Ariston Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Hei! I mars kjøpte jeg meg en ny printer. Var på utkikk etter en som møtte mine kriterier, og selvfølgelig billig. Var heldig og fant en HP Photosmart 7520 på tilbud til 999,- pluss en "pengene tilbake" kampanje hos HP. Der fikk jeg 400,- tilbake, og fikk da en god printer til 600 kr. Har siden den gang følt at jeg angrer litt. Vi i huset printer ikke så mye, men har nå byttet patroner to ganger. Printer ingen bilder, så en "Photosmart" blir litt feil. Tenker derfor på å gå over til en grei laserprinter. Spørs hvor aktuelt det er, men helst med farger. Skulle gjerne sett noen eksempler på utskriftskvalitet mellom blekk og fargelaser. Har uansett noen kriterier/ønsker som jeg håper kan oppnås. - Skanning (dokumentmater) til PC - Kopiering - Dobbeltsidig utskrift - Trådløs utskrift - Fargeutskrift Kan vær jeg har glemt noe, men høres dette ut som en "god ide"? Altså, er det verdt det å bytte til laser. Har dere noen som møter mine kriterier som er innenfor 1000-2000 kr? Når jeg hiver inn diverse på prisjakt, får jeg opp Brother HL-3170DW og Samsung CLP-680DW. Disse er, spesielt sistnevnte, litt dyre, men er det så mange mer å velge mellom? Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Jo altså, LED/laser kan være et bedre valg, så sant bilder ikke har prioritet. OKI har noen fine multimaskiner som jeg har forstått er så bra som reklamen sier. F.eks denne kan være noe å vurdere. Litt over prisen du har satt, men så er OKI mer rettet mot proff-markedet, så denne skal (i teorien iallfall) vare lengre, og i den grad jeg kjenner OKI så er de relativt økonomiske i.f.t. maskiner beregnet for privat (HP, m.f.). Vær obs at slike maskiner har nokså stort fotavtrykk/vekt, så sjekk at du faktisk har plass til den.Ellers så har f.eks Canon noen greie multifunksjons blekkskrivere, hvor blekktankene er større og noe rimeligere i bruk enn en del andre slike maskiner. Har selv en MX925, som jeg synes funker bra. Ja, den og bruker endel blekk, men har definitivt sett værre. Funksjonsmessig er den en grei sak. Alt virker som det skal, både skanning med arkmater, kopiering/skanning til nettverksdisk, m.m. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Tenker derfor på å gå over til en grei laserprinter. Spørs hvor aktuelt det er, men helst med farger. Skulle gjerne sett noen eksempler på utskriftskvalitet mellom blekk og fargelaser. Er det egentlig noen multi-laserskrivere som er i nærheten av akseptabel utskriftskvalitet av foto i forhold til blekkskrivere? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Tenker derfor på å gå over til en grei laserprinter. Spørs hvor aktuelt det er, men helst med farger. Skulle gjerne sett noen eksempler på utskriftskvalitet mellom blekk og fargelaser. Er det egentlig noen multi-laserskrivere som er i nærheten av akseptabel utskriftskvalitet av foto i forhold til blekkskrivere? Nå har jo TS skrevet at det ikke skrives ut bilder, så det er ikke en problemstilling. LED/laser har sjeldent særlig god kvalitet, ikke før du kommer godt opp i pris, men fargeutskrift som tegninger/presentasjoner så er LED/laser generelt sett veldig bra. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Kan vær jeg har glemt noe, men høres dette ut som en "god ide"? Altså, er det verdt det å bytte til laser. Du bør sjekke hva det koster å kjøpe nytt fargesett til laseren... Sist jeg sjekket for egen del ble det billigere å kjøpe en duplex wifi standard laserskriver enn 1 fargepatron til multifargelaseren... Lenke til kommentar
Ariston Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Den OKI printeren ser grei ut, men ingen trådløs printing. Vekt på 30 kg var kanskje litt for mye. Vet ikke hvor jeg finner tonere til printere, men burde vel finne en verdig printer før jeg finner tonerpris. Er det noe forskjell på LED og laser? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Nei, det er ikke trådløs printing. Jeg bruker ikke det på mine skrivere. Begge mine står tilkoblet kablet nett, og så har jeg et trådløst aksesspunkt/ruter som tar seg av trådløsbiten.LED og laser er egentlig forskjellig ja, men i praksis så er de aller fleste LED, selv om de kalles laser. Spiller absolutt ingen rolle, de jobber på samme måten likevel. Lenke til kommentar
Ariston Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Hm, ok. Så jeg kan koble printeren til ruteren og få skrive ut i lokalt nett da? Men den er jo 30 kg og litt stor. Får plass til den, men skulle gjerne hatt noen flere å velge mellom. Det er vel et nokså stort utvalg, men vanskelig å finne den som passer best til deg. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Men den er jo 30 kg og litt stor.... En solid multimaskin har litt tyngde...her er det matchvekt på 55kg....og flere til å bære hvis den skal flyttes på Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Hm, ok. Så jeg kan koble printeren til ruteren og få skrive ut i lokalt nett da? Men den er jo 30 kg og litt stor. Får plass til den, men skulle gjerne hatt noen flere å velge mellom. Det er vel et nokså stort utvalg, men vanskelig å finne den som passer best til deg. Har du en trådløs ruter med en ledig lokal port så dytter du bare skriveren inn der, og vips så har du trådløs utskrift. Verre er det ikke. Nja, laser/LEDs som skal gjøre altmulig har en lei tendens til å bli store. Vekten blir heftig pga solid leamikk, og langt mer leamikk, enn på blekk. Skjønt, en blekk som har alle funksjoner som arkmater på skanneren, duplex, flere skuffer, etc, kan og fort bli litt stor. Ang økonomi så varierer det så mye fra maskin til maskin, og er helt avhengig av bruken. En blekkskriver kan fort bli knalldyr om du skriver ut med tilstrekkelig nok tid mellom utskriftene at skriveren finner ut den skal kjøre full rens på alle dyser hver eneste gang. Da er det ikke mange arkene du får ut før et patronsett er tomt. Dette sliter ikke laser/LEDs med. Derimot er investeringskostnaden adskillig høyere på laser/LEDs, "patronene" er gjerne flere ganger så dyre som de er på blekk. MEN, normalt har de langt høyere oppgitt kapasitet, og som sagt så sliter de ikke med at halve mengden ryker til på rengjøring av dyser. Jeg har en LED her som jeg har byttet alle patronene på 1 gang, og da kjøpte jeg de største patronene (ca 3000 sider?). Jeg har hatt den skriveren i ganske mange år nå. Den "nekter" å gå tom :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå