*F* Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Som midlertidig busser har jeg kommet borti en problemstilling. Stort sett setter folk seg på ledige dobbeltseter på bussen så lenge det er ledig. Det er liksom ikke sosialt akseptert å sette seg ved siden av noen dersom det er ledige dobbelt-seter tilgjengelige, noe jeg forstår. Sette seg ved siden av noen er noe man først gjør dersom det ikke er noen dobbelt-seter tilgjengelige. Men hva gjør man dersom man sitter ytterst ved siden av noen på et dobbeltsete og en person går av slik at det dermed kommer en ledig dobbelsete-spot. Fortsetter man å sitte ved siden av vedkommende man sitter med, eller skal man flytte seg til det ledige dobbeltsetet? Og hvilke andre omstendigheter avgjør dette? 1 Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Haha, dette har jeg tenkt på opptil flere ganger tidligere. Jeg tror de aller fleste ville blitt sittende, fordi de er opptatt med telefon/bøker/musikk etc. når de sitter på bussen, og ikke følger med på alle ledige setene som forekommer! Selv vurderer jeg er del faktorer. Er personen siden av meg irriterende, lukter vondt, snakker høyt i telefonen, osv? Er det dårlig plass? Slipper jeg å sitte i motsatt kjøreretning hvis jeg flytter meg? 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Etikette er vel å sitte der man sitter, men forsåvidt en legitim og gjenkjennbar problemstilling. Det er jo det å veie unødvendig intimitet med fremmede som man forsøker å unngå først med å fornærme dem ved å forlate dem uten å gå av bussen. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2014 Er det jeg tenker også Blir jeg sittende tenker dem kanskje "omg, hvorfor sitter han her enda, det er jo flere ledige plasser", og dersom jeg flytter meg tenker vedkommende kanskje "jaha, så han vil ikke sitte ved siden av meg.. hva har jeg gjort galt". Hva jeg gjør er litt varierende, i dag satt jeg ved siden av ei til tross for at det ble ledige seter, hun hadde en veske på fanget. Hadde hun hatt en ryggsekk på fangen, eller noe annet som kunne anses som ukomfortabelt ville jeg nok flyttet meg. Samtidig pleier jeg altid å flytte meg til ledig dobbeltsete dersom jeg har både treningsbag og ryggsekk med meg da det blir noe trangt på et sete. En annen problemstilling, sitter man innerst og det begynner å bli lite dobbeltplasser igjen, fjerner man da bagasjen sin for å vise at "ja, det er greit at du sitter her", eller avventer man til noen indikerer at dem ønsker bruke plassen? En ting jeg ihvertfall syns er helt uholdbart er å legge bagasjen innerst for så å sitte ytterst på en full buss. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 (endret) Blir jeg sittende tenker dem kanskje "omg, hvorfor sitter han her enda, det er jo flere ledige plasser" Som regel vil jeg bli sittende. Hvis personen ved siden av da har et problem med å sitte ved siden av meg, er han/hun velkommen til å passere meg og ta det ledige dobbeltsetet selv. Endret 10. desember 2014 av srbz Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Jeg setter meg hvor faen jeg vil. 1 Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Jeg setter meg hvor faen jeg vil. Så tøff da Lenke til kommentar
Freidig Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Jeg har dette problemet hver eneste gang jeg er på bussen. Jeg syntes egentlig de firersetene er verst. Når de er ledige pleier jeg å sette meg der, og når noen setter seg i den rett ovenfor så blir jeg så ille berørt. Jeg pleier da bare å kikke ut vinduet eller spille på mobilen. Som oftest så blir jeg sittende, men har flytta meg enkelte ganger. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 (endret) Men hva gjør man dersom man sitter ytterst ved siden av noen på et dobbeltsete og en person går av slik at det dermed kommer en ledig dobbelsete-spot. Fortsetter man å sitte ved siden av vedkommende man sitter med, eller skal man flytte seg til det ledige dobbeltsetet? Så lenge den jeg sitter ved siden av ikke er sjenerende (oppførsel, lukt m.m.) så blir jeg sittende. En annen problemstilling, sitter man innerst og det begynner å bli lite dobbeltplasser igjen, fjerner man da bagasjen sin for å vise at "ja, det er greit at du sitter her" Ja. Endret 10. desember 2014 av :utakt Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 (endret) Blir sittende, og koser meg med tanken på at den jeg sitter ved siden av sannsynligvis forbanner meg av hele sitt hjerte. La meg i samme slengen få si at hvis du opptar setet ved siden av med bagen din i håp om å bli den siste som får sidemann, er den plassen mitt førstevalg. Oppfordrer alle til å følge mitt eksempel. Endret 10. desember 2014 av Isbilen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Om man har problemer ved å sitte ved siden av et annet menneske, hvorfor tar man da buss? Man setter seg selvsagt ved siden av den fineste jenta og håper hun spør om du skal bli med å drikke en kopp kaffe..... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 (endret) En annen problemstilling, sitter man innerst og det begynner å bli lite dobbeltplasser igjen, fjerner man da bagasjen sin for å vise at "ja, det er greit at du sitter her", eller avventer man til noen indikerer at dem ønsker bruke plassen?Fjern bagasjen din. Edit: Folk indikerer at de ønsker å bruke plassen idet de går på bussen. Endret 10. desember 2014 av Tåkelur 1 Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Semi-OT, men noe som irriterer meg meg visse folk er de som velger å gi vesken / posen sin etc sitt eget sete mens bussen er stappfull av folk.. Har du så mye i mot å sitte ved siden av et fremmed menneske så er kanskje ikke kollektivtransport noe for deg. Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Kommer an på, hvis jeg har en del med meg, eller dobbeltsete bare står lagelig til, flytter jeg meg kanskje. Dog sjelden jeg gidder å flytte meg mange plasser bare for å ha et dobbeltsete for meg selv. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Uansett hva du gjør blir det feil Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Jeg setter meg hvor faen jeg vil. Så tøff da Glad jeg ikke trenger å ta buss lengre, da. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) Jeg blir nesten uten unntak sittende der jeg er. Flytter forøvrig bagasje på fanget / ved føttene mine om det begynner å bli fullt på bussen. Jeg kan også anbefale folk å aktivt ta i bruk midterste sete på T-banen dersom det begynner å bli fullt. Endret 11. desember 2014 av Zlatzman Lenke til kommentar
Feh Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Som mangeårig pendler så er det kun én ting ang. seteplassering som ikke er "lov": Å sette seg ved siden av noen når det ellers er mange ledige seter. Det er kun lov dersom øvrige ledige seter er ufordelaktige i forhold til kjøreretning eller lignende. Man setter seg selvsagt ved siden av den fineste jenta og håper hun spør om du skal bli med å drikke en kopp kaffe..... Etter å ha pendlet buss i 3 år, deretter tog+t-bane+buss (alle 3, hver vei) i nesten 4 år har jeg enda tilgode å utveksle mer enn maks 3-4 ord, type "unnskyld" eller "skal du av her?" med andre mennesker i kollektivtrafikken. Mulig det er annerledes utenfor rushtiden, men så å si ingen snakker med fremmede i Norge Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Andre steder enn Norge kan det være naturlig å sette seg ved siden av den eneste andre passasjeren for å slå av en prat. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Er vel relativt sjeldent jeg snakker med fremmede på bussen. stort sett bare de gale som setter i gang dialoger på bussen. Sundan har forsovidt et godt poeng. Setter dere dere ved likekjønnedé eller ved personer av annet kjønn? Og hva med andre raser? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå