kathir28 Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 (endret) Hei Jeg har litt problemer å løsse likninger, så jeg lurte på om dere kunne vise en fremgangsmåte dere ville ha gjort på denne likningen- 2(x + 2) – x = 11 – (x + 1) Jeg spør, fordi jeg har terminprøve imorgen og læreren hadde gått før jeg fikk spørre.. Endret 9. desember 2014 av kathir28 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 (endret) 1) Gang inn 2-tallet i første parentes; gang først med x og så med 2. 2) Bakerste parentes: Minus foran parentes gjør at fortegnet skifter på begge verdiene inni parentesen. 3) Samle x-ene på venstresiden (fordi du vil ende opp med x = ...) og tallene på høyresiden. Alt bytter fortegn når det hopper over til den andre siden. 4) Slå sammen. (Dette kan du i stor grad gjøre tidligere, mens du holder på. F.eks. kunne vi slått sammen 2x-x på venstresiden allerede etter steg 1.) 5) Del på 2 på begge sidene for å få x alene. Det er mange måter å gjøre dette på, og mange triks og svarveier. Dette er teskjemetoden. Endret 9. desember 2014 av Imsvale Lenke til kommentar
kathir28 Skrevet 9. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2014 1) Gang inn 2-tallet i første parentes; gang først med x og så med 2. 2) Bakerste parentes: Minus foran parentes gjør at fortegnet skifter på begge verdiene inni parentesen. 3) Samle x-ene på venstresiden (fordi du vil ende opp med x = ...) og tallene på høyresiden. Alt bytter fortegn når det hopper over til den andre siden. 4) Slå sammen. (Dette kan du i stor grad gjøre tidligere, mens du holder på. F.eks. kunne vi slått sammen 2x-x på venstresiden allerede etter steg 1.) 5) Del på 2 på begge sidene for å få x alene. Det er mange måter å gjøre dette på, og mange triks og svarveier. Dette er teskjemetoden. Tusen takk! Kjempe fint og grundig skrevet . Hvordan ville du ha gjordt denne- x(x + 3) – (2x + 3)(x – 4) Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Gange ut og trekke sammen. Hvilket nivå er du på? Lenke til kommentar
kathir28 Skrevet 9. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2014 (endret) Gange ut og trekke sammen. Hvilket nivå er du på? Jeg skjønte det, men jeg ble litt forvirret når jeg skulle gjøre denne delen av regnestykket= (2x + 3)(x – 4) Endret 9. desember 2014 av kathir28 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Gange ut og trekke sammen. Hvilket nivå er du på? Jeg skjønte det, men jeg ble litt forvirret når jeg skulle gjøre denne delen av regnestykket= (2x + 3)(x – 4) (a+b)(c+d) = a*c + a*d + b*c + b*d Lenke til kommentar
kathir28 Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2014 Gange ut og trekke sammen. Hvilket nivå er du på? Jeg skjønte det, men jeg ble litt forvirret når jeg skulle gjøre denne delen av regnestykket= (2x + 3)(x 4) (a+b)(c+d) = a*c + a*d + b*c + b*d Tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå