PROuser Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Har bestilt en del varer fra utlandet, og får de med sporbare postpakker. Men står bare Firmanavn og adresse. Hvordan kan posten finne ut hvem som har rett til å hente disse pakkene? Var en dag de spurte om jeg hadde fullmakt til å hente pakken.. Ja, sa jeg, så var det greit..?! Hva slags dokumentasjon kan de kreve? Og hvem er berettiget til å hente? Hva slags regler for store og små firmaer om pakken ikke er merket med noe navn? Bare firmanavn.. Noen plasser henter sjefen, sekretæren, lagermann, eller annen ansatt.. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Send en pm til posten på facebook. De er raske til å svare der Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 du kan vel gjerne skrive v/Hans Hansen elns etter firmanavn Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 http://www.bring.no/_attachment/335027/binary/204787?download=true Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 13. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2014 http://www.bring.no/_attachment/335027/binary/204787?download=true Fant ikke noe om når det bare står firmanavn.. De har bare eksempler på kombinerte navn, altså firmanavn og person.. Om de trenger fullmakt, skal jeg skrive ut fullmakt til meg selv når jeg er adm dir/Sjef? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 (endret) Bra postens info folder: Den som er kvitteringberettiget for Kontorteknikk AS, kan kvittere. Hvis man har en dokumentasjon fra Brønnøysund som viser at man erdaglig leder pluss en personlig ID, det bør vel holde i lange baner. Et ansattbevis fra firma ville vel sannsynligvis også holde. (Antakelse uten dokumentasjon.) Endret 13. desember 2014 av arne22 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 I utgangspunktet er det kun styret og daglig leder som har rett til å opptre på firmaets vegne, og disse legitimerer seg med firmaattest fra Brønnøysundregistrene. Andre skal, ved behov, kunne godtgjøre at de har stillingsfullmakt eller personlig fullmakt til å gjøre dette. Vanligvis vil hentelappen i seg selv fungere som tilstrekkelig legitimasjon med mindre avsenderen har krevd noe mer (som f.eks. ved å sende rekommandert). 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Hvorfor er det kun styret og daglig leder som kan opptre på vegne av firmaet ? Hvor står den regelen henne og hva betyr "prokura"? Hvem har "prokura"? I den praktiske verden så får man nok hentet "varene" med en dokumentasjon som viser at man er daglig leder, og sannsynligvis også med et ansattbevis som viser at man er "sjåfør". Det behøver ikke å stå "direktør". Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Det er ikke bare daglig leder og styre, det er som hovedregel daglig leder og styret. Daglig leder har alltid en viss ekstern representasjonsrett, og som hovedregel har styret i fellesskap en ubegrenset rett til å representere selskapet utad. I tillegg kan daglig leder, navngitte personer, styremedlemmer, styrets leder eller alle mulige slags kombinasjoner av "x antall styremedlemmer, daglig leder og/eller styrets leder i fellesskap) delegeres signatur. Men noen må ha den, og styret i fellesskap har alltid signaturrett. Alt dette følger av asl. §§ 6-30 til 6-32. Prokura er en spesiell type fullmakt som reguleres av prokuraloven. Den er nesten en generalfullmakt, men gjelder ikke disponering over fast eiendom og gir ikke rett til å opptre på vegne av selskapet i søksmål. Både prokurist, den med signaturrett, styret og daglig leder vil kunne hente post, herunder rekommandert post. Post kan videre hentes av den som har fullmakt til å hente slik post hente, i tillegg til de ovennevnte. Slik fullmakt må gis av noen som etter selskapets interne retningslinjer kan gi slik fullmakt. Det er i grunnen opp til posten hvilke dokumentasjonskrav de skal stille, men jeg vil anta de blir erstatningsansvarlig ved uaktsom feilutlevering. Fullmakt til å hente verdipost/rekommanderte sendinger må dokumenteres, og være signert noen med signaturrett, daglig leder eller prokurist. Her gjelder det vel objektivt ansvar for feilutlevering. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Meget bra og perfekt så vidt jeg kan se. (kikket gjennom paragrafene.) På den annen side så er det vel ikke helt sikkert at alle de kassadamene som arbeider under "post i butikk ordningen" er jurister. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Nei, og jeg antar posten har interne rutiner på hvordan man sørger for ikke å utlevere post til uvedkommende. For eksempel kan det kreves ID-kort fra bedriften det gjelder, at man kan vise til skriftlig fullmakt, at en person man vet har slik beslutningsmyndighet i firmaet det gjelder kommer innom og sier at den og den skal kunne hente post i vårt navn. Eller man kan finne andre rutiner. Dersom uregistrert post kommer bort så kan mottaker kreve dette erstattet, så fremt det er utvist grov uaktsomhet, jf. postloven § 22. Dersom postsendingen er registrert gjelder det ikke noe krav om grov uaktsomhet, da er ansvaret tilsynelatende objektivt. Situasjonen trådstarter beskriver vil jeg fort karakterisere som grovt uaktsomt, det er ikke tatt noen forholdsregler. Ett eller annet må man nesten gjøre for å forsikre seg om at den som hevder å ha en fullmakt faktisk har dette. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Jeg henter ofte post på vegne av firmaet vårt. Vi måtte levere en firma attest samt fullmakt fra daglig leder om at jeg fikk lov til dette. Det ligger nå en fullmakt på posten om at jeg får hente på vegne av vårt firma. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå