Gå til innhold

Den perfekte telefonen?

Gjest medlem-169651

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-169651

Finnes den?

Jeg har letet lenge, men jeg finner fort ut at alle telefoner jeg prøver har en eller annen feil jeg ikke kan leve med. I 2014 har jeg testet stort sett det som finnes av mobiltelefoner og kommet til den triste konklusjonen; Det finnes ikke en perfekt telefon for meg.

Jeg har brukt iPhone i mange år. Har vært fornøyd stort sett, men jeg synes det er mange ting jeg skulle ønske var mulig. Jeg skulle gjerne hatt plass til minnekort, muligheter for å installere det jeg vil og muligheten til å nedgradere IOS om jeg skulle ønske det. Jeg elsker størrelsen og vekta på iPhone 5 og 5S, og ytelsen er det ikke noe å si på. Men iOS begynner å bli en prøvelse.

Har satt opp en liste over ting jeg liker/ikke liker ved de forskjellige telefonene jeg har testet:

iPhone 5/5s:

+ Bra ytelse

+ Bra størrelse/vekt

+ Bra lyd til musikk

+ Bra kamera

- Batteritid

- IOS begrensninger

- Minnekort

Sony Xperia Z1 Compact

+ Batteritid

+ Kamera

+ Størrelse

+ Lyd

+ Vanntett

- Androidoppdateringer som kødder til alt

- GUIen til Sony er ikke pen

- Luker over USB

HTC One M7

+ Bra lyd

+ Kamera

+ Rask

+ Mer oversiktlig Android

- Minnekort mangler

- Tyngre og større

- Batteritid

Samsung Galaxy S4

+ Bra skjerm

+ Kamera

+ Minnekort

+ Rask

- Lyd på musikk

- Riper lett

- Byggekvalitet

Samsung Galaxy S5

+ Bra skjerm

+ Minnekort

+ Rask

+ Vanntett

- Lyd på musikk

- Riper lett

- Byggekvalitet

- Skuffende kamera

- Tyngre og større

Nokia Lumia 1020

+ Beste kamera som finnes

+ Bra skjerm

+ God lyd

+ Oversiktlig OS

+ Rask

+ Solid som få

- Batteritid

- Lite gode apper

- Ikke minnekort

- Stor og tung

LG G3

+ Skjerm

+ Minnekort

+ brukbar batteritid

- Skuffende kamera

- Dårlig lyd

- Litt stor

Blackberry Z10

+ Rask

+ God Lyd

+ God byggekvalitet

+ Minnekort

+ Imponerende OS

- Dårlig batteritid

- Mangler apper

- Svakt kamera

Samsung Galaxy Note 3

+ Skjerm

+ Batteri

+ God lyd

+ Rask

+ Kamera

+ Minnekort

- Stor

- Tung

- Altfor stor og tung!

Samsung Galaxy Alpha

+ Lett og tynn

+ Skjerm

+ Pen

- Dårlig lyd på musikk

- Middelmådig kamera

- Ikke minnekort

Disse er de viktigste telefonene jeg har testet i år. Er det noen som kan hjelpe meg å finne min perfekte telefon basert på disse meningene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du har satt - GUIen til Sony er ikke pen på Z1 Compact.

Det er jo her du får fordelene med Android. Du kan endre det meste til å bli akkurat slik du vil ha det.

Om du likte IOS sitt utsende, så har du en låseskjerm her: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hi.screenlock

Og en temapakke til Nova Laucnher her: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sonny.lpi.flat.ios&hl=en

Nå ble vist apple litt sure for alle ios launcherne som fantes på play store, så har blitt fjernet en del. Men enda mye å velge i om du skulle ønske.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

En mobiltelefon som man ikke kan bruke med en arm er ikke en mobiltelefon etter mitt kjønn. På Note 3 så reker jeg ikke over med fingeren på skjermen hvis jeg holder telefonen med en arm, så dermed så er ikke note en telefon for meg. Det er ett lite nettbrett...

Nei, hvis du ikke engang finner ut enhåndsfunksjonen, tror jeg også at Note 3 ikke er noe for deg. Enklere til enhåndsbruk enn den betydelig mindre S4.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Tror ikke dette bare handler om at man klarer å bruke den med en hånd. Størrelse for meg handler også om at det ikke er nødvendig å gå med "man-bag" for å få med seg telefonen. Den passer ikke i mine bukselommer i alle fall og det er ofte de eneste lommene jeg har.

En annen ting med Sony jeg ikke liker er de evige oppdateringsvarslene. 3 programmer konkurrerer om å irritere deg mest ved å si at nå er det en oppdatering klar til en app du aldri har brukt og aldri kommer til å bruke.

Og ja, jeg vet det er mulig å slå av mye av dette, men akkurat som i Windows, hvorfor må alle irriterende funksjoner være på som standard?

I går skulle jeg bare se en TV episode på Windows PCn min, men noe gjorde at jeg måtte restarte den og fik jeg lov til det? Neida, "oppdaterer 1 av 19 oppdateringer" Sovnet før jeg fikk sett noe som helst jeg.

Lenke til kommentar

Hvorfor lete etter "det perfekte? Som du sier, den finnes antagelig ikke. Kjøpe heller den som du syns dekker behovene dine så godt som mulig.

For meg er det iPhone. Uten tvil. Først og fremst fordi jeg har andre dingser fra Apple, og da er integrasjon med de andre dingsene viktigere enn sånne ting som minnekort og utskiftbare batterier. For min del er de tingene fullstendig uten betydning...

Lenke til kommentar

En mobiltelefon som man ikke kan bruke med en arm er ikke en mobiltelefon etter mitt kjønn. På Note 3 så reker jeg ikke over med fingeren på skjermen hvis jeg holder telefonen med en arm, så dermed så er ikke note en telefon for meg. Det er ett lite nettbrett...

Nei, hvis du ikke engang finner ut enhåndsfunksjonen, tror jeg også at Note 3 ikke er noe for deg. Enklere til enhåndsbruk enn den betydelig mindre S4.

Passer ikke i lommene mine, og selv om det er etthåndsfunksjon på den (som jeg vet) så er det fortsatt vanskelig å holde telefonen med en hånd samtidig som at du skal ha en finger på skjermen. Når man f eks ligger på en sofa så er det umulig å bruke telefonen med en hånd uten at man glipper den. Note er rett og slett en irriterende telefon
Lenke til kommentar

Nå er det jo en del du kan gjøre for å motvirke flere av de negative aspektene du trekker frem. Mistenker kanskje at du gir opp litt for fort. For å ta Z1 Compact som et eksempel. La oss se på de negative punktene du trekker frem og se hvordan du enkelt kan gjøre noe med dem.

En enkel fiks her er å flashe CyanogenMod. Den fungerer utmerket på Z1C og du får en ren og smertefritt Android-opplevelse med ubegrensede tilpasningsmuligheter.

- Luker over USB

Hvis det primært er lading du benytter USB porten din kan du jo benytte magnetportene til lading istedet med enten en billig ladekabel fra Ebay eller med Sony's offisielle dock.

Så kan vi jo se på HTC One M7 der du klager over batterilevetid og mangel på minnekortstøtte. Her kan du jo vurdere HTC One M8 som har vesentlig bedre batterilevetid samt støtte for minnekort.

Alternativt kan du jo vurdere One Plus One? Du får ikke støtte for minnekort men du får 64 GB internlagring, strålende batterilevetid, "ren" Android og ufattelig mye telefon for pengene.

Lenke til kommentar

Prøvde en iphone 6 her en dag og kunne ikke unngå å tenke at Apple må være totalt skutt i hodet som plasserer "tilbake knappen" oppe til venstre på skjermen i fleste menyer og apper. Å måtte trykke to ganger på Home knappen synest jeg er en billig løsning (som også må repeteres for hvert trykk).

Har sett alt for ofte eldre-iphone brukere som ser ut til å sverge til to hender selv på sine små telefoner. To-hånds bruk er ikke bare for store mobiler tydeligvis.

De fleste android telefoner har heldigvis en fysisk tilbake knapp nede til høyre/venstre.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Nå er det jo en del du kan gjøre for å motvirke flere av de negative aspektene du trekker frem. Mistenker kanskje at du gir opp litt for fort. For å ta Z1 Compact som et eksempel. La oss se på de negative punktene du trekker frem og se hvordan du enkelt kan gjøre noe med dem.

En enkel fiks her er å flashe CyanogenMod. Den fungerer utmerket på Z1C og du får en ren og smertefritt Android-opplevelse med ubegrensede tilpasningsmuligheter.

- Luker over USB

Hvis det primært er lading du benytter USB porten din kan du jo benytte magnetportene til lading istedet med enten en billig ladekabel fra Ebay eller med Sony's offisielle dock.

Så kan vi jo se på HTC One M7 der du klager over batterilevetid og mangel på minnekortstøtte. Her kan du jo vurdere HTC One M8 som har vesentlig bedre batterilevetid samt støtte for minnekort.

Alternativt kan du jo vurdere One Plus One? Du får ikke støtte for minnekort men du får 64 GB internlagring, strålende batterilevetid, "ren" Android og ufattelig mye telefon for pengene.

Jeg vil ha et ferdig produkt. Jeg vil ikke betale flere tusen kroner for å få et produkt jeg selv må fikse et fungerende OS på. Har full jobb og familie. Har ikke tid og energi til å lage telefonen ferdig selv.

