mandela Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 (endret) Hei, sliter med hastigheten etter å ha oppgradert til VDSL hos Nextgentel og tatt i bruk en Inteno DG301 ruter. Problemet er at når jeg kobler på en annen ruter (ønsker å bruke eget utstyr for trådløst i alle fall) Asus N18U i standard modus (dhcp wan) og deretter kobler til pc via kabel, mister jeg halve download-hastigheten og får 1/10 av upload-hastigheten. Tips om hva som kan være galt? Nettfart.no NextGenTel testresultatKabel, 1gbit porter - koblet rett på Nextgentel ruter Inteno DG301:Nedlasting: 37.56 Mbit/sOpplasting: 13.5 Mbit/sSvartid: 6msNedlasting: 37.6 Mbit/sOpplasting: 13.65 Mbit/sSvartid: 6msNextgentel ruter Inteno DG301 > Asus N18U trådløst mot Intel AC 7260, avstand: 30cmNedlasting: 17.49 Mbit/sOpplasting: 0.15 Mbit/sSvartid: 7msNedlasting: 18.69 Mbit/sOpplasting: 0.17 Mbit/sSvartid: 7msNextgentel ruter Inteno DG301 > Asus N18U > KabelNedlasting: 13.75 Mbit/sOpplasting: 0.19 Mbit/sSvartid: 7msNedlasting: 13.95 Mbit/sOpplasting: 0.18 Mbit/sSvartid: 6ms Endret 12. desember 2014 av mandela Lenke til kommentar
Mathias? Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Står Intenoen som router eller i bridge mode når du har koblet Asusen bak? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Har du satt opp Asus som router eller ap? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 12. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2014 Står Intenoen som router eller i bridge mode når du har koblet Asusen bak? Som router, skulle gjerne ha hatt den i bridge, men det ser ikke ut som om noen får til det: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1553256&page=6 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 12. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2014 (endret) Har du satt opp Asus som router eller ap? Som Ruter Endret 15. januar 2015 av mandela Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Dersom Inteno ikke står i bridge mode, men er router, bør du slå av routerfunksjonen i Asus, sliik at denne fungere som et AP. Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Hvis både Intenoen og Asusen står med NAT så ber du om slike (og andre) problemer. Bridge en av de eller bestill Fast IP med subnet slik at din egen Asus får public IP. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 I teorien burde det ikke være noe problem å route og NATe flere ganger etter hverandre, men i praksis kan dette gi trøbbel med billig hjemmeutstyr. Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Selv i enterprisesammenheng så er det griseharry å ha NATe private adresser på begge sider. Da setter du heller opp en brannmur, ikke en NAT gateway som har 'brannmur' som bivirkning.. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 12. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2014 Takk for svar i tråden, krøp til korset og satt innkjøpte ruter i AP-mode etter beste evne. Hastigheten er nå maks på trådløst, men har mistet muligheten til å styre og overvåke trafikken slik jeg vil. Kanskje spørre Nextgentel pent om de har et rent modem de kan gi meg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Ev. bytte til Telenor, og få et routermodem du har full kontroll over selv. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2014 (endret) Ev. bytte til Telenor, og få et routermodem du har full kontroll over selv. Hm, gjelder det VDSL router også? Endret 13. desember 2014 av mandela Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Både 2812 og 8702 fra Telenor (begge fra Zyxel) støtter både ADSL og VDSL, og du har full kontroll over begge modellene selv. Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Takk for svar i tråden, krøp til korset og satt innkjøpte ruter i AP-mode etter beste evne. Hastigheten er nå maks på trådløst, men har mistet muligheten til å styre og overvåke trafikken slik jeg vil. Kanskje spørre Nextgentel pent om de har et rent modem de kan gi meg? Å gi kunden et rent modem er en elendig ide: http://www.tek.no/artikler/trobbel-for-get-kunder/166202 Dette er en av hovedgrunnene til at NGT (selv i bedriftssammenheng) vil ha CPE på kundens lokasjon som de kan logge på og feilsøke ifra. Derfor tilbyr NGT utrolig nok faste IP-adresser (ikke bare enkle adresser, men faktisk subnet) til privatkunder, slik at kunden kan få offentlig IP-adresse på eget utstyr uten at NGT må gi ifra seg all kontroll på eget utstyr. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 (endret) Å gi kunden et rent modem er en elendig ide: http://www.tek.no/artikler/trobbel-for-get-kunder/166202 Dette er en av hovedgrunnene til at NGT (selv i bedriftssammenheng) vil ha CPE på kundens lokasjon som de kan logge på og feilsøke ifra. Derfor tilbyr NGT utrolig nok faste IP-adresser (ikke bare enkle adresser, men faktisk subnet) til privatkunder, slik at kunden kan få offentlig IP-adresse på eget utstyr uten at NGT må gi ifra seg all kontroll på eget utstyr. Det samme kan sies om kredittkort, telefonabonnement, motorsykkel osv. Hvorfor utrolig, er denne tjenesten gratis? Gjør "fast ip med subnet" boksen til NGT "transparent"? Jeg synes det er rimelig å ønske å kunne styre sitt eget interne nett, hvilke enheter som skal ha tilgang og når, og det uten å bli overvåket av tilbyder (stiller jeg slike ting på utstyret til NGT kan de jo se alt jeg gjør, inkludert wifi-passord, dessuten resettes noen av innstillingene til brukeren med oppdateringer av NGT boksen, er ganske lei av å måtte logge på boksen deres og slå av wifi...). Endret 16. desember 2014 av mandela Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Å gi kunden et rent modem er en elendig ide: http://www.tek.no/artikler/trobbel-for-get-kunder/166202 Dette er en av hovedgrunnene til at NGT (selv i bedriftssammenheng) vil ha CPE på kundens lokasjon som de kan logge på og feilsøke ifra. Derfor tilbyr NGT utrolig nok faste IP-adresser (ikke bare enkle adresser, men faktisk subnet) til privatkunder, slik at kunden kan få offentlig IP-adresse på eget utstyr uten at NGT må gi ifra seg all kontroll på eget utstyr. Det samme kan sies om kredittkort, telefonabonnement, motorsykkel osv. Hvorfor utrolig, er denne tjenesten gratis? Gjør "fast ip med subnet" boksen til NGT "transparent"? Jeg synes det er rimelig å ønske å kunne styre sitt eget interne nett, hvilke enheter som skal ha tilgang og når, og det uten å bli overvåket av tilbyder (stiller jeg slike ting på utstyret til NGT kan de jo se alt jeg gjør, inkludert wifi-passord, dessuten resettes noen av innstillingene til brukeren med oppdateringer av NGT boksen, er ganske lei av å måtte logge på boksen deres og slå av wifi...). Det er utrolig med tanke på at ingen andre tilbydere i Norge tilbyr privatkunder offentlige IP-adresser. FFS, hvis du må nøye deg med Netcom sitt "Hjemmebredbånd" så får du ikke en gang åpne porter på deres ruter med mindre du har bedriftsabonnement.. Ruteren til NGT blir like transparent som om du bridger routermodemet til kun et modem (men trafikken rutes på lag 3 og ikke lag 2), men NGT mister ikke tilgangen på sin eiendom og kan drive vedlikehold, feilsøking og generell drift uten å måtte ringe kunden og si "kan du være så snill å resette vårt multimodem plz?", men både din egen ruter (eller kun enkelt PC) og NGT sitt rutermodem får offentlige IP-adresser (slik Internettet var ment å fungere før man gikk tom for adresser og ble tvunget til å innfør NAT). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå