Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jeg trenger desperat hjelp for å redde norsk karakteren


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg går tredje året på VGs. Dette er siste året og karakteren i norsk teller like mye som alle andre fag.

 

Jeg ligger per dags dato på en firer i norsk, men denne karakteren holder ikke for min del. Hvis jeg skal ha sjans til å komme inn på odontologi må jeg ha fem. Jeg er såå nære på å nå ideal- snittet og har liten lyst til å 'faile' nå. Derfor skal jeg øve beinhardt til tentamen neste uke, men samtidig føler jeg at jeg ikke helt vet hvordan.

 

Læreren min sa at det ikke var realistisk for meg å få en fem med mindre jeg forbedret språket. Den setningen var som å se sin egen drøm knuse rett foran øynene. Det gjorde vondt å svelge og bygget opp en frustrasjon. Akkurat nå føler jeg meg nedenfor, og prøver å samle tankene og følelsene. Såå nære jeg var, men norsk faget skulle hindre meg i å nå hva jeg ville.

 

Vi har fått vite at tema blir retorikk. Kanskje jeg fortsatt har muligheten? Ihvertfall, har jeg tenkt å jobbe beinhardt til tentamen neste uke. Jeg trenger tips og råd fra dere. Jeg skjønner egentlig ikke greia, for det skal vel ikke altfor mye til å få en fem? Det er jo mange som får det i norsk?

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at du tok kontakt med læreren og forlangte en liste med spesifiseringer med hensyn til formuleringen om å "forbedre språket"? Læreren må forklare hva han/hun mener med dette. Språket ditt virker da greit nok i startposten, så jeg vet ikke hva det kan være. Jeg kan ikke se noen god grunn til at du ikke skal kunne få 5, med mindre innholdet er for dårlig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Det ekke verre enn å følge disse oppskriftene.

 

tok de vekk nå, hvis noen andre vil ha kan de ta det på pm.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Jeg regner med at du tok kontakt med læreren og forlangte en liste med spesifiseringer med hensyn til formuleringen om å "forbedre språket"? Læreren må forklare hva han/hun mener med dette. Språket ditt virker da greit nok i startposten, så jeg vet ikke hva det kan være. Jeg kan ikke se noen god grunn til at du ikke skal kunne få 5, med mindre innholdet er for dårlig.

Det jeg føler jeg kanskje sliter litt med, er å sette komma på korrekt plass. Jeg har en tendens til å sette unødvendig mange komma, tror jeg. Men jeg føler også at jeg til tider er usikker på om jeg bør sette komma. Vet du om noen måte man kan stramme inne dette på?
Lenke til kommentar

 

Jeg regner med at du tok kontakt med læreren og forlangte en liste med spesifiseringer med hensyn til formuleringen om å "forbedre språket"? Læreren må forklare hva han/hun mener med dette. Språket ditt virker da greit nok i startposten, så jeg vet ikke hva det kan være. Jeg kan ikke se noen god grunn til at du ikke skal kunne få 5, med mindre innholdet er for dårlig.

Det jeg føler jeg kanskje sliter litt med, er å sette komma på korrekt plass. Jeg har en tendens til å sette unødvendig mange komma, tror jeg. Men jeg føler også at jeg til tider er usikker på om jeg bør sette komma. Vet du om noen måte man kan stramme inne dette på?

 

Å sette komma er vanskelig. Jeg tror alle dine komma ovenfor er korrekte. Du kan jo titte her:

 

http://www.sprakrad.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Kommaregler/

 

Ellers har Vinjes bok "Skriveregler" en ganske ekstremt detaljert gjennomgang av kommaregler.

 

En kommer langt ved å huske på at komma markerer en pause som er mindre enn ved et punktum. Men jeg er ingen kommaekspert jeg heller. Synes det høres litt rart ut at komma skal være så avgjørende.

Lenke til kommentar

 

Jeg regner med at du tok kontakt med læreren og forlangte en liste med spesifiseringer med hensyn til formuleringen om å "forbedre språket"? Læreren må forklare hva han/hun mener med dette. Språket ditt virker da greit nok i startposten, så jeg vet ikke hva det kan være. Jeg kan ikke se noen god grunn til at du ikke skal kunne få 5, med mindre innholdet er for dårlig.

Det jeg føler jeg kanskje sliter litt med, er å sette komma på korrekt plass. Jeg har en tendens til å sette unødvendig mange komma, tror jeg. Men jeg føler også at jeg til tider er usikker på om jeg bør sette komma. Vet du om noen måte man kan stramme inne dette på?

