Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Har Microsoft tapt seg?

G

Anbefalte innlegg

Har Microsoft tapt seg med den nye ledelsen?

Det er andre gangen på relativt kort tid, at Windows Update oppdatering blir trukket tilbake. Denne gangen med aktiv hjelp. Det var da en ny opplevelse.

Vet ikke hva jeg skal tenke om dette. På en side er det fint å få oppdateringer så raskt som mulig ut, på den andre siden ønsker man ikke en ødelagt maskin pga. en oppdatering.

Så har det gått helt surr inne i sikkerhetsavdelingen til Microsoft, hvor man er mindre aktpågivende enn før?

Nå har jeg brukt Windows i en årrekke, og anser egentlig ikke plasterlappene som en fullgod løsning til et OS fullt av hull, men det er en annen historie :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laurbærdagene til Microsoft er nok over. De har gjort mange kutt som sikkert har gått ut over både arbeidsmengden og moralen til de som er igjen.

Updates påvirker uhorvelig mange og det krever mye kvalitetssikring, og det går mot ønsket om å fikse ting raskt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

At det kommer sikkerhetsoppdateringer til Microsoft produkter kan vel ikke være noen overraskelse for noen. Slik har det jo alltid vært. Noen ganger kommer en fix som faktisk fikser problemet, men som kanskje skaper andre uforutsette problemer.

Husk Windows er jo ikke bare Windows, det er jo nesten like mange forskjeller som antall pcer med Windows installert på. Det være seg annen Microsoft programvare, tredjeparts programvare, alle typer hardware drivere osv osv. Det er helt UMULIG for Windows å kunne teste oppdateringer med alle disse variablene. Da ville vi fått oppdateringene noen år etter de var relevante.

Derfor rulles vel oppdateringene ut, og så går det bra for 95% av alle pcene, og så får 5% problemer.

Så blir det jo opp til MS å vurdere om de skal trekke oppdateringen eller komme med enda en oppdatering.

Jeg oppdaterer alle mine pcer, både fysiske og virtuelle alltid når oppdateringene kommer. Og har til dags dato, aldri opplevd dise feilene som det skrives mye om når de først skjer.

Så det er ikke slik at alle Windows pcer der ute går på trynet samtidig av en oppdatering. Igjen, det er nok ulike variabler som gjør slik at det blir en kritisk feil.

Og det er jo ikke bare Microsoft som oppdaterer ofte. Jeg bruker Linux til alle webhosting for firmaet mitt og ellers det jeg driver for meg selv, og testing osv. Har flere Linux servere i produksjon og testing enn jeg har Windows pcer/servere.

Og det kommer jo nye oppdateringer hele tiden på Linux også. MYE oftere enn hos Microsoft.

Og også der kommer det oppdateringer som skaper problemer, som ofte da erstattes raskt av nye oppdateringer.

Men er jo ikke så mange som snakker om Linux, siden andelen av folk som bruker det er forsvinnende liten i forhold til Microsoft.

Kan vel tenke meg at Apple kommer med oppdateringer til OS også...men de har en fordel, de har mye mer kontroll på både programvare som kan installeres og på hardware som kan brukes, derfor vil det være lettere å gi ut fikser som er testet på det meste av kombinasjoner.

Det er som sagt umulig for Microsoft, siden antall kombinasjoner av hardware og software er uendelig. (finnes sikkert ett tall, men det er stort)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har Microsoft tapt seg med den nye ledelsen?

Det er andre gangen på relativt kort tid, at Windows Update oppdatering blir trukket tilbake. Denne gangen med aktiv hjelp. Det var da en ny opplevelse.

Vet ikke hva jeg skal tenke om dette. På en side er det fint å få oppdateringer så raskt som mulig ut, på den andre siden ønsker man ikke en ødelagt maskin pga. en oppdatering.

Så har det gått helt surr inne i sikkerhetsavdelingen til Microsoft, hvor man er mindre aktpågivende enn før?

Nå har jeg brukt Windows i en årrekke, og anser egentlig ikke plasterlappene som en fullgod løsning til et OS fullt av hull, men det er en annen historie :wee:

Seriøst? Tror du kan lage en slik latterlig tråd om alle selskaper, og sikkert alle personer i verden også.

Lenke til kommentar

Jo takk Rusher. :roll:

Det er likevel sammenliknet med enkelte Tek.no-artikler, en mye mer solid fundert argumentasjon jeg leverer her.

@myhken:

Nå dreier de to siste slike brølere fra Windows Update seg om nettopp "ting som virket ved første øyekast for en uvitende Windows-bruker" å være ting som berører Windows selv. Så dette er gravalvorlig for seriøsiteten til Windows Update.

Man kan ikke ende med at "halvparten av bedriftsbrukerne" ikke lenger tør å oppdatere før det har gått et halvt år med feilfri rapporter. Da har Microsoft skutt seg selv i foten, om det når slike proporsjoner over tid.

At Windows i seg selv er hullete som en sveiserost siden tidenes morgen, det er jo noe mange kan ha fått med seg forståelsen for.

Er det bare programmereren som lager feilene, eller kan det bero på at programmeringsverktøyene i seg selv kunne vært designet enda smartere enn hva de er i dag? :roll:

Lenke til kommentar

Du burde kanskje nyansere litt hva det gjelder før du fortsetter med innlegget ditt?

Jeg antar at du referer til at Microsoft har sluppet forrige tirsdag en oppdatering som påvirket brukere av Windows 7 og til en viss grad Exchange Server 2010.

Link : Microsoft pulls buggy Patch

Obviously Microsoft tests each update as fully as possible. But as with any piece of software, bugs can sometimes get past the testing phase and end up in the final update. In the case of a product such as Windows or Office, millions of people can be affected, forcing Microsoft to scramble to correct the problem. But lately, buggy Microsoft updates have had a habit of getting into the wild a bit too often.

Men det er ikke sånn at Microsoft er alene om dette problemet.

Har Apple tapt seg?

Shellshock Bug

Goto bug

Rootpipe

Trolig er det sånn at jo større et selskap blir og jo flere enheter man har ute så vil man før eller siden greier å rote det til , de fleste store selskap har gjort blundere lik dette og gjør det fortsatt med jevne mellomrom , Sony greide på nytt å ødelegge fullstendig det lille ryktet de greide å etablere seg med den siste sikkerhetsbristen som på nytt viser hvor sårbar man kan være , Microsoft roter litt vel mye med patcher i det siste og må trekke disse tilbake og fikse eventuelle problemer som har oppstått osv osv...

Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at bedriftkunder ikke akkurat er de første til å oppdatere heller da. IT avdelingen tester jo vanligvis ut oppdateringer mot f.eks egenprodusert programvare eller oppsett.

Så er vel snakk om små firmaer som ev. bare kjører Windows som du og meg som oppdaterer når oppdateringene faktisk kommer.

Så tror ikke det du nevner er noe stort problemer for største parten av bedriftskunder. Jeg har jo drevet med Microsoft produkter siden MS DOS tiden, og kan da huske at oppdateringer kunne skape alvorlige problemer før også. Var alltid spennende å starte Windows 95, 98 og XP etter oppdateringer for å kanskje få opp Blue Screen of Death. Så har absolutt ikke noe med ny ledelse å gjøre.

Og fortsatt ble jeg med mine 6 fysiske pcer kjørende med Windows 7, Windows 8.1, Windows Server 2012, og to med Windows Server 2012 R2 ikke berørt i det hele tatt av disse feilene.

Ikke ble noen av mine utallige virtuelle servere/pcer berørt heller. Og alle ble oppdatert så fort oppdateringene var tilgjengelige. Så problemet kan ikke ha vært så omfattende. Men sikkert alvorlig nok for dem som blir rammet.

Linux er like hullete som Microsoft, så hvilket OS er det eventuelt som ikke har hatt eller kommer til å ha sikkerhetshull lurer jeg fælt på.

Eneste OSet jeg ikke har peil på er OS X til Apple. Leser aldri noe nyheter ang dette, har absolutt ingen apple produkter, og hjelper ikke til når folk med apple produkter har problemer. Men er vel nokså sikker på at de også har sikkerhetshull og faktisk kommer med oppdateringer.

Så ser virkelig ikke hva poenget ditt i denne tråden er?

Lenke til kommentar

Rolleyes!!

At du som hobby hjemme Microsoft entusiast ikke ble rammet av dette forandrer ikke på det at det er megatabbe for Nte gang og har rammet mange inkl prod systemer i bedrifter.

Det er utrolig nok mange som kjører wsus auto approval.

Du har jo f.eks ikke en 2008 R2 server (mange kjører dette). Lite med bedrifter som kjører win 8. Fleste win 764bit med 2008 R2 servere.

Denne gangen med root sertifikat uten catalog fil i 2008R2 og W7-64 (slurv)fikk de som installerte 3004394 all verdens rare problemer og det blir masse støy da man ikke klarer å isolere hva problemene med nettverks trafikk og andre connections i ymse systemer skyldes. Alle skyldte på alle inntil man fikk los om denne patchen.

I Oktober stoppet alle i firmaet mitt sine vmware workstation 10 å funke som gikk ut over produktiviteten en hel dag for samtlige konsulenter.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett, hva er nytt? Sikkerhetsoppdateringer kommer til alle OS. Noen skaper problemer en sjelden gang. Slik har det vært i de i 23 årene jeg har drevet med data.

Jeg driver også med IT support som et firma, og har ikke fått en eneste telefon fra mine faste kunder ang dette. Men jeg tviler ikke på at feilen oppstår hos noen. Og at det da selvsagt er kjipt.

Men å prøve å bevise at det har noe sammenheng med ny ledelse blir jo helt feil.

Slike feil har oppstått i alle år. Jeg jobbet selv 6 år som IT driftkonsulent i Widerøe som hadde godt over 1.000 pcer på det tidspunktet. Så er ikke bare en hobbynerd.

Og igjen, hva gjør Microsoft verre enn andre operativsystemer? Jeg har som nevnt flere Linux servere i produksjon enn Microsoft og antall oppdateringer til f.eks CentOS overgår Microsoft glatt. Og når det f.eks kommer to-tre oppdateringer for det samme i Linux i løpet av noen dager, så betyr det jo at alt ikke er som det skal?

Har også hatt Linux systemer som har trynet ett oppdateringer, og f.eks websider med plugins osv som ikke virker etter OS oppdateringer. Så jeg spør igjen, hva er poenget med denne tråden?

At Microsoft uheldigvis har hatt to dårlige oppdateringer i løpet av kort tid?

Og ønsker man seg flere ansatte i Microsoft, burde jo folk (nå snakker jeg generelt) sluttet med å piratkopiere og faktisk betale for all programvare. Så hadde man kanskje sluppet slike feil.

Lenke til kommentar

Du trenger uansett ikke være så ihuga microsoft beskytter.

Der er ikke bare to.

I september var det bluescreens etter black tuesday (som man har begynt å kalle det).

En patch relatert til timezone.

Det er flere i 2014 også samt tidligere.

Bare så det er sagt er jeg ikke enig med OP. Men synes du tar for lett på gjentatte blundrene til microsoft i det siste uansett skyld hos de internt eller ledelse. Microsoft som selskap og dems renommé er svekket og selv synes jeg vi har begynt å brenne av alt for mye tid internt rundt om i it avdelinger med forberedelser og beredskap ifb med patching og spesielt det som slippes i månedlig SEC bulletin etter gjentatte nå med problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har jobbet i en bedrift der vi hadde ca 200 windowsklienter, og selv der brukte vi en liten gruppe som fikk oppdateringene via WSUS før resten av bunchen fikk de oppdateringene en uke senere nettopp for å luke ut slike oppdateringer som eventuelt ikke virket.

Det gikk år mellom hver gang det kom en oppdatering som måtte trekkes tilbake.

Så når det nå kommer noen som er dårlige oppdateringer, så er det langt unna noen krise for Microsoft og iallefall ikke noe tegn på at de har tapt seg.

Ingen andre firmaer kan svare med tilsvarende oppdateringtjeneste som Microsoft sin WSUS.

Lenke til kommentar

Jeg synes Microsoft står sterkt når det gjelder Windows 8, Windows Phone, Azure, Office, Visual Studio, Skype/Lync og Xbox One. Derimot Sharepoint, her bør de starte fra scratch :)

Jeg har ikke erfart problemer så langt med Windows 8 og 8.1, mulig jeg er heldig p.g.a at jeg ikke har automatiske oppdateringer slått på og ikke hatt noe kluss med drivere som ofte tidligere har forårsaket blåskjerm.

Lenke til kommentar

Jeg har RollBack Rx, noe som kanskje en gang i framtiden kan spare meg for reinnstallering av OS'et. Jeg har også brukt Microsoft OS, siden MS-DOS dagene. Innstallering er blitt et kjedelig tidtrøyte. En gang i fortiden, var jeg en ganske ivrig "innstallerer på egen harddisk". Prøvde forskjellige OS i Boot-meny ved å partisjonere dem inn. MS-DOS, OS/2 Warp og Yggdrasil Linux "på en gang". Linux er noe jeg bruker lite i dag (kan selvfølgelig endre seg), men følger nesten helslarvet med litt der også. Det blir med nyinnstallere et eller annet som et virtuellt gjeste-OS en sjeldnere gang.

Ja, det er Windows 7 jeg benytter, beklager utelatelsen.

@Malvado:

Står det seg slik, at du vurderer stenge tråden, pga. mangel av nytteverdi, eller kanskje fordi det er lite mer man får diskutert omkring dette?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...