Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] ProBook 6460b, tar tid før bios finner ssd.

Anbefalte innlegg

Hei.

Driver å setter i stand en HP ProBook 6460b som jeg har fått tak i.

Men sliter med at bios ikke finner disken med en gang.

Må slå den på, vente til bios varsler at det ikke er noe OS installert, for så å starte den på nytt.

Disken det er snakk om er en SanDisk 256gb ssd, som jeg frem til i dag, hat brukt i en Samsung rv511 uten problemer.

Noen forslag til hva dette kan være for noe tull? Ssd sitter i hovedbrønnen.

Hadde heller ikke problemer når jeg brukte vanlig snurredisk i den.

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å aktivere en slik forsinkelse i BIOS som venter noen sekunder før den prøver å boote. Det er vel egentlig beregnet for at gamle spinnedisker skal rekke å spinne opp. Forsøk først med nokså lang tid, og hvis det hjelper kan du korte ned tiden for å finne den minste forsinkelsen som fortsatt fungerer.

Har vært borti et ganske likt problem, men var litt omvent. Vanlig oppstart fungerte, men ved restart ville den ikke finne SSDen. Det var en feil på firmvaren til SSDen (Intel 530) som bare oppstod på noen PCer mens andre fungerte helt fint. I mitt tilfelle var det en HP bedriftslaptop som hadde problemer,

Som workaround la jeg inn 10sek forsinkelse i BIOS. Det betyr selvfølgelig at den fikk 10sek lengre oppstartstid. Den ordentlige løsningen ville vært å oppgradere firmvare på SSDen, med på det tidspunktet var det enda ikke kommet noe fiks for feilen.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Ok, da skal jeg prøve det :)

Maskinen fungerer utmerket ellers.

Hadde litt problemer i starten med den forrige laptopen også, men der var det ustabilitet ved bruk av ahci.

Etter bios update og fw update, samt oppgradering til windows 8.1 så ble den dønn stabil.

Ellers ang ProBook.. her har jeg nyeste bios/uefi (uefi mode er deaktivert).

Men kan jo se om det har kommet noe nyere FW til SSD'n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...