N O R E G Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Ta maccen med mindre du har tilgang til w7 eller start is back og ssd, alle er "storfornøyd" med mac fordi det er status, fordi det ser fancy ut, fordi de glemmer det ræva, og fordi det er bra byggekvalitet. En i klassen min har mac til 11k og er storfornøyd, men det er alltid husn som sliter med innleveringer etc og når det er skole arbeid, mens jeg med min trofaste toshiba fra 2009 der viften driver og kortslutter og man kan høre at det gnistrer, sliter aldri, jeg tar den med og den får jobben gjort. Har installert ssd og den er like rask som ny, så er hardisken som gjør w tregt mens mac har noe rart i bootingen som gjemmer det. Men hvis pcen blir varme skadet, blir den betraktelig tregere. Lenke til kommentar
Nettee Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Ta maccen med mindre du har tilgang til w7 eller start is back og ssd, alle er "storfornøyd" med mac fordi det er status, fordi det ser fancy ut, fordi de glemmer det ræva, og fordi det er bra byggekvalitet. En i klassen min har mac til 11k og er storfornøyd, men det er alltid husn som sliter med innleveringer etc og når det er skole arbeid, mens jeg med min trofaste toshiba fra 2009 der viften driver og kortslutter og man kan høre at det gnistrer, sliter aldri, jeg tar den med og den får jobben gjort. Har installert ssd og den er like rask som ny, så er hardisken som gjør w tregt mens mac har noe rart i bootingen som gjemmer det. Men hvis pcen blir varme skadet, blir den betraktelig tregere. Å ha en god PC som varer og fungerer optimalt er helt klart det viktigste, at det ser fancy ut, bryr jeg meg ikke om. Men jeg lurer på en ting, er det mer enklere med en PC som ikke er Mac i studiesammenheng? En venn av meg som hadde Mac solgte den da han begynte på universitet for et par år siden, han mente det var kronglete å ha en MAC. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) Bestandig når man skal bruke tusenvis av kroner, er det viktig å gjøre forarbeid. Kjører dere noen spesielle programmer som krever Windows?Ingeniøstudenter kan f.eks. kjøre CAD-programmer, eller musikkstudenter kan ha spesielle komponistverktøy. Det kan hende det finnes tilsvarende programmer til Mac, men du blir litt "utafor" hvis resten av klassen har standardisert på en Windows-løsning som ikke finnes til Mac. Finn ut hva behovet ditt er. Vanligvis er det en fordel å ha Mac som student. De er solide, lette, har bra batteri, god stabilitet osv. Men det hjelper lite hvis klassen kjører Windows-programmer, og du ikke får være med i undervisningen. Sjekk slike ting. Hvis det ikke er noen hindringer, er Mac en meget velegnet maskin for en student. Mange studenter har Mac. PS. Du kan installere Windows på Mac hvis du vil. Men Windows-lisensen må du skaffe selv. Et program som følger med Mac hjelper deg i gang. Da får du velge mellom Windows og OSX hver gang du skrur på Macen. Endret 11. desember 2014 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
Nettee Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Bestandig når man skal bruke tusenvis av kroner, er det viktig å gjøre forarbeid. Kjører dere noen spesielle programmer som krever Windows? Ingeniøstudenter kan f.eks. kjøre CAD-programmer, eller musikkstudenter kan ha spesielle komponistverktøy. Det kan hende det finnes tilsvarende programmer til Mac, men du blir litt "utafor" hvis resten av klassen har standardisert på en Windows-løsning som ikke finnes til Mac. Finn ut hva behovet ditt er. Vanligvis er det en fordel å ha Mac som student. De er solide, lette, har bra batteri, god stabilitet osv. Men det hjelper lite hvis klassen kjører Windows-programmer, og du ikke får være med i undervisningen. Sjekk slike ting. Hvis det ikke er noen hindringer, er Mac en meget velegnet maskin for en student. Mange studenter har Mac. PS. Du kan installere Windows på Mac hvis du vil. Men Windows-lisensen må du skaffe selv. Et program som følger med Mac hjelper deg i gang. Da får du velge mellom Windows og OSX hver gang du skrur på Macen. Foreløpig kjører jeg ikke programmer som krever Windows, er privatist dette studieåret, og da tror jeg ikke jeg må ha Windows. Er det ikke mulig å bruke Windows-Office på en Mac? Tror jeg har lest det en eller annen plass. Det siste avsnittet: Da er det vel ikke noe problem hvis en kan bruke Windows på Mac. Hvilket program er det, forresten? Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Microsoft Office finnes i Mac-utgave. Hvis du vil kjøre Windows på Mac må du skaffe Windows selv. Du installerer det ved å følge instruksjonene. Programmet heter Boot Camp, og følger med Macen. Lenke til kommentar
