CommanderHusky Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Jeg var akkurat innom Shell for å finne litt isopropanol eller noe jeg kan rense CPU'en min med. Fant en flaske kondensfjerner fordi jeg hørte det skulle funke, men det sto ikke hvor mye % alkohol det var. Vet noen hvor purt det er? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 (endret) Du burde kunne finne et datablad på det (I Norge er det lovpålagt med produktdatablad på alle kjemikaler). Dette skal Shell-stasjonen strengt tatt kunne legge frem, men desverre er kompetansen på ansatte på bensinstasjoner varierende, og ofte lav (mtp. deres salgsvarer, spesielt av teknisk art). Flasken er vel merket også. Kondensfjerner skal bestå av 2-propanol (isopropanol) eller en blanding av etanol og isopropanol. Shell sin kondensfjerner skal bestå av 100% isopropanol jfr dette databladet iallfall http://carcareapp.no/Admin/Public/Download.aspx?file=Files%2FFiler%2FDocuments%2FCCA-MSDS%2FNO%2FI-kondensfjerner.pdf Endret 10. desember 2014 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
CommanderHusky Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2014 Javel! Takk for svaret. Skal kjøpe denne da, men er databladet for alle størrelser av kondensfjerner hos Shell eller står det hvor mye det skal være i den flaska som blir beskrevet her fordi jeg fant ikke noe om hvor mange mL/L det var. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 (endret) Databladet vil bare gjelde for den spesifikke varianten. Så må ha mer informasjon hvis du vil vite nøyaktig. Kan du kanskje finne den her? http://m.carcareapp.no/mcca-no/produkter.aspx PS: Uansett hva du bruker av kondensfjerner er det mer enn godt nok for å vaske vekk termisk pasta fra en CPU altså. Så du trenger ikke stresse mye med sammensetningen. Er det godt nok til å bli kjørt inn i en bilmotor sammen med diesel/bensin så er det godt nok til å vaske med. Det blir litt som å si... "Kan jeg vaske gulvet med dette vannet? Jeg kan drikke det uten problemer" Endret 10. desember 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
CommanderHusky Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2014 Tusen takk! Kanskje litt dumt å spørre dette men er det like bra til å ta bort fett/fingeravtrykk? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Isopropanol er genialt som vaskemiddel til flere ting. Jeg bruker det til å vaske f.eks frontene til komfyr o.l som har fasade i børstet metall (fingeravtrykk ja). Jeg bruker det også til å vaske tastatur, mus osv med. Knekker bakterier Klinisk/farmasøytisk er isopropanol mer egnet enn vann til rengjøring nettopp pga bakterievekst. Bruk gjerne hansker, og skal du benytte mye isopropanol anbefaler jeg også øyebeskyttelse og åndedrettsvern. Men for en fuktig klut så holder det med hansker (hendene tørker så sykt inn hvis ikke). Du kan droppe hanskene, men ved mye bruk blir det litt irritabelt. Lenke til kommentar
CommanderHusky Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2014 Du snakket om klinisk/farmasøytisk isopropanol. Hvor for man tak i det? F.eks. link til en av apoteken hadde vært fint Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) Du snakket om klinisk/farmasøytisk isopropanol. Hvor for man tak i det? F.eks. link til en av apoteken hadde vært fint Tror det er vanskelig for privatpersoner å få tak i, iallfall i store kvanta. Et apotek har kanskje noe, men koster sikkert en formue. Du må eventuelt registrere et foretag, da kan man kjøpe kjemikalier i norge. Hvis du kjenner noen i prosessindustrien kan du sikkert få noe av dem, så hør litt rundt. Eventuelt på en skole med et Lab/kjemi fag (videregående eller oppover). For enkel rengjøring er kondensfjerner varianten som inneholder isopropanol (ikke den etanolbaserte altså) mer en god nok. Endret 11. desember 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) Det blir jo som å etterisolere dørkarmen, fordi du synes det er kaldt i huset. Når døra står åpen... Bare det å gå fra rent dasspapir/vann, til mikrofiber m/ isopropanol gir knapt en målbar forskjell med vanlig måleutstyr, da feilkildene er større. Og det å gå fra isopropanol til klinisk rent isopropanol, vel jeg kan knapt tenke meg en situasjon hvor ordet unødvendig er mer dekkende. Endret 11. desember 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Vet ikke helt hva "klinisk ren" er heller. Isopropanol fremstilles til syvende og sist ved destillasjon. Hvis man har litt greie på destillasjon (nok reflux, antall trinn i kolonnen osv) kan man fremstille meget ren vare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå