merterje Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Jeg skal i januar være borte 4 uker, og det er kanskje vanskelig i denne perioden å få noen til å vanne for meg. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe selvvanningspotter, men har ordnet en løsning selv som funker, mener jeg. Jeg har ei stor firekantet balje (flat bunn), og oppi den legger jeg 2 håndvekter jeg har (de er firekantet), og ei treplate oppå der igjen, og videre hånduk (tykk, flere lag) over treplaten, slik at en del av den går nedi vannet. Oppå der plantene. Mener det er like god løsning som det en kjøper. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 (endret) Det kjerringrådet jeg har vært borti er så enkelt som å bare bruke en flaske du snur på hodet og stikker ned i jorda. med ønsket størrelse på hull i korken. Og jorda i seg selv vil jo begrense en del hvor raskt det tømmes også, og fungerer da som et naturlig "vanningsystem". Å kjøpe noe fiks ferdig hørtes unødvendig ut, men er sikkert noe sikrere med tanke på hvor raskt de tømmer seg. Bør være ferdig på under 1 minutt å sette opp, og du kan jo teste med en strek på flaska som viser nivået før start, og så sjekker du om en dag eller to hvor langt ned nivået har falt. Og så er det bare å estimere hvor lenge det holder. Jo enklere, jo mindre kan gå galt. ^^ Endret 9. desember 2014 av Andrull Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 (endret) Uansett hva man bruker så er jo en "systemtest" der man sjekker opp at det virker etter hensikten det viktigste. Synes prinsippet som er beskrevet i den første posten ser bra ut, selv om det ikke var så lett å forstå alle detaljene. Hvis prinsippet er at vannet skal trekkes opp gjennom en fuktig håndduk og videre opp til plantene, så høres dette jo fornuftig ut. Dette vil kunne fungere som et selvregulerende system, slik at jo mer fordampning og jo tørrere plantejord, jo mer trekkes opp fra den fuktige håndduken. Løsningen bør vel testes ut over for eksempel en uke, og fungerer det så fungerer det. (Det som kan tenkes å ikke fungere det er at hånduken ikke klarer å trekke opp vann og at den går tørr. Det kommer vel an på hånddukens matriale og evne til å suge opp vann.) Har ellers null greie på planter og er mest "teknisk". "Hvordan holde jorden fuktig uten at det blir for fuktig", det høres jo begripelig ut. Endret 9. desember 2014 av arne22 Lenke til kommentar
merterje Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2014 jeg tror min metode er bra og jeg har testet i noen dager nå, og ser ut til å funke, da håndduken trekker opp vannet og er våt, dette med flaske skjønner jeg ikke helt, lest om det på nettet, men hos meg renner vannet ganske for ut, og da er hensikten borte, også selv om plante på forhond er vatnet, jeg prøvde også med lite hull i topp og bunn, men likevel rant det for ut i jorden, eller kanskje jeg har gjort noe feil her ??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå