Gå til innhold

Hvorfor selger ikke komplett Synology NAS lenger?

gunnar453

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...

Har kjøpt alt Synology fra Multicom utenom noe lang leveringstid er jeg veldig fornøyd:

Har så langt:
- Synology DS3615xs m/12*4TB WD Red Pro
- Synology DX1215 m/12*4TB WD Red Pro
- Synology DS1511 m/5*3TB WD Red
- Synology DX513 m/5*3TB WD Red
- Synology DX513 m/5*4TB WD Red

En god bunke reservedisker ligger klar til bruk (det går minst et par hvert år); kjører flere RAID6-sett. Alt synkronisert mot cloud-løsning.

Jeg har også stusset over at Komplett har sluttet med Synology.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Er det mulig å bruke terminalen på de? som feks å installere pakker med apt-get eller pacman.

Har en nas av annet merke men den innebygde filbehandleren etc er ikke så bra.

Hva bruker du all plassen til btw?

Endret av gunnar453
Lenke til kommentar

Venter forøvrig på en 415Play og 2 stk 4TB disker som kommer denne uka en gang. Det jeg har sett av videoer på Youtube viser at det meste du trenger av tilleggsfunksjoner installeres via menyer lik PlayStore på Android og AppStore på IOS.

Lenke til kommentar

Hadde selv tenkt å kjøpe synology nas for en stud siden. Blant annet pga av mye bra apper til både ios, android og nas-en selv. Men nå har jeg fant et par gode ftp og smb apper til ipad som gjør alt jeg vil uten dlna, upnp, firefly osv osv. Har ikke hatt så bra erfaringer med slikt.

Lenke til kommentar

Har kjøpt alt Synology fra Multicom utenom noe lang leveringstid er jeg veldig fornøyd:

Har så langt:

- Synology DS3615xs m/12*4TB WD Red Pro

- Synology DX1215 m/12*4TB WD Red Pro

- Synology DS1511 m/5*3TB WD Red

- Synology DX513 m/5*3TB WD Red

- Synology DX513 m/5*4TB WD Red

En god bunke reservedisker ligger klar til bruk (det går minst et par hvert år); kjører flere RAID6-sett. Alt synkronisert mot cloud-løsning.

Jeg har også stusset over at Komplett har sluttet med Synology.

Ville kanskje vurdert andre harddisker enn WD red?

https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/

Nå kan det jo være at harddisker i NAS er mere utsatte, pga litt lite kjøling eller andre faktorer også.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ville kanskje vurdert andre harddisker enn WD red?

https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/

Nå kan det jo være at harddisker i NAS er mere utsatte, pga litt lite kjøling eller andre faktorer også.

Har prøvd mange forskjellige; WD Red Pro har vist seg å være ekstremt bra (de eneste jeg ikke har fått noen feil på ennå). Red serien er også bra om man ikke har for store raid-sett. Seagate er de verste (samtlige feilet i løpet av måneder).

Alltid på utkikk etter bedre alternativer, men så langt har jeg ikke funnet noen som overgår WD Red Pro serien i stabilitet.

Forventer det snart blir mulig med fornuftig priset SSD-disker, så håper ved neste store oppdatering at det blir ren SSD løsning.

Varme er ikke noe stort problem, klarer stort sett holde diskene mellom 35 og 40 grader store deler av året. Akkurat om sommeren blir de varmere. Har også funnet ut at å parkere diskene når de ikke har vært i bruk på noen timer øker levetiden ganske mye - ulempen da er selvsagt at det tar litt tid å spinne dem opp igjen (5-6 sekunder).

Lenke til kommentar

Hadde selv en batch med seagate 2TB "green" disker som feilet hele tiden. Mistet ikkje noe pga raid-6, men måtte stadig bytte og fikk dropout.

Hitachi 3TB og seagate desktop 4TB er jeg godt fornøyd med. Har jo noen TB til sammen med raid-6 lagring.

Lenke til kommentar

Bruker av prinsipp aldri desktop-disker... de må være konstruert for å stå på 24/7; ellers blir det erfaringsmessig unødvendig mye hodebry :)

Edit:

En helt annen ting jeg stusser over er at harddisk produsenter ikke ser ut til å prioritere reduksjon av feilrate på diskene sine. Vi er fortsatt på 1 * 10^14, som naturligvis på 4TB disk betyr at man mer eller mindre må få lesefeil relativt hyppig. Denne feilraten er identisk med hvordan det var på 100GB disker for mange år siden.... da kunne man lese diskene ganske mange ganger før man fikk sansynlighet for feil. Det som er fint med WD Red Pro-serien er måten de håndterer sektorfeil på som hindrer dropout fra raid-settet; derfor jeg er glad i Wd Red Pro-serien. Den billigere WD Red serien skal også håndtere dette, men erfaringsmessig er ikke implementasjonen her like bra som på de dyrere seriene.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Er det mulig å bruke terminalen på de? som feks å installere pakker med apt-get eller pacman.

Har en nas av annet merke men den innebygde filbehandleren etc er ikke så bra.

Hva bruker du all plassen til btw?

Det er Linux bunn; du kan gjøre akkurat som du selv måtte ønske via terminal.

Diskene brukes til egenproduserte bilder/video/lyd; alle cd'er i tapsfritt; alle bluray/dvd'er i tapsfritt.

Egetprodusert materiale tar faktisk mest plass :)

Edit:

Ser ut som Synology har fjernet mulighet for apt-get

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...