Nettee Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Microsoft Office finnes i Mac-utgave. Hvis du vil kjøre Windows på Mac må du skaffe Windows selv. Du installerer det ved å følge instruksjonene. Programmet heter Boot Camp, og følger med Macen. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Forresten: Hvis du nå bestemmer deg for bærbar Mac, bør du vite at det finnes to typer: Macbook Air og Macbook Pro. Air er lettere å dra fram og tilbake til skolen. Hvis du er privatist og sitter hjemme er ikke det et argument. Air er også billigere, om penger er viktig. Pro er kraftigere maskinvare, med bedre og høyoppløst skjerm. Begge kommer i forskjellige størrelser. Air kommer i 11" og 13" Jeg vil ikke under noen omstendighet anbefale den minste, medmindre busspendling er en stor del av livet ditt. Pro kommer i 13" og 15". Hvis du bare skal ha den på det samme bordet hele tiden, kan du velge 15". Alle maskinene (unntatt 11" Air etter mitt syn) er gode valg. De takler skoleoppgaver og dokumentskriving lett. 1 Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Prosessoren i Macen er en generasjon eldre, men er like rask som i7-en i Asusen. Forutsetter at begge får utnyttet turboen maskimalt. Du kan se i denne lista at de kommer på 119. og 122 plass i denne lista. Asusen har mye raskere grafikk, men det hjelper for det meste bare i spill og noen få andre programmer som kan utnytte det. Hvis du ikke har planer om å spille så er det godt mulig å finne bedre alternativer i med Windows som f.eks. har bedre batteri og/eller kontorytelse. Ikke minst så kan du få matt skjerm som hverken Macen eller den nevnte Asusen har. Normalt er jeg veldig imot apple fordi det er svært vanskelig å bytte batteri. Men denne tror jeg er fra før de begynte å lime fast batteriene. De nyere retina-modellene bør du styre unna hvis du vil ha laptopen lenge. Der er holdbarheten i stor grad begrenset av levetiden til det fastlimte batteriet. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) Det stemmer at nyere Macer har fastlimte batterier, men det er ikke umulig å bytte. http://mac1.no/artikkel/10459/1500-bytte-batteri-pa-ny-macbook-pro Det kan koste ca. 1500 kroner for noen modeller. Jeg har ikke sjekket alle detaljer. Det er sure penger, men jeg er så fornøyd med min Mac at jeg ikke ønsker meg tilbake til min forrige plastmaskin uansett. Jeg får heller ta den kostnaden når tida kommer. Jeg har 13" Macbook Air. Kjempefornøyd. Batteriene vil vare en god stund, men de varer selvsagt ikke evig. Du kan velge å bytte defekte batterier, eller bare koble den til strøm permanent. Det går også an. Eller selge hele maskinen brukt. Selv skadde Macer er verdt tusenvis, som du kan legge i kjøp av nyere modell. Endret 11. desember 2014 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Nettee Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Forresten: Hvis du nå bestemmer deg for bærbar Mac, bør du vite at det finnes to typer: Macbook Air og Macbook Pro. Air er lettere å dra fram og tilbake til skolen. Hvis du er privatist og sitter hjemme er ikke det et argument. Air er også billigere, om penger er viktig. Pro er kraftigere maskinvare, med bedre og høyoppløst skjerm. Begge kommer i forskjellige størrelser. Air kommer i 11" og 13" Jeg vil ikke under noen omstendighet anbefale den minste, medmindre busspendling er en stor del av livet ditt. Pro kommer i 13" og 15". Hvis du bare skal ha den på det samme bordet hele tiden, kan du velge 15". Alle maskinene (unntatt 11" Air etter mitt syn) er gode valg. De takler skoleoppgaver og dokumentskriving lett. Jeg har delvis bestemt meg, og jeg tror det blir en Macbook Pro på meg, men det eneste som jeg er litt usikker på, er størrelsen på skjermen. Hvis jeg kjøper Mac-en, blir det en 13" (men jeg er litt redd for at den blir liten ettersom jeg er vant til en 15,6 tommer skjerm), en 11" har jeg ikke vurderte engang. Lenke til kommentar
