Gå til innhold

"beste" mediacenter/HTPC programvare?

Stigma

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg holder på å sette opp en HTPC/mediacenter PC til familien, og jeg har egentlig ikke så fryktelig mye erfaring med hvilke alternativer som regnes som de beste atlernativene for oppgaven i disse dager. Jeg har brukt litt av Microsoft sitt eget mediacenter (hvilket var "ok nok") men jeg tenker det er verdt å bruke noen minutter på å sette seg inn i om det nå kanskje finnes enda bedre alternativer å bruke.

Brukscasen er denne:

- Se filmer (fra typiske h.264 avi, mp4 osv. filer)

- Se gjennom familiebilder bilder (god slideshow pan/zoom greit å ha?)

- Enkel støtte for musikk

- Helst støtte for den standard MS mediacenter fjernkontrollen jeg allerede har tilgjengelig

- Det bør være enkelt, oversiktlig og intuitivt interface. Det skal brukes av foreldregenerasjonen. Jeg setter det jo opp, så om det avanserte instillinger tilgjengelig i bakgrunnen gjør det ingenting, men å ha hundreørten knapper i interfacet er ikke et plus for dem.

- Det hadde også vært greit med enten direkte støtte eller støtte via plugins for å kunne identifisere filmfiler og automatisk hente info/bilder fra IMDB eller lignende slik at den programmet lager en filmprofil.

Dette kjøres på en relativt sprek quadcore med SSD, windows 8.1pro.

Hvilken software bør jeg se etter som dekker disse behovene?

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XBMC.

- Se filmer (fra typiske h.264 avi, mp4 osv. filer)

- Se gjennom familiebilder bilder (god slideshow pan/zoom greit å ha?)

- Enkel støtte for musikk
- Helst støtte for den standard MS mediacenter fjernkontrollen jeg allerede har tilgjengelig
- Det bør være enkelt, oversiktlig og intuitivt interface
- Det hadde også vært greit med enten direkte støtte eller støtte via plugins for å kunne identifisere filmfiler og automatisk hente info/bilder fra IMDB eller lignende slik at den programmet lager en filmprofil.

Check, check, check, check, check and check. Fjernkontrollen vil sannsynligvis fungere ut av boksen, i alle fall basisfunksjonene opp/ned/venstre/høyre/ok/meny tror jeg, hvis ikke så finnes det en guide for å sette det opp.

Lenke til kommentar

Nais - da er det vel bare å sjekke ut XBMC og evt. mediaportal da. Det er kjekt når alle er enige sånn sett ;)

Det er dog neppe aktuellt å kjøre linux gitt at maskinen skal brukes av mindre foreldre som bare har windows-erfaring, men jeg ser at det innes windows utgave også.

Skal leke meg litt rundt i det og se hvordan ting fungerer.

Takker for alle tipsene! :)

-Stigma

Lenke til kommentar

XBMC.

Check, check, check, check, check and check. Fjernkontrollen vil sannsynligvis fungere ut av boksen, i alle fall basisfunksjonene opp/ned/venstre/høyre/ok/meny tror jeg, hvis ikke så finnes det en guide for å sette det opp.

Er slik IMDB-funksjon innebygget eller via plugin? I så fall hvilken plugin skal jeg se etter?

Er det noen andre "essensielle" plugins jeg bør sjekke ut samtidig?

-Stigma

Lenke til kommentar

Altså, om det er windows eller linux i bunn trenger ikke foreldrene dine tenke noe på. Man starter PC-en, og kommer rett inn i GUI der fjernkontrollen virker. Velg f.eks OpenELEC, en super liten linuxdistro som er veldig enkel å installere, og booter kjapt. Den booter rett i Kodi (det nye navnet til XBMC). Om man er litt teknisk interessert klarer man fint å sette det opp.

http://openelec.tv/

Installerte det på nye NUC-en i går. Tok 10 minutter å sette opp, alt via grafisk grensesnitt, og ingen problemer underveis.

IMDB-oppslag fungerer ut av boksen - trenger ingen ekstraplugins.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt å installere Windows og ikke Linux, rett og slett på grunn støtte for Netflix. Jeg prøvde selv ulike Linux-distroer på min NUC, OpenELEC inkludert, men klarte ikke å få Netflix til å fungere samma hva jeg gjorde. Selvsagt, er man 100% sikker på at man bare skal bruke XBMC så fungerer sikkert OpenELEC, XBMCbuntu eller lignende godt nok.

IMDb-funksjonen i XBMC fungerer etter min erfaring i cirka 99 av 100 tilfeller og vil automatisk bli installert sammens med en del andre plugins når man installerer XBMC. De gangene IMDb-scraperen overser en film kan man legge den til selv ganske enkelt. TV-serier fungerer nesten like godt. Dersom noe ikke fungerer er det som regel fordi man har gitt filen feil navn... :p

XBMC ser for øvrig også veldig bra ut etter min mening (mange skins å velge i), sammenlignet med f. eks. Plex, og har også norsk språk tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt å installere Windows og ikke Linux, rett og slett på grunn støtte for Netflix. Jeg prøvde selv ulike Linux-distroer på min NUC, OpenELEC inkludert, men klarte ikke å få Netflix til å fungere samma hva jeg gjorde. Selvsagt, er man 100% sikker på at man bare skal bruke XBMC så fungerer sikkert OpenELEC, XBMCbuntu eller lignende godt nok.

IMDb-funksjonen i XBMC fungerer etter min erfaring i cirka 99 av 100 tilfeller og vil automatisk bli installert sammens med en del andre plugins når man installerer XBMC. De gangene IMDb-scraperen overser en film kan man legge den til selv ganske enkelt. TV-serier fungerer nesten like godt. Dersom noe ikke fungerer er det som regel fordi man har gitt filen feil navn... :p

XBMC ser for øvrig også veldig bra ut etter min mening (mange skins å velge i), sammenlignet med f. eks. Plex, og har også norsk språk tilgjengelig.

Netflix er et godt poeng, men ikke nevnt av trådstarter.

Hvilke HTPC-alternativer har man om man ønsker netflix, men ikke vil innom noe operativsystem-GUI før programvaren for å velge filmer/musikk/serier starter?

At det fungerer "godt nok" om man kun skal bruke innebygget funksjonalitet i XBMC er en underdrivelse. Det fungerer svært godt, og har gjort det i mange år.

Endret av j--
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om noe annet en windows egentlig - det må kunne fungere som en vanlig PC også i de tilfeller de skal gjøre noe annet enn de mest typiske HTPC tingene.

Testet KODI nå og det er ganske awesome. Det er lite jeg føler mangler her altså...

Takker så mye for tipset. Dette blir knall :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...