J. F. N. Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Hei, har lest gjennom Kalkulus av Tom Lidstrøm og føler meg stødig i stoffet. Hva vil dere anbefale som videre lesing. Jeg er mest interessert kalkulus og geometri, og ikke så veldig i kombinatorikk. På forhånd, takk. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 (endret) På kurset etter på UiO bruker man "Flervariabel analyse med lineær algebra" av Lindstrøm og Hveberg. Men sånn generelt vil jeg anbefale disse som videre "lesestoff".. Endret 10. desember 2014 av the_last_nick_left 1 Lenke til kommentar
Haakon1 Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Kanskje Introductory Functional Analysis with Applications av Kreyszig, eller Advanced Engineering Mathematics av Kreyszig. Kanskje lurt å se på den andre først, da jeg tror den første tar i betraktning at studenten noen ganger er kjent med Fourierrekker osv. 1 Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) Flervariabel analyse med lineær algebra skal forresten komme i en ny utgave snart. («Til jul», sier emnesiden til MAT1100.) Videre vil jeg foreslå A Course in Real Analysis av John McDonald og Neil A. Weiss. Endret 11. desember 2014 av D3f4u17 1 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Flervariabel analyse med lineær algebra skal forresten komme i en ny utgave snart. («Til jul», sier emnesiden til MAT1100.) Videre vil jeg foreslå A Course in Real Analysis av John McDonald og Neil A. Weiss. Er du sprø? Å begynne med reell analyse rett etter kalkulus er jo selvmord.. Hvertfall ha ett par flere bøker på bakken, og nei det holder ikke bare med flerdimensjonal analyse. Satser helst på at trådstarter skriver igjen for å gi tilbakemelding på hvor matematisk moden han/hun er. Og hvor mmye matematikk hun har vært gjennom. Er vel bare å følge løpet til bachelor matematikk på NTNU, UIO eller UIB og se hva pensumbøkene er i de ulike fagene. Boken av McDonald kommer først tidligst i 3 klasse på NTNU. Lenke til kommentar
J. F. N. Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Da jeg ble ferdig med R1 og R2 gikk jeg videre til Kalkulus av Tom Lindstrøm og Vector Calculus av Mardsen og Tromba. Er stødig i det stoffet jeg har godt og er klar for emner / matematikk som bygger på det jeg har nevnt. Uansett, tusen takk for de allerede anbefalingene; de ser svært interessante ut. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) Er du sprø? Å begynne med reell analyse rett etter kalkulus er jo selvmord.. Hvertfall ha ett par flere bøker på bakken, og nei det holder ikke bare med flerdimensjonal analyse.Det kan så menn hende at jeg er. Kanskje noe sånt som Chapter Zero: Fundamental Notions of Abstract Mathematics, som brukes i MAT1140 på UiO, er mer meningsfullt å foreslå. Endret 11. desember 2014 av D3f4u17 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Den tenkte jeg også på, fin introduksjon til mer formell/abstrakt matematikk. Lenke til kommentar
J. F. N. Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 Er du sprø? Å begynne med reell analyse rett etter kalkulus er jo selvmord.. Hvertfall ha ett par flere bøker på bakken, og nei det holder ikke bare med flerdimensjonal analyse.Det kan så menn hende at jeg er. Kanskje noe sånt som Chapter Zero: Fundamental Notions of Abstract Mathematics, som brukes i MAT1140 på UiO, er mer meningsfullt å foreslå. Hva bygger boken på og hva handler den om? Holder det med Kalkulus for å forstå den / komme gjennom den uten for mange vanskeligheter? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Hvis du ser på emnesiden til Mat1140 som D3f4u17 linker til, så står det ganske mye forklart der. Det bør gå fint etter kalkulus. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå