klatreminus Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Hei, Jeg har i dag et Nikon D40 kjøpt for en del år siden. Det ble kjøpt fordi at jeg hadde nettopp fått et nytt kompaktkamera og jeg var ikke fornøyd med bildene. Spesielt fokus, utløserhastighet, bilder innendørs var dårlig. Det er kjedelig å ta bilde av barna og se etterpå at man alltid har bommet litt på timing etc. Nå er det gamle kameraet på vei ut. Jeg har allerede fikset blitsen et par ganger, og objektivet begynner å lage en litten ulyd (sikkert autofokus motoren). Planen nå er å kjøpe meg et nytt kamera, kjøpe en linse som er noe bedre enn de vanlige kit objektivene (kanskje et 28-105 mm), et fastobjektiv for bedre bilder inne (familie/portrett) og en blits. Foreløpig står valget mellom de to nevnte, 5200 eller 3200. Hva mener dere ? noen tips ? Jeg har ikke noen ambisjoner om å bli en flink amatørfotograf. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Foreløpig står valget mellom de to nevnte, 5200 eller 3200. Både D3200 og D5200 er fine begynnerkameraer. Jeg ville valgt D5200 pga at skjermen kan vris ut til siden, noe jeg synes er nyttig. Hvis det ikke er interssant for deg er det ikke så store forskjellen, men 5x00-serien har generlet en del små forbedringer i forhold til 3x00-serien. Blant annet er autofokusen litt mer avansert og autobracketing (ta flere bilder med ulik eksponering i en serie) mangler på D3200, men mange av forskjellene vil du neppe merke noe til. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 (endret) Jeg syntes 5000-serien før D5300 har irriterende liten søker. D3200 har større søker som er like stor som den i D40. D3300 og D5300 har enda større, men fortsatt har 3000-serien størst. Jeg anbefaler derfor å se på dette i butikk. Endret 13. desember 2014 av fcuk_IT Lenke til kommentar
klatreminus Skrevet 15. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2014 Etter litt frem og tilbake har jeg bestemt meg for D5200. Det er en bra pris på netonnet nå med et objektiv som ser ganske bra ut (18-105 VR f/3,5-5,6) Takk for tips Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Etter litt frem og tilbake har jeg bestemt meg for D5200. Det er en bra pris på netonnet nå med et objektiv som ser ganske bra ut (18-105 VR f/3,5-5,6) Takk for tips Har selv hatt det objektivet i mange år, og det er et godt allround-objektiv. Det sliter naturlig nok litt når det er lite lys, typisk innendørs. Så til de bildene du har nevnt innledningsvis av barna når de innendørs så bør du kjøpe det objektivet du har nevnt et annet sted her, altså et lyssterkt fastobjektiv med sånn omtrent 30 til 50 mm brennvidde, alt etter hva du ønsker å oppnå med det... Lenke til kommentar
klatreminus Skrevet 15. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2014 Etter litt frem og tilbake har jeg bestemt meg for D5200. Det er en bra pris på netonnet nå med et objektiv som ser ganske bra ut (18-105 VR f/3,5-5,6) Takk for tips Har selv hatt det objektivet i mange år, og det er et godt allround-objektiv. Det sliter naturlig nok litt når det er lite lys, typisk innendørs. Så til de bildene du har nevnt innledningsvis av barna når de innendørs så bør du kjøpe det objektivet du har nevnt et annet sted her, altså et lyssterkt fastobjektiv med sånn omtrent 30 til 50 mm brennvidde, alt etter hva du ønsker å oppnå med det... Ja, det er planen, må bare forske litt på de ulike variantene for å se hvilken brennvidde jeg skal bruke. Jeg vil også kjøpe en enkel blits som jeg kan vinkle opp i taket, jeg regner med at det også vil gi mye bedre bilder. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 En såkalt "must-have" er denne 35mm fra Nikon: http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver/Nikon/Nikon-35mm-F18-G-AF-S-DX-Lyssterkt-og-lett-normalobjektiv-til-DX118398-p0000104839 Til den prisen er den virkelig god. Blits er bra, spesielt utendørs i skarp sol forutsatt at motivet er nær nok. Men det hjelper deg godt innendørs også når du kan vinkel den. Men den vil jo uansett ta livet av en del annet lys, det må du passe på... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Normalobjektivet 35mm f/1,8 passer fint til familiebilder inne (flere personer eller hel/halvfigur). Hvis portretter (ansikt, to ansikt, halvfigur) er viktigere ville jeg valgt det milde teleobjektivet Nikon 50mm f/1,8 som koster et par hundrelapper mer. Angående blits, velg en med justerbar retning. En du kan vinkle opp mot taket eller mot veggen, hvis det skal stå på kameraet. Videre kan det være lurt med trådløs utløsing og en billig softboks med stativ. Det hever mykheten i lyssettingen og gir et mer profesjonelt utseende for en billig penge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå