Gå til innhold

Innføre direkte demokrati her i Norge

41 stemmer

1. 1. Støtter du innføring av sveitsisk direkte demokrati, evt. et lignende system, her i Norge?

2. 2. Kunne du stemt på et parti som foreslått?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på dette: siden Sveits har hatt direkte demokrati så lenge og det har fungert flott for dem, er det noen grunn til ikke å innføre akkurat samme system her i Norge?

Si at det ble startet et parti med kun et egentlig mål: innføre det sveitsiske systemet. Tror dere dette er realistisk å få til?

Partiet må så klart føre en fullstendig politikk i tillegg. Jeg kan tenke meg en ganske "nøytral" og senterliggende politikk, med fokus på å begrense politikernes makt, og øke folkets makt (da tenker jeg først og fremst at all form for masseovervåkning skal motarbeides med alle midler, samt DD som er hovedsaken). I større spørsmål kan en kanskje prøve å ta i bruk meningsmålinger eller noe, og la resultatene ha innflytelse...

Hvis dette partiet fantes, sett at det ble ledet av seriøse folk, ville de ha stemt på det (spesielt i det scenario hvor partiet er over sperregrensen)? Hvis ikke, hvorfor ikke?

Endret av knekkebr?dmedost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såklart, hvis en bruker uttrykket direkte demokrati slik det betydde i det gamle Hellas, så er det umulig å innføre i et helt land. En er nødt til å ha en gjeng politikere til å ta seg av småtingene.

Som Sveits beviser så kan systemet fungere utmerket. Hvorfor skulle vi i Norge ikke kunne få det til da, er vi dummere eller noe?

Og om du ikke stoler særlig på folket, stoler du mer på den politiske eliten? Som du sier så er det ikke slik at folk nødvendigvis vet best, så om det blir avstemninger er det viktig at det blir avisartikler, tv-debatter o.l. som viser alle sider av saken på en god måte. Da tror jeg de fleste er smarte nok til å se hva som er best.

Lenke til kommentar

Jeg stoler ikke på at tabloidpressen er i stand til å belyse slike saker på best mulig måte. Der kommer løssalget først og sannheten sist, som Øystein Sunde synger. At pressen blir enda viktigere er i grunnen en skremmende nok tanke i seg selv. Hvorvidt systemet fungerer utmerket kommer an på øyet som ser. Dessuten er Sveits et merkelig, lite land. At de får det til er ingen garanti for at det vil funke her.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Norge er et enda mindre land, med tanke på befolkning, og Sveits er vel mest "merkelig" nettopp fordi de har direkte demokrati?

Angående det at media er opptatt av salg over sannheten: du har vel et lite poeng her, men som sagt så har de fått det til å gå i Sveits, og da kan vi og. Jeg skal prøve å lese meg opp litt.

edit: tenker du på noe når du sier at "om systemet fungerer kommer an på øyet som ser"?

Endret av knekkebr?dmedost
Lenke til kommentar

Vi er få mennesker i Norge, men landet er langt og stort, med store forskjeller på folk. Vi har en strategisk viktig kystlinje, og tjener mye av pengene våre på råvareeksport. De to tingene er slikt som det er greit å ha spesialister til å styre. Mange ville solgt oljen da vi fant den, og det er fare for at en folkeavstemning ville gått i samme retning. Sveits er landlåst, strategisk uviktig, politisk nøytralt, ingen råvarer å snakke om. Ikke har de urbefolkning heller. Poenget er at det er snakk om to vilt forskjellige land, og at noe funker et sted betyr ikke at det vil funke et annet.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

I sveits kan dog befolkningen ikke stemme over (federalt) budsjett, bare lover, samt å sparke politikere. De kan derfor ikke bestemme at landets ressurser skal selges. Så om Norge hadde samme system ville det ikke være noe problem om majoriteten av folket ville selge all oljen. (det hadde muligens vært mulig å lage en lov som sier at regjeringen må selge all olje som finnes og dele fortjenesten ut til folket. personlig vet jeg ikke så mye om disse oljegreiene, så må lese opp litt)

Videre kan jeg ikke tenke på betydelige store forskjeller i befolkningen her i landet, bortsett fra samene. Kan du forklare hvordan denne forskjellen kunne blitt et problem? Sveits har for øvrig både tysk, fransk, italiensk og retoromansk som offisielle språk, så det er klart noe forskjell mellom folk der og.

Det at Sveits er landlåst, strategisk uviktig og politisk nøytralt ser jeg ikke relevansen i.

Til sist vet vi ikke om DD faktisk vil funke her i Norge eller ikke før vi i hvertfall har prøvd, om det skulle bli værre av en eller annen grunn så er det jo bare å gå tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Problemet er at folk i oslogryta ikke nødvendigvis skjønner så mye av hvordan det er å bo f.eks. i Lofoten, men i et direkte demokrati ville disse fått enda mer å si enn de allerede har. Vi måtte sannsynligvis innført utjevningstiltak for å få det mer rettferdig, men da spørs det hvor direkte det blir. Nå vet jeg ikke alt om Sveits, men jeg vil likevel våge å påstå at befolkningen og landet er langt mer homogent enn Norge. Presisjonen er uansett ikke det viktigste, poenget er fortsatt at det ikke vil fungere her bare fordi det fungerer der.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det finnes da såklart storbyer og landsbygder i Sveits også. Og det finnes flere av disse småbygdene enn større byer. Hva skulle uansett være problemet?

"Nå vet jeg ikke alt om Sveits, men jeg vil likevel våge å påstå at befolkningen og landet er langt mer homogent enn Norge."

^ Den påstanden er jo ubetydelig når du i samme setning sier at du ikke vet særlig om landet.

"poenget er fortsatt at det ikke vil fungere her bare fordi det fungerer der."

^ Glemte du et ord her (ikke sikkert vil), eller er du bare fast bestemt på at det ikke vil gå?

Lenke til kommentar

Eit slikt system vil ha ein del utfordringer.

Det er ein god tanke, og ein vil få eit betre demokrativ om alle kan være med å bestemme direkte i staden for å gå via politikarar og partier som kanskje berre deler ein del av dei verdiane som du sjølv synest er viktige.

Men det største problemet er vell at folk flest ikkje bryr seg nok om politikken til å ta aktivt del i besluttningane. Det vil her være ein fare for at det kun er dei mest aktive (ofte også dei mest radikale) som bruker sin stemmerett for å få til endringar medan den meir moderate delen av befolkninga, eller dei som ikkje har særlig interesse for politikk ikkje deler sin stemme. På den måten så vil særlig dei ytterste partia på høgre og venstre fløya få ufortjent mykje makt, rett og slett fordi vanlige folk ikkje bruker stemmeretten sin.

Det vil også være ein del saker der ein må ha litt grunnleggande bakgrunnsforståelse for å kunne ta eit fornuftig valg. Her er faren stor for at eit uopplyst fleirtall bestemmer noke som får store konsekvenser seinare.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på dette: siden Sveits har hatt direkte demokrati så lenge og det har fungert flott for dem, er det noen grunn til ikke å innføre akkurat samme system her i Norge?

En grunn er at vi har et annet velfungerende system her i Norge(se her, her og her). Demokratiske systemer og tradisjoner med sine sedvaner, kulturer og dommer tar tid å bygge opp. I tillegg til å være politisk dødfødt(vi klarer jo ikke engang å samle støtte til å kaste kongen) så er ikke endring av styreform høyt oppe på lista over ting Norge må ta tak i og forbedre.

Det du foreslår er rett og slett en gigantreform som i beste fall har en marginal oppside.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nja både og, men jeg synes folkeavstemning kan økes noe.

Ett problem med dirrekte demokrati er at folk ikke gidder å stemme, man ser jo det i sveits, da jo de mest interesserte som stemmer, men mannen i gata ikke gidder, blir da interesseorginasjoner som vinner avstemningene.

Og så er det ting som folk ikke har peiling på som både kan være bra, men også kan bli dårligt i lengden.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Ett problem med dirrekte demokrati er at folk ikke gidder å stemme, man ser jo det i sveits, da jo de mest interesserte som stemmer, men mannen i gata ikke gidder, blir da interesseorginasjoner som vinner avstemningene.

De som ikke gidder å engasjere seg i et direkte demokrati må ta til takke med det de får, eller melde seg ut av samfunnet hvis de mistrives, som en siste utvei.

Lenke til kommentar

Piratpartiet hadde også en ide: de som ikke gidder å tenke på politikk hele tiden, og ikke vil være med i alle avstemningene, kan gi sin stemme til en annen person. Dette personen kan være hvem som helst stemmerettig. Så hvis det er en avstemning, du f.eks. har gitt din stemme til din far og han stemmer x, så stemmer også du automatisk x. En kan når som helst velge å kutte ordningen og stemme selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En grunn er at vi har et annet velfungerende system her i Norge(se her, her og her). Demokratiske systemer og tradisjoner med sine sedvaner, kulturer og dommer tar tid å bygge opp. I tillegg til å være politisk dødfødt(vi klarer jo ikke engang å samle støtte til å kaste kongen) så er ikke endring av styreform høyt oppe på lista over ting Norge må ta tak i og forbedre.

Det du foreslår er rett og slett en gigantreform som i beste fall har en marginal oppside.

Om det nåværende systemet fungerer godt eller ikke er opp til hver og en (men det er så definitivt ikke det verste systemet). Det kommer an på hvor høyt du setter standarden.

Hele endringen trenger nødvendigvis ikke skje med en gang, men kan gå i skritt. Det sveitsiske systemet ble ikke bygget over natten det heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...