Gå til innhold

Innstallere ekstra harddisk i stasjonær PC

Sissel B

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å migrere innhold fra vanlig harddisk i min gamle Compaq Presario CQ5043 til SSD. Spesifikasjoner under. Strømforsyning på 300w.

Foreløpig bare en Intel SSD på 120GB, da det var det vi hadde for hånden. Har derfor tenkt å installere en ekstra harddisk på 320GB i tillegg (Mens den andre disken som er klonet fra, skal jeg beholde som en sikkerhetskopi)

Hovedkortet har 4 sataporter ser jeg. Den ene opptatt med hovedharddisken. Den andre med DVD/CD-spiller. Siden jeg ikke fikk til å migrere ved å installere SSD i USB harddisk-kabinett, så har jeg tatt satakabel og strømforsyning fra DVD-spiller. Hvis jeg skal ha alle 3 koblet til (SSD, HD og DVD), så må jeg vel skaffe meg en ekstra Satakabel. Men hvordan kobler jeg til strøm? Strømkablene (eller endene) til DVD og HD er jo sorte. Alt annet som henger rundt i pcen er hvite endinger på. Må jeg kjøpe til det og?

Og drar en SSD mye strøm ekstra? I forhold til at guttungen etter hvert vil skifte ut grafikk-kortet.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Operating System
Windows Vista Home Premium 32-bit SP2
CPU
AMD Phenom X3 8750 53 °C
Toliman 65nm Technology
RAM
4,00GB Dual-Channel DDR2 @ 399MHz (6-6-6-18)
Motherboard
PEGATRON CORPORATION VIOLET (CPU 1) 50 °C
Graphics
Allmän PnP-bildskärm (1024x768@60Hz)
1024MB ATI Radeon HD 4650 (MSI) 51 °C
Storage
298GB Western Digital WDC WD32 00BEVS-26VAT SCSI Disk Device (SATA) 41 °C
Optical Drives
HL-DT-ST DVD-RAM GH40L SCSI CdRom Device
Audio
Realtek High Definition Audio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta et par bilder og legg de her av strømkablene du har tilgjengelig i pc'en.

Ikke helt maks bilder. Pcen står i ett anneks hvor vi ikke har fått skikkelig lys enda, og bildene er tatt med mobil. Så nå at det var separat kabel til strøm og til satakontakten.

De to sorte kontaktene som er ledige (en strøm og en sata), er de som hører til DVD-spilleren, som jeg brukte når jeg koblet harddisk nr 2 ved migreringen.

post-82494-0-40263900-1418496124_thumb.jpg

post-82494-0-79353000-1418496137_thumb.jpg

post-82494-0-02483600-1418496152_thumb.jpg

Lenke til kommentar

En SSD trekker lite strøm. Svært mye mindre enn et skjermkort.

Du trenger noe slikt:

Strømkabel 5.25" til 2x SATA

Strømkabel HD 5.25" til SATA

Hva med denne typen: https://www.komplett.no/akasa-sata-data-power-adapter/771508

Ser ut som det er slike som er brukt til dvd og hd fra før?

De store hvite du har flere av heter Molex. Den kabelen du linker til har overgang fra Molex strøm til sata strøm. Du kan bruke den så lenge Sata datadelen av kabelen er lang nok for deg. Ellers kunne du også kjøpe kun strømkabel adapteren som vises på siden du linker til, og så en løs sata datakabel i tillegg.

Edit:

Det som Hårek linker til er det jeg ville kjøpt, i tillegg til en løs satakabel (datakabel).

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...