Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål om lan innganger og internett...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ruteren har én IP internt, og én utover. De identifiserer begge den samme enheten, men på forskjellige nettverk (det eksterne, og det interne, i forhold til der ruteren står).

 

En ruter som står bak en annen vil ha én adresse på nettverket til den første ruteren, og én på sitt eget nettverk.

 

2.2 får du ikke uten at 2.x er satt som subnett et sted.

Lenke til kommentar

Tussa har visst satt modemet i bridge nå, så da får det vel være slik da, istedet for å sette opp som AP...at modemet var i bridge og Asus blir brukt som router var nå uansett det beste, var det ikke slik? Hvordan finner jeg MAC-adressa på routeren min?

Hei!
Port 1 på heimesentralen er satt i bridge.

Det kan vere vi treng MAC-adressa på routeren du vil nytte for at den skal få tildelt IP-adresse.

Lenke til kommentar

Har forresten bare ca 17 ned på hastighetstest nå, det er for dårlig...blir hastigheten dårligere når det er satt så modemet er i bridge? I så fall vil jeg heller få de til å koble tilbake uten briodge og sette routeren i ap modus heller hvis det gir bedre hastighet? iptelefon og squeezebox virker ikke nå heller, regner med det kanskje er pga MAC adresse ikke er satt opp enda for å tildele ip?

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

nå som modemet er satt i bridge modus så setter du routeren tilbake i vanlig router modus, så kobler du fra LAN på zhone modemet og på WAN på Asus routeren

 

hastighetsproblemene dine er nesten garantert pga powerline utstyret ditt

 

det at det går noe dårligere nå kan rett og slett være pga du har koblet flere enheter inn på samme strømkursen (kan være en ekstra lampe ett sted eller bare den ekstra routeren som lager mer støy på strømnettet)

 

dette har ingenting med fiberlinjen å gjøre

 

ett tips vist det ikke allerede er koblet slik er å koble begge powerline adapterene DIREKTE i en stikk kontakt og ikke i en strøm "padde" (fordeler)

Lenke til kommentar

Det er en kabel som går fra modem til router, den er på get 1 lan på modem, og koblet inn på wan på router nå. Er det slik det skal være ja? routeren har vært i vanlig router modus hele tida, kom aldri så langt at jeg satte i ap modus i går pga. jeg ikke fikk endra ipadressa slik jeg skulle. ip tlf ogsqueezbox virker ikke, kan en omstart av router fikse dette? er det trygt å restarte router nå før Tussa har lagt til MAC adressa til router? Så hastigheten på nettet skal ikke bli noe annerledes om en har satt opp som trådløs router eller ap modus?

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

ser gamle ting og ipadresser er der fortsatt på klientstatus, så da er det vel noe som ikke fungerer helt slik det skal enda...kan dette ha noe med at de ikke har lagt til MAC adressa?

Det er nå synd at en er nødt å kjøpe ekstra router eller switch osv. pga internett leverandører ikke vil åpne det som trengs, det er på tide det blir fri konkurranse og åpne fibernett snart...

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

ser gamle ting og ipadresser er der fortsatt på klientstatus, så da er det vel noe som ikke fungerer helt slik det skal enda...kan dette ha noe med at de ikke har lagt til MAC adressa?

 

Hvis de må hvitliste MAC-adressen til den nye ruteren din så blir det vel ikke noe Internett før de får ut fingeren, men internt skal alt funke greit, inkludert tildeling av IP-adresser på LAN-siden.

Lenke til kommentar

Jeg fatter å begriper ikke at dette skal være tussa sin "feil" på noen som helst måte. Du har ganske klart bevist at nettverksoppsett er noe du ikke behersker. Da blir det _litt_ tåpelig å legge skylden over på nettleverandøren.

 

Jeg mistenker at uansett hvilken leverandør som hadde levert internett til deg, ville blitt flagga som en dårlig leverandør. Aller mest på grunn av din manglende kompetanse.

 

Når det gjelder åpning av fiber for konkuranse. Hvilket incentiv skulle en leverandør ha for å bygge ut, hvis de ikke hadde enerett på sin egen fiber? Hvis noe sånt skulle fungert, måtte utbygger hatt enerett i x antall år slik at de ihvertfall kunne tjent inn utbygningskostnadene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har jo ikke noe med nettverkoppsett at de nekter å åpne mer enn en lanport for meg på hjemmesentralen. Hadde tre porter åpne for internett tidligere, og det er bare sprøyt at de ikke kan åpne portene igjen...Men internett, overføringer av data til og fra diverse enheter fungerer mye bedre nå og mye raskere overføringshastigheter enn tidligere, og alt har vært veldig stabilt hittil, merker stor forbedring med asus router i forhold til den kombinerte modem/router løsninga til tussa...håper det er slutt på at nettet detter ut stadig vekk også nå, har i alle fall fungert meget bra hittil...eneste jeg ikke har fått til å fungere enda med den nye routeren er squeezebox duet, vil ikke koble opp slik den skal, men må vel få til den også etterhvert... :)

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...