Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo skulle startes, gikk i et sekund og nå er den dau


Anbefalte innlegg

Skulle starte 240-en min her om dagen. Vred på nøkkelen, og den putret i et sekund før den døde. Samme på andre forsøk. Tredje forsøk, ingen ting. Nå er den helt dau. Har sjekket plugger, det er bensin på den, startmotor drar etc. Virker mest av alt som om den ikke får bensin, og at det var det som var igjen i rørsystemet i/ved motoren som gjorde at den putret på de første par forsøkene.

Forslag til hva det kan være? Kan kondens gjøre dette? Den er liksom HELT dau, ikke hosting en gang, men den gikk fint sist jeg starta den (i sommer).

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Prøv med startgass. Dersom den ikke tenner da, er det noe med tenningsanlegget. Hvis den tenner med startgass, er det noe med drivstofftilførsel.

Lenke til kommentar

Som en digresjon, så er det vel ofte kaldstart som er det verste/størst sjanse for feil på de fleste maskiner. Måtte det være PC, bil, elektrisk motor, lyspære, eller noe annet. :)

 

F.eks Ikke uvanlig å høre den samme regla, om hvorfor PCen "plutselig ikke fungerer", når den fungerte da de skrudde den av for x-tid siden.

Lenke til kommentar

"Lenger tid"? 5 mnd?

 

Tja, det du vil frem til med det morsomme lille retoriske krumspringet ditt, er vel at ting automatisk faller fra hverandre når det blir stående stille over lang tid. :wee:

 

Ofte har biler værre av å bli stående enn å faktisk bli brukt.

Pakninger stivner, og ting ruster fast. Om bilen skal brukes ville jeg tatt en visuell titt på bremsene før bruk iallefall.

 

Edit: Dette har jo selfølgelig en del å si på hvordan den har blitt oppbevart i perioden, men går ut ifra at den har stått ute?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Fullstendig klar over at ting kan gå i stykker når de står.. Poenget var heller at folk ser på 5 mnd som lang tid. Vi snakker jo faktisk svensk tanks fra midten av 80-tallet her, ikke (skr)Opel. :green:

Hvorfor det antas at den har stått ute, vet jeg ikke, for den har stått under tak hele tida. Det lengste den har stått ute er 2 uker.

Har fylt tanken, nevnte det lenger oppe her.

Pumpa er ok, regner jeg med, da pluggene blir våte.. Vil tro det er de som er problemet, så det blir kjøpt nye i morgen. Mulig det er et eller annet med coilen og, får se hva som skjer med nye plugger.

Lenke til kommentar

Når tanken var "tom", og det ganske sikkert var kommet kondens, kan det være at du nå prøver å pumpe vann i forgasseren, da kodensen nå kanskje ligger i rør og slanger. Prøv å ta av bensinslangen etter pumpa, og tøm et par dl opp i en flaske. Dette kan du fylle på tanken igjen når du fyller opp tanken igjen, gjerne med litt kondensfjerner.

 

Luktet du på pluggene når du hadde de ute? Luktet det bensin?

Du kan også skru ut en plugg, sette den i plugghetten, og legge godset mot toppen e.l. Da vil du se om det gnistrer.

Hvis den bruker samme type coil (rund avlang) som var vanlig på den tiden, ville jeg sjekket den. Disse har en tendens til å ryke etter en god del år. Noen av de ryker helt, mens andre har gnist, men ikke nok gnist.

 

På gamle biler, som din, er det 3 ting som trengs for å få start: bensin, luft, gnist.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...