Nettee Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Prosessoren i Macen er en generasjon eldre, men er like rask som i7-en i Asusen. Forutsetter at begge får utnyttet turboen maskimalt. Du kan se i denne lista at de kommer på 119. og 122 plass i denne lista. Asusen har mye raskere grafikk, men det hjelper for det meste bare i spill og noen få andre programmer som kan utnytte det. Hvis du ikke har planer om å spille så er det godt mulig å finne bedre alternativer i med Windows som f.eks. har bedre batteri og/eller kontorytelse. Ikke minst så kan du få matt skjerm som hverken Macen eller den nevnte Asusen har. Normalt er jeg veldig imot apple fordi det er svært vanskelig å bytte batteri. Men denne tror jeg er fra før de begynte å lime fast batteriene. De nyere retina-modellene bør du styre unna hvis du vil ha laptopen lenge. Der er holdbarheten i stor grad begrenset av levetiden til det fastlimte batteriet. Når det gjelder spiller, så spiller jeg ikke i det hele tatt. At de limer fast batteriene, er en stor ulempe. Hvordan finner jeg ut om denne pc-en jeg vil ha (link på 1. innlegg) ikke har fastlimt batteri? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Hvis du skal pendle daglig kan 13"være best. Hvis du skal studere hjemmefra, kan 15" være best. Mitt råd er å teste dem begge i en elektronikkbutikk. De større har en egen Apple-avdeling der alt er hvitt og sterilt. Prøv dem begge. Lenke til kommentar
Nettee Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Hvis du skal pendle daglig kan 13"være best. Hvis du skal studere hjemmefra, kan 15" være best. Mitt råd er å teste dem begge i en elektronikkbutikk. De større har en egen Apple-avdeling der alt er hvitt og sterilt. Prøv dem begge. Pendler litt, men studerer mye hjemmefra, men tenker likevel at det blir en 13", en 15" blir for kostbart. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Apple sine maskiner er laget for å være tynne, solide og elegante. En festemekanisme for utbyttbare batterier, slik som konkurrentene har, ville ødelagt det stilfulle designet og gjort den like klumpete som konkurrentene. Derfor er batteriene festet godt på innsiden av maskinen. Apple bruker kvalitetsdeler, og batteriet vil sannsynligvis fungere bra i noen år. Når det ikke fungerer optimalt lengre får du et lite varselikon som du kan velge å ignorere. Batteritiden mellom hver oppladning vil deretter synke, men det er ikke kritisk. Du kan levere den til service for batteribytte, det koster ca. 1500. Men det er en del år til det skjer. Det er irriterende med produkter en ikke kan fikse selv. Men likevel er jeg så fornøyd med min Mac at det er verdt det. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) Det stemmer at nyere Macer har fastlimte batterier, men det er ikke umulig å bytte. http://mac1.no/artikkel/10459/1500-bytte-batteri-pa-ny-macbook-pro Det kan koste ca. 1500 kroner for noen modeller. Jeg har ikke sjekket alle detaljer. Det er sure penger, men jeg er så fornøyd med min Mac at jeg ikke ønsker meg tilbake til min forrige plastmaskin uansett. Jeg får heller ta den kostnaden når tida kommer. Jeg har 13" Macbook Air. Kjempefornøyd. Batteriene vil vare en god stund, men de varer selvsagt ikke evig. Du kan velge å bytte defekte batterier, eller bare koble den til strøm permanent. Det går også an. Eller selge hele maskinen brukt. Selv skadde Macer er verdt tusenvis, som du kan legge i kjøp av nyere modell. Den prisen er vel fra da de begynte med at man måtte skru opp PCen for å bytte batteri, men batteriet var fortsatt ikke limt fast. Tror det blir en del dyrere nå som det i tillegg er limt fast. Slik som jeg har forstått det må man bytte hele top-coveret inkludert tastatur og toucpad. Det gjør det også vanskeligere å få tak batteri på Ebay siden en må sørge for å få riktig tastaturspråk på "batteriet". Det går også å bruke noe limløser, men etter det jeg har sett må en fortsatt bruke mer kraft enn jeg ville turt på noe så eksplosivt som litiumbatterier. Så er det jo også Apple som i stor grad bestemmer prisene på reparasjon/deler. Og de har vel tradisjon fra iPhone på å prise slikt for at det akkurat skal lønne seg å kjøpe nytt i stedet. [...] Når det gjelder spiller, så spiller jeg ikke i det hele tatt. At de limer fast batteriene, er en stor ulempe. Hvordan finner jeg ut om denne pc-en jeg vil ha (link på 1. innlegg) ikke har fastlimt batteri? Du må søke på nett etter erfaringer folk har gjort når de har skrudd opp samme maskinen. Det er kun HP, Lenovo og Dell som er så snille at de gir detaljerte manualer som beskriver hvordan du skrur fra hverandre maskinen. En fordel er jo at Macer selges i mye større antall enn hver modell av f.eks. Asus. Så det er lettere å finne informasjon på nett selv om det ikke kommer offisielt fra produsenten. Hvis ikke du skal spille så foreslår jeg at du ser på denne. Basert på mine tidligere erfaringer med thinkpad t-serie tror jeg den skal være svært holdbar og stabil. Også kommer den med matt skjerm og SSD. https://www.dustinhome.no/product/5010814277/thinkpad-t440-20b6?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146195 Alternativt kan du se på Latitude E5550 som ser ut til å kanskje være første maskin med i5 Broadwell. Den er fortsatt litt dyr, og kommer til å bli mye billigere når vanlige nettbutikker selger den. Tilbudet de skryter av her er bare lureri. Moms og frakt på ca. 500kr kommer i tillegg. Tipper du kan få tilsvarende maskin for rundt 7000kr når de kommer i norske nettbutikker. http://www.dell.com/no/bedrifter/p/latitude-e5550-laptop/pd Endret 11. desember 2014 av Kongeskipet 1 Lenke til kommentar
Nettee Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Apple sine maskiner er laget for å være tynne, solide og elegante. En festemekanisme for utbyttbare batterier, slik som konkurrentene har, ville ødelagt det stilfulle designet og gjort den like klumpete som konkurrentene. Derfor er batteriene festet godt på innsiden av maskinen. Apple bruker kvalitetsdeler, og batteriet vil sannsynligvis fungere bra i noen år. Når det ikke fungerer optimalt lengre får du et lite varselikon som du kan velge å ignorere. Batteritiden mellom hver oppladning vil deretter synke, men det er ikke kritisk. Du kan levere den til service for batteribytte, det koster ca. 1500. Men det er en del år til det skjer. Det er irriterende med produkter en ikke kan fikse selv. Men likevel er jeg så fornøyd med min Mac at det er verdt det. Kan tenke meg at det er irriterende ja, men pc-en som jeg vil kjøpe kom ut i 2012, så da har den ikke fastlimt batteri, eller? Lurer også på hvor lenge batteriene varer? Det varierer nok. Jeg er villig til å betale 1500,- for nytt batteri! Lenke til kommentar
Nettee Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 [...] Når det gjelder spiller, så spiller jeg ikke i det hele tatt. At de limer fast batteriene, er en stor ulempe. Hvordan finner jeg ut om denne pc-en jeg vil ha (link på 1. innlegg) ikke har fastlimt batteri? Du må søke på nett etter erfaringer folk har gjort når de har skrudd opp samme maskinen. Det er kun HP, Lenovo og Dell som er så snille at de gir detaljerte manualer som beskriver hvordan du skrur fra hverandre maskinen. En fordel er jo at Macer selges i mye større antall enn hver modell av f.eks. Asus. Så det er lettere å finne informasjon på nett selv om det ikke kommer offisielt fra produsenten. Hvis ikke du skal spille så foreslår jeg at du ser på denne. Basert på mine tidligere erfaringer med thinkpad t-serie tror jeg den skal være svært holdbar og stabil. Også kommer den med matt skjerm og SSD. https://www.dustinhome.no/product/5010814277/thinkpad-t440-20b6?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146195 Alternativt kan du se på Latitude E5550 som ser ut til å kanskje være første maskin med i5 Broadwell. Den er fortsatt litt dyr, og kommer til å bli mye billigere når vanlige nettbutikker selger den. Tilbudet de skryter av her er bare lureri. Moms og frakt på ca. 500kr kommer i tillegg. Tipper du kan få tilsvarende maskin for rundt 7000kr når de kommer i norske nettbutikker. http://www.dell.com/no/bedrifter/p/latitude-e5550-laptop/pd Tusen takk for nyttig svar. Skal ta en titt på disse pc-ene, har for øvrig ingen erfaringer med disse merkene, men holdbarhet og hastighet er viktig, selv etter flere år. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Batteriene vil variere i noen år avengig av bruken. Jeg vet ikke hva batteribytte koster på de mer kompliserte, fastlimte modellene. Kanskje noen har et innspill? Jeg er likevel så fornøyd med brukervennligheten og påliteligheten til min Mac at jeg er villig til å akseptere disse fastlimte batteriene. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Da ville jeg valgt macen. Det er den maskinen som holder seg raskest gjennom årene, spessielt 4-5 år. Men hvis du får en ssd på plass i asusen, eller reinstaller windows hvert halvår går det like bra Dette er stort sett bare bullshit. Har kjørt samme Windows over 2 år, ikke den minste antydning til at den har blitt tregere. Folk som sier slikt er som regel folk med lite peiling som har drevet med gamle, elendige maskiner og utdatert, piratkopiert Windows. Nåværende Windows 8.1 er den mest stabile noensinne for min del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå