Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål om lan innganger og internett...


Anbefalte innlegg

må jeg koble tilbake kabelen til wan for å slå av dhcp, eller kan jeg slå av dhcp nå, jeg er inne på den trådløse, adressen var 2.1 tror jeg. må jeg koble tilbake innpå wan før jeg gjør de punkta? syns det var innvikla det her jeg, skulle være så enkelt å sette opp denne ruteren...

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå har jeg koblet kabelen tilbake til wan inngangen på ruteren...ser inne på oppsettet på ruteren at det er både lan innstilling og wan innstilling en kan velge...er det på lan innstilling dhcp skal settes av? og hva skjer da når dhcp settes av? jeg vil fortsatt få tildelt ipadresser, men det er modemet og ikke ruteren som deler de ut? tok forresten hastighetstest på den bærbare, der hadde jeg full hastighet 25 ned...så hvorfor får jeg så mye dårligere med powerline kobla til router? trodde det ikke skulle ha noe å si om powerline var tilkobla router eller direkte i modem? hadde jeg fått garantert full speed 25 ned om jeg hadde bytta til switch istedet for router? Nytter ikke å overføre filer fra pc til mediaserver eller noe heller, bare stopper opp, prøvd både kablet og trådløst, vet ikke om dette skyldes alt ikke er innstilt med dhcp og modem i bridge modus og sånt?

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

lan dhcp server, aktiver dhcp server, er det den som skal setter på nei?

Ja

 

må jeg koble tilbake kabelen til wan for å slå av dhcp, eller kan jeg slå av dhcp nå, jeg er inne på den trådløse, adressen var 2.1 tror jeg. må jeg koble tilbake innpå wan før jeg gjør de punkta? syns det var innvikla det her jeg, skulle være så enkelt å sette opp denne ruteren...

Sett IP til 192.168.1.2 og slå av DHCP

 

jeg skal altså koble til wan igjen, sette ny ipadresse på asus ruteren f.eks 192.168.2.2, og så sette dhcp av på ruteren, og etter det skal jeg koble til lan igjen?

Nei, du trenger ikke å koble til WAN i det hele tatt.

 

nå har jeg koblet kabelen tilbake til wan inngangen på ruteren...ser inne på oppsettet på ruteren at det er både lan innstilling og wan innstilling en kan velge...er det på lan innstilling dhcp skal settes av? og hva skjer da når dhcp settes av? jeg vil fortsatt få tildelt ipadresser, men det er modemet og ikke ruteren som deler de ut? tok forresten hastighetstest på den bærbare, der hadde jeg full hastighet 25 ned...så hvorfor får jeg så mye dårligere med powerline kobla til router? trodde det ikke skulle ha noe å si om powerline var tilkobla router eller direkte i modem? hadde jeg fått garantert full speed 25 ned om jeg hadde bytta til switch istedet for router? Nytter ikke å overføre filer fra pc til mediaserver eller noe heller, bare stopper opp, prøvd både kablet og trådløst, vet ikke om dette skyldes alt ikke er innstilt med dhcp og modem i bridge modus og sånt?

LAN instilling, som beksrevet tidligere, er hvor du skal slå DHCP av. Ingenting vil skje dersom du slå det av, siden modemet ditt allerede har DHCP påslått. Du får nok dårligere med powerline siden powerline er lotto om det fungerer bra eller ikke. Derfor bør du virkelig dobbeltsjekke med en kabel.

 

ang. kobling mellom router og modem? ser jo ut på forklaringa er at det skal være wan inngang på router som skal brukes? ikke lan til lan? dette er altibox, men er vel det samme for alle det regner jeg med?

https://www.altibox.no/bridgemode_cpl4

Jo det er helt riktig det der, hvis modemet settes i bridge.

Lenke til kommentar

så hvis tussa setter modemet i Bridge, så skal kabelen kobles til wan på ruteren, wan til lan? kan jeg sette modemet i bridge selv ved å logge meg inn eller må Tussa gjøre det? Min powerline er en meget god type, som har fungert helt perfekt tidligere, Linksys PLEK500. Har kommet seg, har fått opp i ca 23 ned på måling med powerline nå, men ikke fornøyd før det blir 25 som det var tidligere og skal være.

Lenke til kommentar

Snakka med Tussa på tlf nå, hadde ikke fått svar fra teknikerne, og visste ikke når det ville bli ordnet å sette modemet i Bridge modus...er vel fort gjort for de å sette modemet i Bridge modus eller? er ikke akkurat imponert over kundebehandlingen til Tussa...kan jeg ordne å sette i Bridge modus selv på modemet? Er vel ikke vits å sette av dhcp og det andre før de har satt modemet i bridge?

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Powerline er lotto fordi det avhenger av kursen(e) det er koblet til, bytter du stikkontakt kan du risikere redusert ytelse.

 

Hvis tussa setter modemet i bridge, som burde ta ett minutt dersom det er mulig, må du ikke slå av DHCP. Du skal, kun gjøre det dersom modemet ikke er i bride. Dersom modemet bridges kobler du LAN fra modem til WAN på router.

 

Jeg har ikke peiling på om du kan, sette modemet selv bridge, du kan sikkert logge inn selv og ta en titt, men jeg vet ikke om Tussa har endret standard passord eller lagt noen begrensninger.

Lenke til kommentar

ok, skal jeg forandre ipadressa til 192.168.1.2 før jeg setten den i ap modus? ipadressa er nå 192.168.2.1, det vil ikke fungere? hvis jeg setter i ap modus da vil alt fungere som før, bare en utvidelse av nettet så jeg har flere utganger? og trenger ikke sette modem i bridge? hva skjer hvis de setter modem i bridge når jeg har satt ruteren i ap modus, går det greit?

Tilgangspunkt (AP)-modus, kobles RT-N65U til et trådløst moden gjennom en Ethernet-kabel for å utvide dekningen til det trådløse signalet til andre nettverksklienter. I denne modusen, er brannmuren, IP-deling og NAT-funksjoner deaktivert som standard.
IP-adressen som er tilordnet av DHCP, endres i Access Point (AP) (aksesspunkt)-modus. Installer og bruk Device Discovery Utility (verktøyet for å oppdage enheter) for å gjenkjenne den trådløse ruterens IP-adresse.
Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Forandre IP først, det vil ikke fungere med 192.168.2.x. Med AP så vil du utvide, ja. Du vil ikke behøve å sette modem i bridge da. Setter Tussa modem i bridge så må du slå av AP-modus, ellers vil det ikke fungere.

 

Det er godt mulig du ikke trenger å koble om fra slik du har det nå, LAN til WAN, da jeg har hørt at noen Asus routere ikke behøver det i AP-modus, men det er bare å prøve.

Lenke til kommentar

men går alt tilbake til slik det var før hvis jeg setter i ap modus, er ap modus omtrent som en switch? vil det trådløse nettverket f.eks være det som er fra modemet, og det trådløse på asus er utkobla, så jeg får ikke nytte av bedre trådløst med asus router? mange spørsmål fra meg, men er ikke enkelt å forstå alt like godt...og hvis jeg forandrer ip til 192.168.1.2 på routeren før jeg setter ap modus, så er det sikkert at jeg kommer innpå router etterpå og alt vil fungere ok?

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Et AP er en boks som tilbyr trådløstilkobling. I dette tilfellet er den router som er satt i AP-modus og dne har føglelig også en switch. Det vil bli to trådløse nett, ett fra hver av boksene. Forandrer du IP først, så skal du kunne komme inn igjen. Godt mulig du får lov til å ta begge to på en gang. Jeg er ikke så kjent med grensesnittet på den routeren.

 

Hvis du ikke kommer inn så må du til med statisk IP, men det får vi heller ta dersom det skulle bli et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...