Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

tv kanaler via internett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vi ser mindre og mindre på TV på "gammeldags" måte, og har også vært inne på tanken å si opp kabel-TV, og kjøre alt vi ser via internett. Kabel-TV alene koster jo over 5.000 pr år, uten tilleggspakker. Jeg har internett og kabel-TV fra ulike leverandører, så abonnementene er uavhengige av hverandre. De som har kabel-TV og internett fra samme leverandør, må (foreløpig) beholde kabel-TV for å få internett.

Jeg har Apple-TV, og i de siste oppdateringene til den har det kommet apper både for NRK og andre. Det er ikke live TV, men veldig bra utvalg, blant annet ble hele sesongen av Lilyhammer lagt ut med det samme første episode var vist på TV. Netflix bruker vi mye, og leier filmer i iTunes, begge deler på Apple-TV. Andre apper som ikke er tilgjengelig på Apple-TVen installeres på iPhone/iPad og kjøres over Airplay til Apple-TV og til TVen derfra.

Lenke til kommentar

Snakket med canal digital i dag. De har som kanskje noen vet en tjeneste hvor man kan se alle kanalene via internett hvis man har abonnement hos de. Jeg spurte om jeg kunne tegne abonnement hos de uten å få dekoder slik at jeg slapp å betale tv-lisens, men påstår jeg må betale lisens uansett... Hva er riktig?

Lenke til kommentar

Det er tv mottaker som er linsens belagt er det ikke? En skjerm med internett har ikke tv mottaker. Hvis jeg ikke har dekoder eller tuner slipper jeg vel unna?

§ 1.Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Har du en skjerm med antennetilkobling: Lisens. Altså, TV og sånn TV-tuner-kort som man kan sette inn i PC-en (det de mener med "videospiller med tuner". Koster ikke mye å plombere en TV, bare å gjøre det og si ifra til NRK, skjema finner du på deres nettsider. Legg ved kopi av kvitteringen på plombert apparat når du sier ifra..

Du kan teoretisk sett bare bruke samme skjema og si at du har solgt TV-en også slutte å åpne døra når det ringer på..

Lenke til kommentar

Vet at man helst skal plombere tven, men nå har det seg slik at jeg får en ny tv til jul som ikke er kjøpt i mitt navn. Hvis jeg sier opp visat abonnementet mitt og leverer tilbake dekoderen og selger den gamle tven, har jeg ikke noe mottaker utstyr for tv.

Eneste er jo denne nye tven som sagt, men den er ikke registrert og hvis jeg bruker den som en skjerm via internett så skal jeg vel slippe unna?

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Jo, det har du. Ditt nye (gratulerer) fjernsyn er en mottager. Men gi beskjed til NRK om at du har solgt TV-en din, så har du i alle fall lisensfri til de finner ut av at du har kjøpt deg ny. Tar gjerne en 8 måneder eller lignende. De vil banke på døren og være pågående, men det er bare å si at du ikke har TV, og vise til loven om de vil komme inn å se. De vil si at de har krav på å få komme inn å se. Det har de selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg skjønner ikke hva som er nytt her. Dagens regler er også at man betaler lisens per husstand, ikke pr TV. Min husstand har 4 TVer, men bare en lisens. Forskiften sier: "Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen"

Lenke til kommentar

ja vet ikke helt detaljene står ikke mere på dagbladet:

http://www.dagbladet.no/2014/12/17/nyheter/medier/politikk/36777199/ mere detaljert: http://klassekampen.no/article/20141217/ARTICLE/141219962

Men hvis jeg ikke tar feil, blir det i så fall dyrere for folk som både har hytte og hus eventuelt, ekstra hus som leies ut. Men billigere for folk som har flere tver og flere brukere. Men nå vet jeg ikke hustander går under utleie eller samboer også.

Nå står det fint lite om hus som verken har TV eller radio i en eller annen form blir uansett tvunget å betale for NRK som jeg vil si er ganske tåplig, at man kan få NRK på internett er NRK sin feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg ser på NRK ca 10 sekunder pr måned, når jeg tilfeldigvis trykker feil på fjernkontrollen :-) For min del kan både NRK legges ned og lisensen fjernes. Ordningen lukter surt av 1950-årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...