Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan de sette opp port uten videre?

Mh81

Anbefalte innlegg

Hei! For noen år siden kjøpet vi oss gårdsbruk, det er et gårdsbruk som tidligere hadde to hus, der det ene ble skilt fra før vi kjøpte. Det andre huset ble etterhvert solgt til de som er våre naboer i dag. Problemet er at gårdsveien opp til vår innmark går igjennom deres gårdstun, og vi er avhengig av denne for å komme opp å slå, gjødsle, hente rundball osv, og jeg bruker denne mye til trening sv hest som er en del av drifta på gården.

I sommer kom det imidlertidig opp en port på deres eiendom. Nå må vi ut av traktoren, åpne porten og inn igjen før vi kjører, så samme prosedyre når traktoren er igjennom, hestene orker jeg knapt å trene der lengre fordi jeg på av og på og det er ikke alle hestene som tåler, og dette er eneste vei jeg kan bruke for å unngå trafikkerte veier. Vi har vegrett igjennom deres gårdstun. Kan de gjøre dette? Kan vi kreve at porten feks skal stå åpen evt fjernes?

Naboen har i tillegg tatt seg til rette og gravd opp ei grøft på vår eiendom uten å si i fra til oss. Greit nok at dreneringen var dårlig og det visstnok gjorde at eiendommen deres var plaget med vann, men man kan vell ikke bare ta seg til rette uten å spørre?(hadde han spurt hadde han fått ja).

De har også brent bål og etterlattt metallskrap på vår innmark, og tippet flere store gruslass på vårt område.

I tillegg har dama i huset som også er hesteinteressert kommet flere ganger og skjelt meg ut, på min eiendom og i min stall, fordi hun mener jeg ikke er snill med dyra mine, noe som ikke har rot i virkeligheten, de er både godt påpasset, mat, vann, store områder, godt oppdratt osv. Jeg driver profesjonelt med hest, og har ikke "råd" til å ha rykte på meg som noe dyremisshandler, men nå får jeg likevel høre på bygda hvor forferdelig dyra mine har det og det er tydelig at ryktene kommer fra naboen. Jeg har både kunder, veterinærer, terapauter og Mattilsynet som sier at dyreholdet mitt er bra. Dette går ut over drifta mi, pluss at det er rimelig utrivelig når det kommer en illsint nabo over å skjeller meg ut når jeg holder på med dyra mine og når jeg har kunder på besøk. Sist så skulle jeg anmeldes, og hun skulle filme/ta bilder av meg som bevis. Selv om jeg ikke skjønner hva disse filmene/bildene skal vise så syns jeg det er ubehagelig å bli overvåket på denne måten. Åpningen til stallen og ridebanen min er bare noen meter utenfor stuevinduet deres så de har jo full oversikt hva jeg driver med. Jeg forsøker så godt jeg kan å prøve å roe ned og unngå dem, men nå kjenner jeg at begeret snart er fullt.

Må jeg godta denne oppførselen? Er det noe jeg kan gjøre med loven in hånd?

på forhånd tusen takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er stiftelsesgrunnlaget for veiretten? Altså, foreligger det jordskiftevedtak, en avtale, dokumenter i forbindelse med fradeling fra hovedeiendommen eller lignende? Hvorvidt de har lov til å sette opp en port kommer an på det nærmere omfanget av din veirett, og den viktigste kilden for dette er stiftelsesgrunnlaget for den. Der kan slike ting reguleres, om man har tenkt på det.

Har man ikke tenkt på det og stiftelsesgrunnlaget ikke sier nevneverdig, er det servituttloven § 2 som gjelder (den gjelder for så vidt uansett, men jo mer presist stiftelsesgrunnlaget er jo mindre rom får generelle betraktninger etter § 2):

Korkje rettshavaren eller eigaren må bruka rådveldet sitt over eigedomen såleis at det urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe for den andre.

I avgjerda om noko er urimeleg skal det leggjast vekt på kva som er føremålet med retten, kva som er i samsvar med tida og tilhøva, og kva som høver til å fremje naturmangfaldet på staden.

Spørsmålet er altså om det er urimelig eller unødvendig å sette opp en port. Det tror jeg i utgangspunktet du kommer til å slite med å nå fram med, i alle fall om det er rimelige sikkerhetsargumenter for porten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...