knopflerbruce Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Endelig! Dette har jeg etterlyst en stund. Store disker. Lav snurrehastighet. Håper de duger. 4 stk RAID 5 takk. Ssssssshhhhh... Lenke til kommentar
jonny Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 (endret) Dustin har kunngjort norsk pris: Seagate Archive HDD 8TB 3.5" 2199 kr Til sammenligning koster billigste 2*4TB intern fra =Intern&f%5B66%5D[]=4%20-%205%20TB&s=price_min%20asc]2438 kr For de som kan klare seg med 4TB disker, får man fortsatt kjøpt ekstern Seagate Expansion Desktop for 899,-. Jeg har 6 stk. av denne (kjøpte 3 stk. i slutten av mai, og 3 til i oktober), og alle disse inneholder Seagate ST4000DM000. Det er ganske enkelt å få ut diskene uten å ødelegge det eksterne kabinettet. Det blir altså 1798,- for 8TB, kanskje verdt å vurdere? Endret 18. desember 2014 av jonny 1 Lenke til kommentar
trondmm Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 For de som kan klare seg med 4TB disker, får man fortsatt kjøpt ekstern Seagate Expansion Desktop for 899,-. Jeg har 6 stk. av denne (kjøpte 3 stk. i slutten av mai, og 3 til i oktober), og alle disse inneholder Seagate ST4000DM000. Det er ganske enkelt å få ut diskene uten å ødelegge det eksterne kabinettet. Det blir altså 1798,- for 8TB, kanskje verdt å vurdere? Hmm. Absolutt interessant, ja. Tenker jeg kjøper inn en håndfull for å leke med i julen. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Dustin har kunngjort norsk pris: Seagate Archive HDD 8TB 3.5" 2199 kr Til sammenligning koster billigste 2*4TB intern fra =Intern&f%5B66%5D[]=4%20-%205%20TB&s=price_min%20asc]2438 kr For de som kan klare seg med 4TB disker, får man fortsatt kjøpt ekstern Seagate Expansion Desktop for 899,-. Jeg har 6 stk. av denne (kjøpte 3 stk. i slutten av mai, og 3 til i oktober), og alle disse inneholder Seagate ST4000DM000. Det er ganske enkelt å få ut diskene uten å ødelegge det eksterne kabinettet. Det blir altså 1798,- for 8TB, kanskje verdt å vurdere? For meg er det SATA-porter det skorter på. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Dustin har kunngjort norsk pris: Seagate Archive HDD 8TB 3.5" 2199 kr Til sammenligning koster billigste 2*4TB intern fra =Intern&f%5B66%5D[]=4%20-%205%20TB&s=price_min%20asc]2438 kr For de som kan klare seg med 4TB disker, får man fortsatt kjøpt [url=http://www.prisjakt.no/product.php?p=1707526]ekstern Seagate Expansion Desktop for 899,-. Jeg har 6 stk. av denne (kjøpte 3 stk. i slutten av mai, og 3 til i oktober), og alle disse inneholder Seagate ST4000DM000. Det er ganske enkelt å få ut diskene uten å ødelegge det eksterne kabinettet. Det blir altså 1798,- for 8TB, kanskje verdt å vurdere? For meg er det SATA-porter det skorter på. Areca 1883ix 24 -> 28porter ftw Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 (endret) Jeg synes seagate er veldig kjapp til å flagge mye av produktene sine som enterprise. Hva annet enn MTBF tallet skulle tilsi at dette er en enterprise disk? Kjøpte et lass med billige kvasi-enterprise disker fra seagate for et par år tilbake. Det kostet meg til slutt mye svette og penger. Måtte bite i det sure eplet å kjøpe 18 WD midline sata (RE4) disker i stedet. Seagate diskene feilet i hytt og gevær i raidet. WD diskene har ikke feilet en eneste gang. Har flere raid med gående med WD/HGST midline, og har vel hatt bare èn disk som har falt ut èn gang av .... av tja, ca 40. Har to bokser som kjører seagate midline enda og de har oppført seg sånn noen lunde, men tenker å bytte de også etter hvert. Men prisen på disse er veldig attraktive. Hadde man bare kunne stole på de :/ Som andre sier, det positive er prispresset. Endret 19. desember 2014 av JKJK Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Enterprise betyr vel bare høyere pris, bedre garantivilkår og en litt annen optimalisert firmware, ikke at diskene har bedre fysisk holdbarhet. Håper selvsagt at Seagate har rettet problemene fra tidligere disker, men fasiten tar selvsagt tid å få. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Endelig! Dette har jeg etterlyst en stund. Store disker. Lav snurrehastighet. Håper de duger. 4 stk RAID 5 takk. Ssssssshhhhh... Hva gikk jeg glipp av..? :/ Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Raid 5 er ikke noe særlig om du skal gjenopprette en array med de største diskene der ute (typisk 8TB som er aktuelt her), da det etter spesifikasjonene til diskene vil oppstå en "Uncorrectable Read Error (URE)" med rimelig stor sannsynlighet allerede ved få disker. Hvis korrupt data ikke gjør så mye i din verden er det helt sikkert greit, men kjører man RAID 5 er det vel fordi man ønsker å beholde dataene på diskene? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Raid 5 er ikke noe særlig om du skal gjenopprette en array med de største diskene der ute (typisk 8TB som er aktuelt her), da det etter spesifikasjonene til diskene vil oppstå en "Uncorrectable Read Error (URE)" med rimelig stor sannsynlighet allerede ved få disker. Hvis korrupt data ikke gjør så mye i din verden er det helt sikkert greit, men kjører man RAID 5 er det vel fordi man ønsker å beholde dataene på diskene? Det finnes nyanser mellom "miste all data" og "beholde all data", og folk har vel ofte backup uansett? AtW Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Nyansene er der, men in the end er det bedre å heller satse på ren backup når ikke Raid X lenger er trygt.Langt enklere å bare bytte en disk uten rebuild enn å rebuilde, for så å få en URE. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Nyansene er der, men in the end er det bedre å heller satse på ren backup når ikke Raid X lenger er trygt. Langt enklere å bare bytte en disk uten rebuild enn å rebuilde, for så å få en URE. Ser ikke motsetningen her, sånn jeg ser det så er ikke backup noe du satser på "heller en RAID", det er noe du har i tillegg, men backup har svakheten at det ikke alltid er så lett å være kontinuerlig oppdatert. I tillegg kan du om du er uheldig få to diskfeil. AtW Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 (endret) God backup er rett og slett slett for dyrt for min del. Og på ingen måte verdt det. Så for en hel del folk er nok raid det som funker best sånn sett. Som et alternativ til dårlig backup (f.eks ekstern disk som ligger å slenger og blir oppdatert i ny og ne) og nada backup. Det er kun de aller mest drevne jeg kjenner som har skikkelig backup. Og halvparten av folk jeg har møtt kjører null backup what so ever. Noen tror til og med det er backup å ha alt lagret på en ekstern enhet, uten kopi. Mens de semi-drevne har kun RAID og noe ymse backup av de viktigste dokumentene/familiebilder. Så noe backup er det bare å anta at folk ikke har, enn motsatt. I alle fall hva jeg har sett i litt servicebransje på elkjøp, eget firma og bekjente. Endret 24. desember 2014 av Andrull Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Greit nok, "folk" har ofte ikke backup, folk som kjører store raid-oppsett og er opptatt av URE vil jeg tro er hakket mer opptatt av backup. Personlig er jeg mer av "er det verd å ha er det verd å ha backup av", men kan jo fosåvidt skjønne at folk med en annnen ratio mellom tilgjengelig tid og tilgang til penger gjør andre vurderinger. AtW Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Gi meg prisoverslag på backup av 50 TB med data a. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Eksterne disker med 4TB kapasitet selges til 900kr nå. Du havner da på 11700kr, med 2 TB "til overs".Har du 50TB med data har du nok uansett svidd av en pen slant på en kontroller, da du helt sikkert har minst 13 disker fra før dersom du er kostnadsfokusert. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Nyansene er der, men in the end er det bedre å heller satse på ren backup når ikke Raid X lenger er trygt. Langt enklere å bare bytte en disk uten rebuild enn å rebuilde, for så å få en URE. Ser ikke motsetningen her, sånn jeg ser det så er ikke backup noe du satser på "heller en RAID", det er noe du har i tillegg, men backup har svakheten at det ikke alltid er så lett å være kontinuerlig oppdatert. I tillegg kan du om du er uheldig få to diskfeil. AtW ...og har du to diskfeil i et RAID5-oppsett er du fortapt. Jeg har vurdert å ta backup, og kjøre en raid 1 på to disker, som da blir hjem for filer jeg ikke har tatt ekstern backup av samt sortert på de mer permanente diskene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Nyansene er der, men in the end er det bedre å heller satse på ren backup når ikke Raid X lenger er trygt. Langt enklere å bare bytte en disk uten rebuild enn å rebuilde, for så å få en URE. Ser ikke motsetningen her, sånn jeg ser det så er ikke backup noe du satser på "heller en RAID", det er noe du har i tillegg, men backup har svakheten at det ikke alltid er så lett å være kontinuerlig oppdatert. I tillegg kan du om du er uheldig få to diskfeil. AtW ...og har du to diskfeil i et RAID5-oppsett er du fortapt. Jeg har vurdert å ta backup, og kjøre en raid 1 på to disker, som da blir hjem for filer jeg ikke har tatt ekstern backup av samt sortert på de mer permanente diskene. Ikke om du har backup som jeg snakket om.... AtW Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Eksterne disker med 4TB kapasitet selges til 900kr nå. Du havner da på 11700kr, med 2 TB "til overs". Har du 50TB med data har du nok uansett svidd av en pen slant på en kontroller, da du helt sikkert har minst 13 disker fra før dersom du er kostnadsfokusert. Nei, ingen kontrollerkort jeg kan bruke til backup løsningen, jeg må ha en komplett backup løsning, og om filer og backup ligger i samme system er det ikke en backup det er en kopi som kan mistet på lik linje med opprinnelig kopi ved infisert system. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Eksterne disker med 4TB kapasitet selges til 900kr nå. Du havner da på 11700kr, med 2 TB "til overs". Har du 50TB med data har du nok uansett svidd av en pen slant på en kontroller, da du helt sikkert har minst 13 disker fra før dersom du er kostnadsfokusert. Nei, ingen kontrollerkort jeg kan bruke til backup løsningen, jeg må ha en komplett backup løsning, og om filer og backup ligger i samme system er det ikke en backup det er en kopi som kan mistet på lik linje med opprinnelig kopi ved infisert system. Du misforstår. Jeg mente aldri at backupen skulle være koblet i. La de diskene ligge i en eske et trygt sted, eller noe slikt. Jeg snakket om kontrollerkort til HOVEDLØSNINGEN - da du hetl sikkert har godt over et dusin harddisker mtp. din totale kapasitet..? Har man råd til en dyr kontroller er ikke noen lapper til backup all verden, målt opp mot den ekstra sikkerheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå