Gå til innhold

simulering av basskasse

Anbefalte innlegg

Har prøvd meg litt frem i WiniSD, men jeg jeg har ikke mye greie på det jeg må gjøre der, så jeg lurer på om noen har noen tips, eller evt kunne fått ordnet en kasse som passer til Dragon 18200. Skal ikke være noen avansert kasse, men tenker i likhet med CV HFA-18 hvis det hadde vært mulig ? :)

All info om elementet :

18" bas 2000W med 4" ventilerad talspole, 120-oz 220mm ventilerad magnet. 14kg.

Magnet 220mm, 120 oz, 45mm kylventilation i mitten av magneten, 16 till mellan magnet och chassi. 200mm spider-upphängning. Bas ner till 30Hz. Guldpläterade anslutningar. Gjutet aluminiumchassi. 17 kylventiler.

30Hz - 2200Hz
Diameter 463mm
Håldiameter 424mm
Inbyggnadsdjup 195mm
Montering 8 hål 6,5mm
16kg
Gjuten aluminium
Talspole koppar på aluminium-cylinder
Guldpläterade tryck-kontakter högsta kvalitet
2000W peak
1000W program
500W rms

Resonance Frequency fs 42Hz
Impedance Re 8 ohm
Coil Inductance Le mH 1.67
Mechanical Q Qms 8.18
Electrical Factor Qes 0.31
Total Q Qts 0.3
Comp. Equivelant Vol. Vas 540 liter
Voice Coil Overhang Xmax 4.5mm
Surface Area of Cone Sd cm2 1108cm2
Die cast Aluminum chassis
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Skulle hatt litt mer info om parameterne. Men utifra det jeg kan se på parameterne er nok dette elementene best egnet for hornkasse med veldig høy følsomhet. I en bassrefleks kasse vil du nå maks lineær slaglengde ved relativt lite effekt inn pga den er så kort (4.5mm) det står ingenting om følsomheten på selve elementet, men utifra øvrige parametere regner jeg med den er rundt 100db/1w. Det står heller ingenting om motorstyrke (BL) Det første vi må få på plass her er hvilket frekvensområde denne skal dekke. Dette elementet egner seg aldeles ikke til filmbruk, så i eksempelet mitt kommer denne til å rette seg mot musikkbruk. Om du skal bygge en portet kasse til denne burde tuning ligge på rundt 35hz. Størrelse bør vel være omtrent 60x60x60cm utvendig. Portene må du nesten simulere selv siden jeg sitter på telefon uten tilgang til simuleringsprogram. Noen fine forholdsregler er når du simulerer er å holde et øye med cone travel i forhold til effekt inn. Når du simulerer Port må du holde vent velocity under 36 ved maksimal effekt inn ellers vil du få blåselyder i porten. Du må også legge inn et Høypass filter slik at elementet ikke bunner om det skulle komme toner under tuning. Lukket kasse er helt uegnet så jeg gidder ikke ta med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...