Kunsx Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Noen som vet hvordan jeg skal koble til en delevasker som har gått på 400V trefas til 230V trefas? Denne har en rød 5 pols kontakt og jeg skal bruke 4 pols blå til 230V trefas. Delevaskeren har "sikringskap" med diverse sikringer og brytere. Det som skal drives er motoren til pumpa på 1.6 HK og varme elementet på 6KW. Motoren er merket både 380V Y og 240V D så jeg har koblet denne om til trekant.( Fortsatt stjernekobling på bildet) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 (endret) Enkelt forklart så må du koble motor og varmeelement over i trekant (D). Motorværnet må byttes til et større et eller skippes. Kontaktorene må muligens også byttes da de er dimensjonert for 400V drift som gir et betydelig lavere strømtrekk en 230V. Videre må sikringen F3 spenningssette via fasene og ikke fase/N slik det er koblet opp i dag. Både motor og varmeelement ser ut som lett lar seg koble om til trekant kobling. For motoren benytter du bare laskene som følger med mens for varmeelementet fjerner du stjernepunktet og lager egne lasker i kobber for å koble dette om. Det er bare å måle seg fram for å se hvor du har hvert enkelt varmeelement. Endret 10. desember 2014 av perpyro 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå