Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselig vises ingenting på skjermen

Anbefalte innlegg

Sønnen sin maskin viser null og niks på skjermen. Han fortalte at det ble litt snø, før skjermen ble svart. Restart er prøvd.

Viftene går og ingen feilmelding eller noe.

Regner med kortet er gåent?

Er vel et ASUS GTX560 som ble kjøpt for ca 2,5 år siden (11.02.2012), så det er vel ingen mulighet for å sende inn og få nytt? (forventet levetid er?)

Hvilket nytt kort er ev ok til denne maskinen? (ikke noe vits i å kjøpe overkill iom jeg kommer ikke til å oppgradere resten(kjøper heller ny), men vil heller ikke at det skal være flaskehals)

WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 1TB SATA/600 64MB

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK BLACK

SAMSUNG 830 SERIES 128GB SSD SATA/600 MLC DESKTOP KIT

OCZ MODXSTREAM PRO 500 WATT PSU

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

GIGABYTE GA-P67A-D3-B3 P67 S-1155 ATX

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 BLACK

DELL U2412M ULTRASHARP 24" WIDE TFT LED BLACK

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 PC12800 1600MHZ (2X4GB)

ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP 1GB PCI-E DVI/HDMI

ARCTIC COOLING FREEZER 13 PRO S-1155/1156/1366/AM3+/AM3/FM1

OBS: Mens jeg skrev dette nå, så slo maskina seg av selv. (noe den aldri har gjort før) - hmmm, relatert til grafikkort?

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du teset skjermen på en annen PC?

Siden du har et P67 brikkesett kan du ikke teste integrert grafikk (hvis maskinen hadde fungert fint uten skjermkortet satt inn, så hadde du jo enkelt kokt det ned til at skjermkortet var dødt).

Det er litt dumt å bare bestille noe komponenter før du har isolert hvilken komponent som det er feil på. Det kan gjerne være HK som er dødt også. Og hvis maskinen slår seg på av seg selv kan det være PSU også.

Har du/dere noen kompisser med noe deler dere kan låne for å feilsøke litt?

Lenke til kommentar

Beklager dårlig info.

Han har 2 skjermer koblet til, samme problem på begge utgangene. (er prøvd med en og en påkoblet også)

0 støv (tilnærmet)

Han sier han fikk feilmelding på grafikkdriver når han fikk snøen på skjermen rett før det gikk i svart.

Starter man opp, så ser man bios og til logoen på windows, så blir skjermen svart - kun musepekeren som vises (og virker)

Prøvde i sikkerhetsmodus, men samme skjedde der.

Lenke til kommentar

Nei vet du hva det gidder jeg ikke :p

Eller jeg kan ta den raske varianten:

1. Regner med OS ligger på SSD'n din. Plukk denne ut av maskinen og kjør den opp i en annen maskin (eventuelt et ekstern HDD/SDD kabinett) og overfør filene du vil spare på til den andre maskinen.

2. Sett inn SSD igjen og plugg like godt vekk andre drev du måtte ha (WD Green).

3. Sett inn windows DVD eller USB stick, boot på denne og kjør igang ny installasjon på SSD.

http://lmgtfy.com/?q=how+to+re-install+windows

Lenke til kommentar

Det og speil av rent OS er jo greit, men man kan vel reparere windows som første forsøk, hvis det vises da :)

Edit: Reparering fungerte ikke, men gjennoppretting til punkt jeg laget tidligere for han gjorde det. Problemet da var å huske passordet .... så jeg installerte på nytt. Nå fungerer det .... delvis. Kommer i windows, men etter kort tid kom snø og med beskjed om at driveren ikke svarte så den ble installert på nytt. Varte en stund før den igjn kom med snø og virket som den låste seg (er oppe for en kaffe, så har ikke sjekka om den har atter en gang installert den.)

Holdt på å laste ned nyeste driver når dette hendte. (ikke samme driver han hadde når han fikk snø)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Det kan være mange ting.

Ser dere har denne:

OCZ MODXSTREAM PRO 500 WATT PSU

Ocz sine xxxstream power supply har et frynsete rykte.

Har selv hatt en modstream (blå 500w) som gikk i søpla - Den ødla et hovedkorts lmsensors.

Og en feilende psu kan gi all mulig slags rare feil symptomer .

Asus grafikk kortet bør ikke gå i stykker etter 2år om det ikke har blitt kjørt overopphetet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du har en helt OK plattform der, så du trenger ikke kjøpe helt ny maskin (hvis ikke du har lyst da..).

Du kan begynne med å kjøpe et nytt skjermkort, siden 560 TI får problemer i de nyeste titlene (i 1080p high/ultra). GTX 970 er veldig mye for pengene, selv om 3K er litt mye for et skjermkort vil noen mene.

http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/skjermkort/nvidia/evga-geforcegtx970scacx204gb/211224.7063/

Og samtidig bytter du PSU. Selv om ikke du ikke vet at denne er "iffy" så er det egentlig søppel. Stakkars OCZ - de lagde premium minnebrikker på DDR2 tiden, men jeg vet ikke helt hva dem gjør lenger annet enn SSD'er. De har gått på en smell rett og slett.

Her har du en super PSU. Ja, 750W er litt mye strengt tatt for dette systemet, men prisen og kvaliteten er såpass bra at ikke se så mye på effekten.

http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/stromforsyning/modulare/evga-supernova750g2/202020.7279/

Jeg skal nesten garantere at hvis du bytter ut disse to komponentene, re-installerer windows og overklokker CPU litt og skjermkort litt så blir du strålende fornøyd.

Og hvis du ikke skulle bli det - eller du fortsatt har problemer - så kan du heller da se på resterende av systemet ditt. De to komponentene jeg har stilt opp vil selvsagt fortsatt kunne brukes.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Jeg skal nesten garantere at hvis du bytter ut disse to komponentene, re-installerer windows og overklokker CPU litt og skjermkort litt så blir du strålende fornøyd.

Og hvis du ikke skulle bli det - eller du fortsatt har problemer - så kan du heller da se på resterende av systemet ditt. De to komponentene jeg har stilt opp vil selvsagt fortsatt kunne brukes.

Overklokking tror jeg ikke jeg skal trenge å gjøre, da han var ok fornøyd med maskinen han hadde(har).

Jeg tror sannelig jeg går for å prøve å bytte ut kortet og PSU, så håper jeg utfordringen blir løst.

Da går jeg for disse 2 delene og håper ... :)

Edit: Da er de bestilt

(kommer da til å skifte PSU først for å se om utfordring blir løst - så slipper jeg å kaste et grafikkort som ev fungerer og som jeg da kan ha i reserve)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...