Hadde ladekontakt med magnet da jeg hadde den. Den satt på plass ca halvparten av tiden. Av og til våknet jeg til 50% batteri fordi den hadde ikke ladet i løpet av natten. Ekstra dock blir mye ekstra utstyr som koster, Da velger jeg heller en annen telefon.

M8 er sikkert en bra telefon, men jeg hadde M7 fordi jeg fikk tak i den til under halvparten av M8. Skal ikke legge skjul på at jeg også tenker litt økonomi oppi det hele. Ellers har du rett i at en M8 er et bedre valg sannsynligvis.

OnePlusOne vil jeg ikke ha. For oppskrytt og hypet opp, og jeg leser i tråden her på forumet at folk opplever mye rart med dem. Dessuten synes jeg den ser veldig stor ut. Og ærlig talt, man må få invitasjon for å kjøpe den og få tilsendt fra Kina, med alt det innebærer av moms og fortollingsgebyrer? Gidder ikke alt det der for en telefon jeg ikke VET er bra.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

- Luker over USB

Jeg vil ha et ferdig produkt. Jeg vil ikke betale flere tusen kroner for å få et produkt jeg selv må fikse et fungerende OS på. Har full jobb og familie. Har ikke tid og energi til å lage telefonen ferdig selv.

Hadde ladekontakt med magnet da jeg hadde den. Den satt på plass ca halvparten av tiden. Av og til våknet jeg til 50% batteri fordi den hadde ikke ladet i løpet av natten. Ekstra dock blir mye ekstra utstyr som koster, Da velger jeg heller en annen telefon.

M8 er sikkert en bra telefon, men jeg hadde M7 fordi jeg fikk tak i den til under halvparten av M8. Skal ikke legge skjul på at jeg også tenker litt økonomi oppi det hele. Ellers har du rett i at en M8 er et bedre valg sannsynligvis.

OnePlusOne vil jeg ikke ha. For oppskrytt og hypet opp, og jeg leser i tråden her på forumet at folk opplever mye rart med dem. Dessuten synes jeg den ser veldig stor ut. Og ærlig talt, man må få invitasjon for å kjøpe den og få tilsendt fra Kina, med alt det innebærer av moms og fortollingsgebyrer? Gidder ikke alt det der for en telefon jeg ikke VET er bra.

Litt underlig at du klager over at ingen telefoner passer perfekt for deg når du samtidig sier at du ikke vil ha M8 fordi den er dyr etter du har listet opp 10 telefoner i samme prisklasse du har nylig har hatt. Også litt rart at du ikke er villig til å bruke litt tid på å skreddersy telefonen din når du tilsynelatende har brukt så mye tid og krefter på å finne den perfekte telefon og at en dock blir "mye ekstra utstyr som koster masse". Så synes jeg også det er litt snodig at du så fremstiller det som så fryktelig masete å få tak i en One Plus One når det er en egen tråd her på forumet med folk deler ut invitasjoner til alle som vil ha (telefonene blir forøvrig sendt fra USA, ikke Kina). Selv etter "moms og fortollingsgebyrer" kommer den flere tusen kroner billigere enn sammenliknbar toppmodeller.

Det er ihvertfall ikke mangel på folk som prøver å hjelpe deg. Lykke til videre med jakten.

Endret av Zyg0te
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

- Luker over USB

Litt underlig at du klager over at ingen telefoner passer perfekt for deg når du samtidig sier at du ikke vil ha M8 fordi den er dyr etter du har listet opp 10 telefoner i samme prisklasse du har nylig har hatt. Også litt rart at du ikke er villig til å bruke litt tid på å skreddersy telefonen din når du tilsynelatende har brukt så mye tid og krefter på å finne den perfekte telefon og at en dock blir "mye ekstra utstyr som koster masse". Så synes jeg også det er litt snodig at du så fremstiller det som så fryktelig masete å få tak i en One Plus One når det er en egen tråd her på forumet med folk deler ut invitasjoner til alle som vil ha (telefonene blir forøvrig sendt fra USA, ikke Kina). Selv etter "moms og fortollingsgebyrer" kommer den flere tusen kroner billigere enn sammenliknbar toppmodeller.

Det er ihvertfall ikke mangel på folk som prøver å hjelpe deg. Lykke til videre med jakten.

Det er ikke det at jeg ikke vil ha en M8. Jeg vil gjerne ha en M8, men det har seg slik at jeg ikke har fått tak i en slik ennå. Dessuten er den dyr og faktisk litt større enn jeg foretrekker.

Oneplusone vil jeg ikke ha. Og jeg vil ikke bruke tid og penger på en telefon som har både middelmådig kamera og middelmådig lyd. Det er i alle fall det jeg er blitt fortalt. Det er kanskje ikke så mye jobb å få tak i for en som vil ha en slik. Men om man ikke vil ha den, da er man heller ikke så interessert i å gjøre så mye for å få tak i den.

Men jeg setter pris på at du stiller spørsmålet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...