Gå til innhold

Parti fra Wales

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den typiske disen som ofte sees langt inne i slike bilder skjemmer absolutt ikke.

Litt mye himmel som lett plasserer betrakters blikk for høyt oppe.

Her er utsynet så vidt og mektig at himmelen ikke greier å få drept dybdefølelsen slik mye himmel ofte gjør så når jeg likevel vil redusere den er det for å senke betrakters blikk ned mot landskapet istedenfor å la det bli hengende litt igjen oppe i himmelen.

Hvorvidt man skal kutte seg ned til 1/3 av bildet som er grunnregelen eller kanskje 1/4 blir vel en smaksak.

I begge tilfeller endres formatet mer mot panorama som kler et slikt bilde med vidt utsyn.

For oss som er vant med bilder med fjorder og fjell samt anen spennende natur kan et slikt bilde fort føles kjedelig. Men endeløst med jordbruksområder har jo også sin sjarm med forskjellige sjatteringer i grønt som her og der går over i gult og beige.

Utsnitt, dybdeskarphet, lys, farger og detaljer er det jo ingenting å si på.

Hvis du forsøker deg med en redusert himmel så forsøk også med et utkast der du halverer den grønne flata i front også for å se hvordan en virkelig langstrakt panoramaformat tar seg ut på dette motivet.

Roar

Lenke til kommentar

Hei Roar!

Takk for hyggelig og konstruktiv tilbakemelding med tips og råd. Jeg har tatt deg på ordet og poster en v2 som er kuttet oppe og nede :)

Jeg tenkte opprinnelig å ta mer enn du har tatt oppe. Men ser nå at det utsnittet du har kommet fram til nå faktisk ble bedre enn slik jeg så for meg å beskjære.

Roar

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Her må jeg bare henge meg på gamlekara´s kommentarer. Et flott landskap som du har gjengitt på en fin måte. Er litt fasinert av landskapet i UK, og kunne godt tenkt meg en tur over. Har kun vært i Liverpool by, som forøvrig er blitt en flott by (med masse å ta bilder av) Hadde vært flott å få oppleve dette landskapet (etter fotballkampene....)

Lenke til kommentar

Klarer ikke altid å trekke så mye utav avstandsbilder, men jeg har vært i Wales og bildet her passer bra med inntrykket jeg fikk. Rent og pent der og ..høye.. bøter for kasting av boss,husker jeg.

Ser det er to versjoner og er bare til dels enig med Roars forslag, vile selv ha beholdt himmelen, mulig siden jeg selv husker volumfølelsen der ,slik.

Men det var litt mulig litt mye gress i forgrunn.

:)

Lenke til kommentar

Wales er overveldende (men ta med regnklär).

Er heller ikke helt sikker på hvilke av bildene jeg liker best. Syns himmelen har veldig fremtredende og fine skyer så frågan blir om ikke himmelen og landskapet komkurrerer om å väre hovedmotiv? Prövde å kutte i gresset uten röre himmelen, men da syns jeg det ble ubalanse, for mye blått.....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...