Gå til innhold

Splitting av internett - deling til uavhengige nettverk

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal leie ut hybel og ønsker å inkludere internett som en del av uteleie.

Men for at uteleier ikke skal brenne all båndbredde ønsker jeg å begrense på båndbredde på intenettet men også ikke tilgjengligjøre mitt lokale nettverk som bla har et NAS tilkoblet.

Tenker derfor å splitte internett linjen fra kabel modemet i to deler via en ethernet splitter eller en svitsj.

Deretter hekter jeg på en Asus rt-ac68 med dd wrt firmware (med båndbredde begrensning) på det ene nettet og en asus rt-ac87u på mitt eget nett.

Jeg har mulighet til å bruke en switch eller evt kjøpe en ethernet splitter fra kabel modemet til de to ruterne.

Vet jeg kan bruke gjestenett men foretrekker to separate rutere (som dessuten er atskilt fra hverandre). Men vil dette fungere sikkerhetsmessig dvs. vil de to nettene være helt atskilt slik at NAS og mitt eget WLAN være fysisk separert.

Har noe forslag til evt annen løsning? Synes ikke QAS innstillingene i Asus firmwaret gir kontroll over båndbredde bare hvilke tjenester som prioriteres så leter derfor etter en bedre løsning.

Noen gode forslag :-) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noe forslag til evt annen løsning? Synes ikke QAS innstillingene i Asus firmwaret gir kontroll over båndbredde bare hvilke tjenester som prioriteres så leter derfor etter en bedre løsning.

Veldig bedre løsninger er vanskelig å få tak i siden båndbreddetildeling i utgangspunktet er et veldig vanskelig problem. Til og med enterprise-løsninger kan slite med dette.

Det finnes en del forskjellige måter å tildele båndbredde på, men ingen av dem særlig gode i praksis. F.eks kan du dele en 20 Mbps linje hardt sånn at du får 15 Mpbs og leietaker får 5 Mbps, men da kaster du jo vekk båndbreddden hvis ikke han er på nett. En annen måte å gjøre det på er trafikkprioritering som sørger for at du får høyere prioritet enn han hvis linjen er makset, men da vil leietaker likevel kunne stikke av med hele linjen. Og har du en asymmetrisk linje (f.eks ADSL), så vil en makset opplinje uansett ødelegge for all nedlasting og vise versa. Et tredje alternativ kan være å sette et tak på hans båndbredde, og samtidig la deg låne av hans båndbredde hvis den ikke brukes. Men det er en innviklet algoritme som jeg ikke har sett fungere bra i praksis, i tillegg til at han kan risikere å sitter der med en ræva nettilkobling.

Jeg har lekt mye frem og tilbake i f.eks pfSense uten å få til 100% rettferdig og effektiv båndbreddebegrensning på ADSL, så at enkle forbrukerrutere ikke har denne funksjonaliteten skjønner jeg veldig godt.

Så summa summarum er jeg ikke veldig fan av båndbreddebegrensning i hjemmenettverk. Jeg har mer tro på sunn fornuft hos leieboer og god/tydelig kommunikasjon fra utleier. Det er sånn vi har løst det i alle kollektiv jeg har bodd i.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...