ATWindsor Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Lenge leve kynismen - her var det mye meninger og moralske pekefingre. Markedsøkonomi dikterer prisen, og det kan like gjerne være en som har lyst på akkurat de speccene brukt akkurat så lenge, som den tåredryppende historien om 12åringen som dro på tg. Selg for det folk er villig til å betale! Ja, noen folk løper jo rundt og mener at de skal kunne mene og gjøre hva de vil uten å få ubehaget av å høre hva andre mener om oppførselen deres.... AtW Lenke til kommentar
N O R E G Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Viss du har hatt den i et år, tar du kjøps summen, tar bort 30% av kjøpssummen. Deretter tar du bort 30% av den summen som er igjenn for det ene året. Hvis du har hatt det ett år til, tar du bort yttlogere 30% av summen som ble igjen etter et år, slik går det videre og vider. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Det er en fin tommelfingerregel NOREG men det må baseres med utgangspunkt i tilsvarende vare (ytelse) med dagens pris, ikke den opprinnelige kjøpsprisen. @gthaman Jeg kjenner ikke deg og har ingen forutsetning for å kalle deg en idiot. Jeg syntes kommentaren til var gøy (jeg lo) men den var idiotisk ja. Svært få mennesker vil betale mer for noe enn hva det faktisk er verd. Hvis jeg hadde vært direkte ufin, og hetset deg mye så kan vi begynne å se i retning konsekvenser. Det å trekke "mobbe kortet" i det tempoet som ble gjort her syntes jeg blir for enkelt. Jeg syntes ikke man skal ta for mye for en vare, og kaller det svindel, selvsagt med forskjellig gradering. Du syntes ikke dette. Ok vi er ferdig. Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 (endret) Sånn generelt. Hvorvidt den er verdt prisen heller ikke må jo komme helt an på hva de samme delene/varene koster i dag, og bør ikke ha noe med hva man opprinnelig betalte for varen (Verdien synker i varierende tempo...noen ting øker også i verdi). Å bevisst ta mye mer for en vare enn det den er verdt vil jeg si er sleipt. Jeg synes ihvertfall man skal være sikker på at kjøperen vet hva han/hun går med på. Selger må jo få lov til å gjøre et godt salg, men ikke på bekostning av en uvitende kjøper. Jeg tenker det handler om respekt for andre, og at man skal kunne stole på at en selger (eller forsåvidt en kjøper) ikke prøver å være en luring på den andre parten sin bekostning. Endret 10. desember 2014 av g.i.r.l. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Viss du har hatt den i et år, tar du kjøps summen, tar bort 30% av kjøpssummen. Deretter tar du bort 30% av den summen som er igjenn for det ene året. Hvis du har hatt det ett år til, tar du bort yttlogere 30% av summen som ble igjen etter et år, slik går det videre og vider. Ta en 4770k kjøpt ved launch (halvannet år siden). Da skal den altså ned 30% fra... si, 2700kr, til 1800kr, og så ned 30% (til ca 1250kr), og så ned ytterligere 15% pga det ekstra halve året. Da kommer du ut med at en 4770k er verdt en drøy tusenlapp. Å fortelle noen at en 4770k er verdt 1050kr er vel så mye lureri som det salget OP fikler med. Denne går helt sikkert for ca det dobbelte i praksis (OP's maskin er overpriset med 30%, maks, til sammenligning). Forutsatt at jeg har tolket "regelen" riktig. Folk må bruke HUE når de setter priser, det finnes knapt tommelfingerregler i dette gamet. Prisfall varierer alt fra 15-50% ved nylig kjøpte ting, avhengig av populariteten til komponenten. Jeg har bedt om dette i andre tråder hvor overprising skal diskuteres og denne "regelen" kommer opp: selg meg deres 970/980/780ti med samme logikk, og jeg tar dem imot med åpne armer. 780ti til 1250kr sier jeg ikke nei takk til - hvis dere har det mer enn i kjeften (tastefingrene), selvsagt (2500kr for tilsvarende nytt produkt aka GTX970, minus 30% to ganger, dersom det antas ett år gammelt). Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 En "tommelfingerregel" er ikke det samme som noe som er hugd i stein da. Det vil variere fra produkt til produkt hvordan prisutviklingen har gått. Jeg syntes heller ikke man skal trekke fra 30% fra ny til brukt og så 30% for det første kalenderåret (det blir noe drøyt, den ene reduksjonen er nok det første året..). I tillegg vil gjerne reduksjonen flate ut over tid, reduksjonen er ikke lineær med tiden mao. Et 780TI burde ligge rundt en 2000 og en 4770K 1800 på bruktmarkedet i dag. Nå er det litt feil å diskutere enkeltkomponenter, fordi prisen vil gjerne bli lavere ved kjøp av total PC enn ved kjøp av enkeltkomponenter. Spesielt hvis enkeltkomponentene er populære (som de du nevner) og dermed lett omsettelige. Det at det følger med en brukt mus og tastatur burde ikke trekke prisen opp noe i denne sammenheng. Det kan legges ved som et gode - altså at man får bortimot komplett PC - men tastatur/mus som er brukt i 2 år har null verdi iallfall i min bok. Igjen så føler jeg at jeg må poengtere dette: Hvis TS har fått solgt dette for 9K så flott og fint for han. Dette bryr jeg meg ingenting om. Men hvis det er slik at vi skal støtte opp under dette så skjønner jeg ikke hvorfor det finnes et underforum hvor folk kan spør etter prisvurdering på sitt utstyr. Da kan heller bare retningslinjene si "Prøv å få så mye du kan for din vare, uavhengig av verdi. Klarer du lure noen til å betale overpris er det fint". Jeg ønsker iallfall ikke det. Jo mer fornuftig pris som settes, jo større er sjansen for at varen blir solgt som igjen betyr flere gamere i miljøet 1 Lenke til kommentar
tommynecro Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) Selve pc'n i spørsmål er verd knappe 5k. Max. At han tok 9k for den er nesten det dobbelte så sier seg selv om det var overpriset eller ikke og hvis kjøper var en mor som kjøper en gave til sin 14-åring så gjør jo det hele greia enda mer sørgelig. Som sagt i forrige kommentarer så er jo dette underforumet skapt for vurdering og "rettferdig" prising i både fra kjøper og selger sin side. Ingen tvil her. Vi må også huske at tilogmed TS ikke er i stand til å vurderer sitt eget gear, ellers ville han jo ikke vært her. Når du tar med disse tankene i regnestykket så var jo en "feil" ( feil og feil ) handel unngåelig. I det minste så har jo dette samfunnet her gjort sitt mer eller mindre. Om vi skal drive å slenge ut "svindel" syns jeg også blir feil. Det blir nesten som å ha prisvurdering på huset sitt som etter en budrunde går for langt over antatt verdi. Tenk da om megleren kommer og kaller selgeren for svindler? Hva jeg syns er irrelevant egentlig og alle andres mening her. Vi oppfordrer ikke til dette, men vi kan ikke dømme det heller. Dessverre. Endret 11. desember 2014 av tommynecro Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Jo, vi kan dømme dette, folk er i sin fulle rett til å fordømme det de mener er umoralsk oppførsel. Sammenlikningen med huskjøp er lite treffende da det er større krav til kjøpers forundersøkelser og kunnskap i en slik situasjon, og verdien er mindre klar enn på et objekt som en PC. AtW Lenke til kommentar
Strato Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Wtf viss noen bød er det jo greit. Han sa jo at han kunne tatt kyrre sitt pris overslag men at det så ut som han fikk solgt den til 9k Og strato's innlegg er bare for å skape dårlig sammvittighet Hva er galt med det? Skal jeg heller oppmuntre til lureri? Samvittighet er et virkemiddel som er 100% tillatt å bruke. Om OP prøver å lure så skal ikke jeg blande meg. Men han kommer ikke langt med å søke aksept fra meg Lenke til kommentar
Foreverest Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Hva har dette med å lure folk å gjøre? Er aboslutt ikke selgers ansvar å hjelpe en evt kjøper med prisen. Man legger ut produktet for salg til den prisen man tror det er verdt, så får kjøper prute ned herfra. Er han fornøyd med prisen er det jo alright. Ikke begynn å fortell her at man har et ansvar for hva kjøper tror er en bra pris.. det får han jaggu klare å finne ut av selv. Og er det en pappadalt på 13 som kjøper noe overpriset, er det bare karma som slår inn! Sånne folk bader i penger virker det som. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Hvorfor spør du da etter hjelp? Gjør som du vil. Her er vi opptatt av selger OG kjøpers interesse. Altså et rettferdig kompromiss. Lenke til kommentar
Foreverest Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Hvorfor spør du da etter hjelp? Gjør som du vil. Her er vi opptatt av selger OG kjøpers interesse. Altså et rettferdig kompromiss. Fordi jeg ville ha en viss oversikt om jeg hadde bommet fullstendig på pris. Lenke til kommentar
tommynecro Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Hvorfor spør du da etter hjelp? Gjør som du vil. Her er vi opptatt av selger OG kjøpers interesse. Altså et rettferdig kompromiss. Fordi jeg ville ha en viss oversikt om jeg hadde bommet fullstendig på pris. Kort svar for avslutte dette: Ja. Du har bommet fullstendig. Mvh Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 (endret) En "tommelfingerregel" er ikke det samme som noe som er hugd i stein da. Det vil variere fra produkt til produkt hvordan prisutviklingen har gått. Jeg syntes heller ikke man skal trekke fra 30% fra ny til brukt og så 30% for det første kalenderåret (det blir noe drøyt, den ene reduksjonen er nok det første året..). I tillegg vil gjerne reduksjonen flate ut over tid, reduksjonen er ikke lineær med tiden mao. Et 780TI burde ligge rundt en 2000 og en 4770K 1800 på bruktmarkedet i dag. Nå er det litt feil å diskutere enkeltkomponenter, fordi prisen vil gjerne bli lavere ved kjøp av total PC enn ved kjøp av enkeltkomponenter. Spesielt hvis enkeltkomponentene er populære (som de du nevner) og dermed lett omsettelige. Det at det følger med en brukt mus og tastatur burde ikke trekke prisen opp noe i denne sammenheng. Det kan legges ved som et gode - altså at man får bortimot komplett PC - men tastatur/mus som er brukt i 2 år har null verdi iallfall i min bok. Igjen så føler jeg at jeg må poengtere dette: Hvis TS har fått solgt dette for 9K så flott og fint for han. Dette bryr jeg meg ingenting om. Men hvis det er slik at vi skal støtte opp under dette så skjønner jeg ikke hvorfor det finnes et underforum hvor folk kan spør etter prisvurdering på sitt utstyr. Da kan heller bare retningslinjene si "Prøv å få så mye du kan for din vare, uavhengig av verdi. Klarer du lure noen til å betale overpris er det fint". Jeg ønsker iallfall ikke det. Jo mer fornuftig pris som settes, jo større er sjansen for at varen blir solgt som igjen betyr flere gamere i miljøet Stort sett viser det seg at man får noe mer for komplette maskienr enn løsdeler (??), hvertfall om maskinen er greit "balansert" (En 35w CPU + AX1500i vil f.eks. være ubalansert). En fair løsning, da kjøper slipper endel jobb med å sette sammen - og siden mange ikke gidder dette har det fortrinnet en viss verdi. Mus og tastatur legges selvsagt ikke ved gratis - med mindre det er "billigrask" til 50kr. De fleste selger jo eldre G19 til 500kr den dag i dag - har selv hatt flere potensielle kjøpere på det jeg solgte for noen mnd. siden til den prisen, ergo var det en ganske god deal for kjøper. Dette er jo deler som taper seg endel, så noe mer enn halvparten av nypris er det dog ikke verdt som pristillegg. En prisvurdering handler jo også om hvor raskt selger trenger å få solgt sitt utstyr, og en selger som ikke har noen hast bør selvsagt få et prisanslag som er i det øvre sjiktet av hva som realistisk sett er salgbart. Under 5k på denne er gjør det til en svært lettsolgt sak, vil jeg tro = selger har tjent tid, men tapt penger på å være utålmodig. VI vet alle at ting selges dyrt på FINN til tider, og da må også anslagene være deretter. Jeg tror vi alle kan være enige om at 6k er mulig å få for denne, med en slags realistisk smertegrense på 6.5-7k. Tross alt trenger man kun EN kjøper (noe som til de grader har blitt bevist i løpet av diskusjonen her). Alt under nypris er også OK fra et etisk perspektiv, da det kun er graden av rabatt man debatterer - ikke hvorvidt man selger ting dyrere enn man kunne kjøpt tilsvarende eller bedre nytt i butikk. Det var dagens novelle fra meg Edit: reduksjonen etter den feilaktige "tommelfingerregelen" er jo slett ikke lineær, men eksponentiell og graden av feil øker med tiden dersom prosentsatsen er galt estimert. Endret 12. desember 2014 av knopflerbruce Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 En "tommelfingerregel" er ikke det samme som noe som er hugd i stein da. Det vil variere fra produkt til produkt hvordan prisutviklingen har gått. Jeg syntes heller ikke man skal trekke fra 30% fra ny til brukt og så 30% for det første kalenderåret (det blir noe drøyt, den ene reduksjonen er nok det første året..). I tillegg vil gjerne reduksjonen flate ut over tid, reduksjonen er ikke lineær med tiden mao. Et 780TI burde ligge rundt en 2000 og en 4770K 1800 på bruktmarkedet i dag. Nå er det litt feil å diskutere enkeltkomponenter, fordi prisen vil gjerne bli lavere ved kjøp av total PC enn ved kjøp av enkeltkomponenter. Spesielt hvis enkeltkomponentene er populære (som de du nevner) og dermed lett omsettelige. Det at det følger med en brukt mus og tastatur burde ikke trekke prisen opp noe i denne sammenheng. Det kan legges ved som et gode - altså at man får bortimot komplett PC - men tastatur/mus som er brukt i 2 år har null verdi iallfall i min bok. Igjen så føler jeg at jeg må poengtere dette: Hvis TS har fått solgt dette for 9K så flott og fint for han. Dette bryr jeg meg ingenting om. Men hvis det er slik at vi skal støtte opp under dette så skjønner jeg ikke hvorfor det finnes et underforum hvor folk kan spør etter prisvurdering på sitt utstyr. Da kan heller bare retningslinjene si "Prøv å få så mye du kan for din vare, uavhengig av verdi. Klarer du lure noen til å betale overpris er det fint". Jeg ønsker iallfall ikke det. Jo mer fornuftig pris som settes, jo større er sjansen for at varen blir solgt som igjen betyr flere gamere i miljøet Stort sett viser det seg at man får noe mer for komplette maskienr enn løsdeler (??), hvertfall om maskinen er greit "balansert" (En 35w CPU + AX1500i vil f.eks. være ubalansert). En fair løsning, da kjøper slipper endel jobb med å sette sammen - og siden mange ikke gidder dette har det fortrinnet en viss verdi. Mus og tastatur legges selvsagt ikke ved gratis - med mindre det er "billigrask" til 50kr. De fleste selger jo eldre G19 til 500kr den dag i dag - har selv hatt flere potensielle kjøpere på det jeg solgte for noen mnd. siden til den prisen, ergo var det en ganske god deal for kjøper. Dette er jo deler som taper seg endel, så noe mer enn halvparten av nypris er det dog ikke verdt som pristillegg. En prisvurdering handler jo også om hvor raskt selger trenger å få solgt sitt utstyr, og en selger som ikke har noen hast bør selvsagt få et prisanslag som er i det øvre sjiktet av hva som realistisk sett er salgbart. Under 5k på denne er gjør det til en svært lettsolgt sak, vil jeg tro = selger har tjent tid, men tapt penger på å være utålmodig. VI vet alle at ting selges dyrt på FINN til tider, og da må også anslagene være deretter. Jeg tror vi alle kan være enige om at 6k er mulig å få for denne, med en slags realistisk smertegrense på 6.5-7k. Tross alt trenger man kun EN kjøper (noe som til de grader har blitt bevist i løpet av diskusjonen her). Alt under nypris er også OK fra et etisk perspektiv, da det kun er graden av rabatt man debatterer - ikke hvorvidt man selger ting dyrere enn man kunne kjøpt tilsvarende eller bedre nytt i butikk. Det var dagens novelle fra meg Edit: reduksjonen etter den feilaktige "tommelfingerregelen" er jo slett ikke lineær, men eksponentiell og graden av feil øker med tiden dersom prosentsatsen er galt estimert. Så du sier til meg at mitt gamle oppsett på I7 4770K og 980 er ikke en bra kombo med min AX1500I?? ( ) Jeg ville max tatt 7K for den maskinen, men om TS koser seg er det vel ok, Jeg skjønner at folk blir litt oppgitt om jeg kan si det slikt, men TS er litt kald Så la han ta for mye og håpe på det ikke er noen som har spart i et par år for Pc Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Det er ikke noen velbalansert sak, hvertfall - poenget er jo at man ikke gidder betale verdien for en ax1500i når bygget kjører midt i comfortsonen til en PSU med halve effekten og til godt under halve prisen Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Det er ikke noen velbalansert sak, hvertfall - poenget er jo at man ikke gidder betale verdien for en ax1500i når bygget kjører midt i comfortsonen til en PSU med halve effekten og til godt under halve prisen Jeg var så heldig at jeg fikk den Hadde holdt med en AX860, eller 760 for meg^^ Lenke til kommentar
Strato Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Men 9k er jo det samme eller dyrere enn nypris for tilsvarende Personlig synes jeg brukt tast/mus er verdiløst på grunn av hygiene. Det er liksom det samme som å selge et brukt dosete. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Men 9k er jo det samme eller dyrere enn nypris for tilsvarende Personlig synes jeg brukt tast/mus er verdiløst på grunn av hygiene. Det er liksom det samme som å selge et brukt dosete. Tja, jeg renset mitt G19 med isopropanol da jeg solgte det. Man kunne vel se bruksspor hvis man fjernet tastene. Skjønt, det bør være noe med en viss verdi hvis det er verdt bryet. Tok 2-3 timer å få alt rent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå