administrator_1 Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Hallo! Jeg klarer ikke denne oppgaven og trenger noen som kan hjelpe meg, så raskt som mulig! Se bildet jeg har lagt ved :-) Oppgave: Finn strømmen gjennom amperemeteret. Hvilken retning har strømmen? Lenke til kommentar
gunnar453 Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 prøv å modellere kretsen i falstad circuit. google falstad circuit. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Poenget her er vel å klare å løse det for hånd, ikke med en simulator Her kan du bruke Kirchoffs strømlov til å finne et uttrykk for spenningene på hver side av motstanden som det måles strømmen gjennom. Da har du spenningsfallet over motstanden, og dermed strømmen. Jeg kaller spenningen i det øverste punktet der motstandene på 8, 1 og 2 ohm møtes for og spenningen i det nederste punktet der motstandene på 3, 1 og 1 ohm møtes for . Kirchoffs strømlov gir at strømmen gjennom 2 ohms-motstanden minus strømmen gjennom 1 ohms-motstanden minus strømmen gjennom 8 ohm-motstanden er 0. Hvis vi legger nullpotensialet ved den negative terminalen til spenningskilden så kan vi da uttrykke disse strømmene slik: Første ledd er strømmen gjennom 2 ohms-motstanden (Ohms lov: 4.5V minus spenningen delt på resistansen), og tilsvarende for de andre. I det nederste punktet gir Kirchoffs strømlov på tilsvarende vis at Nå har vi to ligninger og to ukjente og . Resten blir da å løse dette ligningssystemet og finne spenningen over motstanden i midten, og deretter finne strømmen med Ohms lov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå