Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av nettlinje

Anbefalte innlegg

Skal på LAN i dag, til en som har chello. Og han sier at det er sperre på to iper i kabel modemet. Men jeg mener det går ann å sende linja "gjennom" en data men to nettverkskort(som jeg har) også til en switsh som deler linja til de andre dataen igjen. Er dette mulig?

Jeg har også hørt noe om switsher med den eller annen brikke i seg (eller noe annet enn en brikk.. er ikke sikker på hva det er) Som gjør at man kan dele en linje som egentlig bare kan brukes av en data, slik at den kan brukes av mange dataer. Slik er det hvertfall med Telenor ADSL.

Er det noen som kan hjelpe med med dette? (særlig det første "punktet")

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De to punktene du nevner er egentlig ett og samme. I det første tilfellet vil du bruke den maskinen som står oppkobla på nettet som router, i det andre tilfellet vil du bruke en dedisert boks kalt DSL-router. DSL-routere har nesten alltid integrert switch i tillegg.

Nå er jeg ikke sikker på hvordan det skal løses mtp at chello sperrer for mer enn to ip'er. Risikerer vel å måtte surfe via routerens IP , og dette er litt kjedelig...

Skal se om jeg klarer å bla opp noe om temaet, men regner med noen svarer litt mer fornuftig enn meg før jeg rekker dette... ;)

Edit: her har du noe som hjelper deg å komme igang, hvis du bruker en pc som router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...