 

Mitt beste tips er å skrive små, enkle og konkrete setninger. Dropp de lange dobbelt komma, unødvendig avanserte, 3 linjers setningene. Etter min erfaring er det beste å ikke overkomplisere det, samtidig som du gjør deg forstått :)

Lenke til kommentar

Det jeg føler jeg kanskje sliter litt med, er å sette komma på korrekt plass. Jeg har en tendens til å sette unødvendig mange komma, tror jeg. Men jeg føler også at jeg til tider er usikker på om jeg bør sette komma. Vet du om noen måte man kan stramme inne dette på?

Jeg synes din bruk av komma ser grei ut, noe denne setningen jeg nå svarer på er et godt eksempel på. Ser at andre reagerer på samme setning, men det gjør ikke jeg.

Endret av Karl Skapeland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt beste tips er å skrive små, enkle og konkrete setninger. Dropp de lange dobbelt komma, unødvendig avanserte, 3 linjers setningene. Etter min erfaring er det beste å ikke overkomplisere det, samtidig som du gjør deg forstått :)

Før du kommer med råd bør du gå i deg selv. Jeg ser både en kommafeil og to tilfeller av særskriving i avsnittet over.

Endret av Karl Skapeland
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Drømmen er ikke knust - du kan alltids ta faget opp på nytt. Er dog merkelig læreren din virker lite positiv til å forbedre karakteren din.

 

Læreren min var sånn; hvis du fikser på disse fem tingene til neste stil og viser at du mestrer de, så har du fortjent 6-er. Det er igrunn bare det beste av de siste 1-4 verkene som skal telle på karakteren.

Lenke til kommentar

 

Mitt beste tips er å skrive små, enkle og konkrete setninger. Dropp de lange dobbelt komma, unødvendig avanserte, 3 linjers setningene. Etter min erfaring er det beste å ikke overkomplisere det, samtidig som du gjør deg forstått :)

Før du kommer med råd bør du gå i deg selv. Jeg ser både en kommafeil og to tilfeller av særskriving i avsnittet over.

 

Jeg skrev dette på telefonen i løpet av 30 sekunder...

Lenke til kommentar

Enig i at du skal spørre læreren hva du bør forbedre med språket ditt. Det er lærerens jobb å gi deg konkrete tilbakemeldinger på dette. Samtidig har du sikkert fått tilbakemeldinger og korrigeringer på tidligere arbeid. Det kan være lurt å se på dette.

 

Det høres rart ut om kommafeil skulle være eneste grunnen til at du ikke når en femmer. Det måtte i så fall være at du egentlig sliter med setnings-/tekstflyt.

 

Språket i Hi virker jo helt greit. Virker merkelig om det skal bare stå på språket ditt. Kan du ikke poste noe du har skrevet, så kan vi kanskje hjelpe deg?

Lenke til kommentar

"Det jeg føler jeg kanskje sliter litt med, er å sette komma på korrekt plass."

 

 

Kommaet i denne setningen skal absolutt være der!

 

 

Du bør være spesielt obs på reglene om komma etter leddsetninger først i en setning, og reglene for komma ved de to typene relativsetninger. Det er også viktig å huske på at leddsetnings-/relativsetningsmarkører som "at" om "som" ofte er utelatt, og da kan det være vanskelig å se at det er en leddsetning/relativsetning.

Endret av Badeand
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver. Faktisk lærte jeg noe av det! Men det er sikkert vanskelig for en på videregående å lære seg disse reglene på kort tid. De fleste (jeg er dessverre en av dem) har vel også vanskeligheter med å identifisere hel- og leddsetninger. En må jo være en kløpper på grammatikk bare for å forstå begrepene som brukes for å forklare kommareglene.

 

Utvalg av kommaregler fra Vinjes Skriveregler:

 

1. Komma mellom sideordnede helsetninger

2. Komma mellom sideordnede leddsetninger

3. Som hovedregel IKKE komma når det til ett subjekt står to eller flere predikater forbundet med konjunksjon

4. Ufullstendige setninger som er forbundet med konjunksjon, sideordnes uten komma

5. Komma etter leddsetninger

6a. IKKE komme etter ufullstendige leddsetninger og faste uttrykk som kan oppfattes som leddsetninger

6b. IKKE komma etter preposisjonsstyrte infinitiver og andre ikke-setningsformede ledd

7a. Som hovedregel ikke komma foran leddsetninger

7b. Komma foran leddsetninger som er løst forbundet med oversetningen

7c. IKKE komma foran nødvendige relativsetninger

7d. Komma foran unødvendige relativsetninger

8a. Komma ved innskutte setninger

8b. Komma ved apposisjoner

Det er ganske mye å sette seg inn i. I tillegg må en jo øve seg. Jeg tror kommasetting nesten kunne vært et eget fag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...