Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter ved oppsigelse av midlertidig stilling

christianb

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en bekjent som jobber i midlertidig stilling med utløp i slutten av desember. Han har blitt lovt at den etter det skulle gå over til fast stilling. Ledelsen har presisert (muntlig) at det var 100% sikkert.

Men nå, bare tre uker før stillinga utløper, har det plutselig kommet beskjed om at det ikke blir fast stilling likevel, og at den midlertidige stillinga heller ikke blir fornya. Grunnen oppgis å være dårlige markedsutsikter.

Noen som vet om han har noen rettigheter i dette tilfellet? Kan man bare bryte et løfte sånn, med bare tre ukers varsel? Vedkommende er ikke fagorganisert.

Endret av christianb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis han ble lovet det var 100% sikkert at stillingen skulle gå over i en fast stilling, hvorfor ble det ikke skrevet kontrakt på den faste stillingen med en gang?

Fordi folk flest krever ikke slike ting, ei heller tenker de at det skjer slike tullete ting med dem. Jeg vet om mange som har vært i lignende situasjoner, meg selv inkludert.

Men igjen, det er ikke slik at man ikke er vernet for oppsigelse selv om man har tilbudet skriftlig. Er markedsutsiktene dårlig og behovet for ansatte ikke tilstede kan man bli oppsagt på det grunnlaget. Så i beste fall hadde han kanskje hatt jobben en måned ekstra før han måtte ta sin hatt å gå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvis han ble lovet det var 100% sikkert at stillingen skulle gå over i en fast stilling, hvorfor ble det ikke skrevet kontrakt på den faste stillingen med en gang?

Fordi folk flest krever ikke slike ting, ei heller tenker de at det skjer slike tullete ting med dem. Jeg vet om mange som har vært i lignende situasjoner, meg selv inkludert.

Men igjen, det er ikke slik at man ikke er vernet for oppsigelse selv om man har tilbudet skriftlig. Er markedsutsiktene dårlig og behovet for ansatte ikke tilstede kan man bli oppsagt på det grunnlaget. Så i beste fall hadde han kanskje hatt jobben en måned ekstra før han måtte ta sin hatt å gå.

HVA! Krever du ikke skriftlig ansettelseskontrakt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Husk at dersom bedriften virkelig må/skal nedbemanne hadde ikke fast stilling gjort stort fra eller til. Sist inn, først ut.

Dette er først tvilsom politikk i det øyeblikket en annen får den faste stillingen som ble lovt den deltidsansatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...