Nissenpåloven Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Jeg har hatt tilgang til bil som jeg har brukt til og fra arbeid + på jobbreiser. Når jeg ble ansatt var dette med bil som jeg brukte til og fra arbeid en del av avtalen = ingen kostand for meg å reise til / fra jobb. Nå vil de fjerne denne goden, men kompansere dette med økt lønn. Mine økte ugifter pr. mnd. blir da ca. kr. 1.200 med bompenger og diesel. Hvis jeg betaler rundt 40% i skatt vil jeg måtte ha rundt 1.700 pr. mnd ekstra for å sitte igjen med et beløp lik min nye utgift. Videre får jeg også noe mer km på bilen og slitasje på bil/dekk. Jeg må utvide kjørelengden på bilen, som vil koste ca. kr. 2.200 pr. år (blir rundt 5.000 km i kjøring til/fra jobb). Evt. kjøring i arbeid vil komme i tillegg, men regnes vel å bli dekket med evt. kjøregodtgjørelse man da kan skrive. Jeg tenker da at som et minimum må ny lønn justeres opp med økte reele utgifter på kr. 1.200 pr. mnd + kr. 200 i forsikring pr. mnd. = ca. kr. 2.000 pr. mnd siden jeg må betale skatt av inntekt og jeg da bør få rundt 40% mer i lønn enn utgiftene blir. Videre vil det selvfølgelig bli behov for oftere service + bytte av dekk osv. Arbeidsgiver slipper alle drivstoff og bomutgifter, samt service og vedlikehold + leasing av en ekstra bil på rundt kr. 3.500 pr mnd. Jeg tror vel arbeidsgiver reelt kommer mye bedre ut av dette enn meg. Hva bør man kreve i et slikt tilfelle for å ikke bli lurt inn i noe dårligere avtale enn det man har. Jeg skal jo bare få dekket reele utgifter på å bruke egen bil og de er slik jeg ser dte minst kr. 2.000 pr. mnd. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Du bør jo helt klart ha dekt faktiske kostnader slik at du ikke ender med en dårligere avtale enn den du har i dag. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Sum summarum er 50-70.000,- brutto p.a. et sted å starte. Det koster å ha bil, det koster mye. 50 er ganske knapt, da bør det ikke være mye kjøring i arbeidet. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 (endret) Kilometergodtgjørelse dekker drivstoff og noe slitasje. I tillegg 1200 for bompenger, 200 for forsikring og "litt ekstra for slitasje og verdifall". Tenk deg at bilen halverer seg i verdi iløpet av 5-7 år og divider den summen på antall måneder på den tiden du forventer at bilen halverer sin verdi. Det er garantert et slik regnestykke arbeidsgiveren din har satt opp, og kommer fram til at å holde en bil er jævla dyrt og kanskje prøver å avskjære deg med smuler. Også har du skatten, men tar jeg ikke helt feil måtte du uansett betale skatt av dette med den ordningen du allerede har. Så det blir jo litt feil å kompensere for skatt når du selv må dekke utgiftene i og med at du alltid har skattet på dette. Endret 9. desember 2014 av Nedward Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Du hadde vel beskatning av fordelen ved at arbeidsgiver dekket bil til og fra jobb? Det må du også ta med i regnestykket. Ellers får du fradrag i skatten for reiseutgifter som overstiger minstebeløpet, samt bompenger dersom du sparer minst 1 time hver vei ved å kjøre bil i stedet for å reise kollektivt, noe du også må ta med. Kjøring på reise og i arbeid får du vel dekket med kilometergodtgjørelse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå