du egentlig testet 4770k/4790k selv?

Nei. Ser du kom med et logisk svar over her nå. I stand corrected. Men litt rart at en 84W CPU blir varmere enn en 140W CPU synes jeg da, men igjen logisk forklaring du gav.

Lenke til kommentar

Lekte meg med en 4670K de-lid (med Coolaboratory Liquid Pro som TIM). På 1,2V, 4200mhz uten throttle (EIST. CPU States alt den gørra de-aktivert, power settings på max osv osv) med en CM 412S kjøler fikk jeg da ~72°C under AIDA64 stresstest når denne gikk over tid. Dette kan være en grei retningslinje.

Man får ikke ekstremt mye bedre kjøling med vann VS luft på 1150, så det TS ser er ikke heeeelt hårreisende. Men noen grader ned burde han kanskje komme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...