Gå til innhold

Rippe BluRay filmer

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har pr i dag en htpc koblet til receiver i stuen. Ønsker å rippe alle BluRay filmer til nettverkslager for avspilling i XBMC.

Må si jeg ble overrasket over hvor lite BluRay drev jeg kunne oppdrive når jeg søkte etter dette.

Ønsker en ekstern type.

Hvilken modell anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.asus.com/Optical_Drives/BW12D1SU/

Denne er noe stor og dyr, men av ekstremt god kvalitet. Har brukt den til det samme du planlegger å bruke den til, og den har overlevd 5 andre modeller fra andre produsenter. Den bare virker! :)

NB! du trenger ikke ha den stående i stativ; kan også ha den liggende flatt på bordet. Hos meg passer den med 1 cm margin under skjermkant til iMac 27". Noe glorete og irriterende blått lys på toppen - men ellers ingenting å klage på.

Jeg har vel kopiert ut 1000 blu-ray filmer og tilsvarende dvd-filmer med denne alene; faktisk har jeg ikke brukt bluray spiller til å se film på flere år. Kopierer dem til NAS og pakker bort original bluray umiddelbart etterpå. Har erstattet en hel del av arkivet jeg hadde på dvd med bluray de siste årene, og har brukt pinlig mye penger på film siden min første dvd-spiller ble kjøpt i 1997/1998.

Pleier beholde original-stream urørt; bare plukker vekk lydspor jeg ikke trenger samt tekst-spor jeg ikke trenger. Beholder vanligvis DTS-HD.MA 5.1/7.1 eller TrueHD 5.1/7.1 (med Atmos der det finnes). Pusher alt jeg vil beholde urørt inn i mkv-container (utvider NAS i disse dager med 48 nye TB).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

En liten sidekommentar; siste generasjon intel i5/i7 prosessorer klarer faktisk 23.976 bilder pr/sek 100% stabilt (som eneste PC-GPU så lang). Derfor oppgraderte jeg til siste generasjon mac mini (late 2014 - med windows 8.1) fra forrige generasjon mac mini (late 2012). Fungerer veldig bra.

Alt styres via via fjernkontroll; og maskin starter automatisk med kodi (nye XBMC); uten en fnugg av innlogging eller windows explorer.

Software rendering i XBMC/kodi gir også mye bedre bildekvalitet vs hardware akslerering. Krever litt av CPU da. Men ser det spesielt godt på graderinger og lignende. Det blir mye penere bilde om man lar CPU gjøre jobben vs GPU.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Har den BD-rom'en som TGB.

Jeg rippet hele min DVD samling for kort stund siden, BD samlingen vil jeg heller bruke fra disk foreløpig, og valgte da heller å gå tilbake til min Samsung DVD-rom i stedet. (det funker selvfølgelig ikke med BD).

Den funker meget bra, men hadde noen minuser. Jeg syntes den ble ubehagelig varm i forhold til Samsungen. Knappen for å åpne skuffen syntes jeg var klønete å bruke, ikke alltid den reagerte osv. Og det siste er at den er unødvendig klumpete (noe som ikke hjelper på varmen).

Det jeg ville anbefalet er å finne en intern versjon, og bruke den internt hvis du har muligheten til det, og når du er ferdig med å ta filmene du allerede har, putte den i en eksternt kabinett for senere bruk.

Men uansett hva du velger, ALDRI velg en slimline enhet. Disse er bare utrolig trege, og gjerne bråkete samtidig. De tykkere versjonene er mye kjappere, da de kan bruke kraftigere motorer. Det ser du i spesifikasjonene på dem, på lese og brenne hastigetene de har. Problemet er å finne noe annet en slimline, utenom den Asusen.

Det siste er hvis du velger en ekstern, husk at det bør være USB 3, så går det litt kjappere enn med USB 2 når det kommer til BD overføring.

Lenke til kommentar

Asus'en jeg linker til er BD-brenner forøvrig; ikke at det er viktig siden jeg aldri har brent noe med den. Den har også USB 3.0. Eject-knappen har jeg aldri hatt problem med faktisk; muligens det er variasjon fra enhet til enhet her?

NB! husk at om man smeller en BD-ROM/brenner i pc-kabinettet så får man denne varmen inne i pc'en i stedenfor; som neppe er en god ting... For å få lest bluray plater med litt hastighet så utvikler det seg en del varme; det er korrekt; men jeg har aldri hatt noe problem med denne vamen utenom at platene er litt over lunka når de er lest.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

http://www.asus.com/Optical_Drives/BW12D1SU/

Denne er noe stor og dyr, men av ekstremt god kvalitet. Har brukt den til det samme du planlegger å bruke den til, og den har overlevd 5 andre modeller fra andre produsenter. Den bare virker! :)

NB! du trenger ikke ha den stående i stativ; kan også ha den liggende flatt på bordet. Hos meg passer den med 1 cm margin under skjermkant til iMac 27". Noe glorete og irriterende blått lys på toppen - men ellers ingenting å klage på.

Jeg har vel kopiert ut 1000 blu-ray filmer og tilsvarende dvd-filmer med denne alene; faktisk har jeg ikke brukt bluray spiller til å se film på flere år. Kopierer dem til NAS og pakker bort original bluray umiddelbart etterpå. Har erstattet en hel del av arkivet jeg hadde på dvd med bluray de siste årene, og har brukt pinlig mye penger på film siden min første dvd-spiller ble kjøpt i 1997/1998.

Pleier beholde original-stream urørt; bare plukker vekk lydspor jeg ikke trenger samt tekst-spor jeg ikke trenger. Beholder vanligvis DTS-HD.MA 5.1/7.1 eller TrueHD 5.1/7.1 (med Atmos der det finnes). Pusher alt jeg vil beholde urørt inn i mkv-container (utvider NAS i disse dager med 48 nye TB).

Åssen drar du ut råfilmen med rå audio 7.1 til en mkv fil?

for har en vill samling med bluray filmer selv, å vil kjøpe et par 6TB nas disker jeg da skal koble til en gammel telenor ruter med nas støtte jeg da skal brdge til min primære multimodem som da deler ut selve nettet.

Endret av Gintoki
Lenke til kommentar

Bruke AnyDVD HD til å lese bluray-diskene lokalt til disk; så bruker jeg MKVMerge for å plukke ut streams jeg vil ha til MKV. Veldig enkelt faktisk :)

BDInfo kan også bistå med å finne rett fil; om det ikke er åpenbart.

Edit: alle disse applikasjonene fungerer i VMware fusion med Windows 8.1 (for OS X); for oss som har gått over til den siden ;)

Fordelen med AnyDVD HD er at man kan lese alle disker uansett hvor de er solgt; fordel for meg som har kjøpt mye i utlandet. Så slipper jeg å rote med blu-ray spiller for å spille alle regioner.

AnyDVD HD koster litt penger; men det er verdt pengene. De andre applikasjonene er open source.

Edit:
Ikke minst; fjerning av kopibeskyttelse for å lage egne kopier av materiale man har kjøpt er fortsatt lov i henhold til norske lover. Heldigvis!

Endret av Hårek
Flettet trippelpost
Lenke til kommentar

Selv har jeg brukt DVDFab når jeg har rippet, funker meget bra, har for all type disker, og er gratis å teste så mye man vill i 30 dager. Vet ikke om .com siden dems er oppe igjen, ellers så ligger den på dvdfab.cr.

Mange bruker Handbrake til å pakke det i MKV filer, er meget fornøyd med det programmet selv. Enkelt å fjerne lydspor og tekster man ikke trenger osv. Har ikke testet mkvmerge så jeg vet ikke om det gjør det samme. Det fine med Handbrake er at du kan legge mange filmer i liste, så la PCen stå å jobbe over natten med å pakke alle i hver sine filer, noe som er lurt siden den bruker all PC kraft den kan. Den brukte ca 40 min pr DVD film (husker ikke tiden på de få BDene jeg testet med, men er en stund lenger).

Handbrake har også god nettside hvor man kan få hjelp til å skjønne de forskjellige innstillingene, og anbefale innstillinger osv.

Jeg rippet hele min DVD samling 2000+ med disse, og hadde veldig få disker de ikke greide å lese eller pakke, tror det var ca 40 stk (har disker fra flere soner).

Eneste tips til ripping er alltid å ta med all engelsk tekst, selv om man ikke bruker det. Alltid en eller annen film hvor det prates ett annet språk man ikke skjønner, og trenger en av tekstfilene. Litt kjedelig da å ha slettet dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...