Gå til innhold

Definere lengden på en "form" i WORD 2013

steinrawr

Anbefalte innlegg

Hei.

Forsøker å definere lengden på en rik-tekst-form i word 2013.

Poenget med dokumentet er å låse all tekst, utenom et notat-felt, og dette er greit nok, ved å definere i "restricted properties" at kun "form fills" er tillatt når dokumentet er låst.

Men, det som egentlig er ufordringen her, er at dokumentet kommer til å ha en struktur, og vil bli brukt av mange, og det MÅ være statisk utover de feltene, slik at alle kan bla opp på samme side, eller se på samme linjenummer for å finne informasjon. Slik der er nå, kan man skrive uendelig med tekst i feltet, noe som resulterer i at alt forskyver seg.

Noen som kjenner til noen måte å gjøre dette på?

Legger ved dokumentet og illustrasjon:

iazaLid.png

testdokument for testing av LMpapirer.docx

post-98178-0-04616700-1418389590_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Har dessverre ikke noe løsning på stående fot som er akkurat i tråd med det du etterspør. Mistenker nok at du kanskje kan fikse noe med en makro, men jeg vet heller ikke helt hvor du skal begynne.

En alternativ måte å angripe dette på, kan være å la notatfeltet være en egen inndeling, mens påfølgende inndeling (altså der hvor dokumentet starter på ordentlig) tvinges til "neste side".

Deretter lar du inndelingen med dokumentet starte sin sidenummerering på 1, slik at det formaterte sidetallet man ser på arket i realiteten blir statisk.

Alternativet blir å vurdere om man absolutt må løse dette i Word? Selv en enkel nettside med en database i ryggen hadde løst utfordringen særdeles enkelt, og med mulighet for mye mer fleksibilitet og bedre funksjonalitet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for tilbakemelding!

En nettside er et godt forslag, men vil ikke fungere til dette formålet desverre.

Jeg kom over et tips om å bruke tekstbokser, men det fungerte bare på en begrenset måte. Tekstboksen holdte alt innenfor siden, eller området boksen dekket, men den var ikke brukbar når resten av dokumentet ble låst. Siden "formen" var i tekstboksen ble den låst fordi tekstboksen ble låst når dokumentet ble beskyttet.

Dette fikk meg til å tenke på andre måter man kunne ramme inn tekst, og jeg prøvde med en tabell med én celle. Inni cellen la jeg skjemaet og låste så dokumentet. Det fungerte akkurat slik jeg ville.

minuset med begge metodene er at teksten forsvinner ut av tekstboksen hvis man skriver uhorvelig mye, men i mitt tilfelle vil ikke det by på problemer, ettersom mengden tekst fra de som skal notere i dokumentene ikke kommer til å bli stor.

En siste løsning var Adobe Acrobat. Der kunne jeg legge til tekstfelt i definerte områder, som bare skalerte teksten om det ble for mye. Det fungerte også veldig bra, og blir kanskje alternativ nr.2.

testdokument.notatfelt.pdf.pdf

testdokument.notatfelt.word..docx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...