PumpAction Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Har en xp1800 maskin med winxp. Den går jævlig treigt. Grunnen er at "Ledig systemprosess" i oppgavebehandleren stikker av med 99% cpu kraft, dette er jo vanlig ved idle'ing. Problemet er at når jeg skal bruke pc'en , f.eks Åpne mine dokumenter eller et program ala opera/emule/whatever vil liksom ikke "Ledig Systemprosess" gi slipp på prosessor kraften. Den ser også ut til å bruke minnet (256MB DDR) så lite som mulig, det merker jeg vis jeg åpner 2 mapper og skal swappe mellom dem, da begynner den å lese fra harddisken (WD800BB) hver gang jeg swapper. Problemet er ikke at det er for lite ram heller, alle unødvenige prosesser er slått av og ingen ekstra programmer i bakgrunn. Pc'en er en skolemaskin som har oppdatert Norton antivirus innstalert. Ad-Aware er også blitt brukt. Den er heller ikke blitt "så" medtatt som skolemaskiner ofte blir da vi er en VK2 Serviceklasse som tar noenlunde vare på maskinene, og kun 2-3 elever som bruker maskinen fast. I sikkerhetsmodus virker den normalt når det gjelder cpu-kraft og minnebruk, men det er som kjent ikkeno stas å bruke sikkerhetsmodus til daglig. Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Ehm, Ledig Systemprosess viser bare hvor mye som IKKE brukes Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Japp - ser at han blander sammen litt der... men PCn hans går jo tydeligvis tregt allikevel... Lenke til kommentar
Kavroom Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Hvor mye ledig minne sier den at den har da? Er safe mode i xp uten nett? Kan være venting på io til nett som gjør at den henger. (Siden den funker normalt i safe mode mener jeg.) Men uansett, hvis den funker ok i safe mode så er det en eller annen applikasjon som gjør at den henger i normal mode. Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 31. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2003 Grunnen er at "Ledig systemprosess" i oppgavebehandleren stikker av med 99% cpu kraft, dette er jo vanlig ved idle'ing. Problemet er at når jeg skal bruke pc'en , f.eks Åpne mine dokumenter eller et program ala opera/emule/whatever vil liksom ikke "Ledig Systemprosess" gi slipp på prosessor kraften. For å omformulere dette: Programmer eller prosesser jeg vil starte bruker 9 år på å starte opp forde de ikke tar i bruk den ledige prosessorkrafta som er der. Det er naturlig nok 99% ledig hvis maskinen ikke brukes (IDLE), og denne verdien forblir 99% selv om jeg starter programmer som D2OL(GridWin.exe) som normalt ikke krever bruk av harddisk (slik at denne ikke kan bli flaskehalsen) blir ikke CPU krafta tatt i bruk. -- Kavroom: Maskinen bruker ca 92MB Ram og 110 MB av swapfil rett etter oppstart, hvis maskinen ikke brukes ligger dette stabilt. Om jeg skulle prøve å gjøre noe så lite som å åpne en enkelt mappe vil det gå 1 min+++ før den er lasta skikkelig inn. Skal også nevne at selv om det er en mappe med bare en eller to filer/undermapper hører du harddisken arbeide febrilsk helt til mappa er åpna Brukte sikkerhetsmodus m/nettverk. --- Det som har blitt gjort i et forsøk på å få maskinen tilbake til normal er: - antivirus går alltid og blir oppdatart ved hver pålogging - Scan med nyeste ad-aware - slettet alle tempfiler i windows og IE - msconfig - oppstart - fjernet alt, - administrative verktøy - tjenester - Her har jeg fjernet alt unødvendig - Har også gått gjennom alle alternativer på kontrollpanelet og fjernet mest mulig teletubbi-effekter. Kan virke som om all informasjon som skulle gått til minnet går rett i swapfil. Dette vil jo være en forklaring på hvorfor disken arbeider som en idi*t uansett hva jeg gjør og hvorfor cpu idle aldri går under 99%(harddisken klarer jo aldri å levere data kjapt nok til at cpu måtte arbeide så det merkes) Men hvordan kan jeg få det normal igjen? Finner ingen apps som går i bakgrunn heller, kun prosesser fra OS + Novel + Norton. Lenke til kommentar
Kavroom Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Klarer du å finne ut hvor mye hver enkelt prosess/program bruker av minne. Det går an å se dette i task manager i win2k, da må du legge til noen kolonner. Litt usikker på om dette er likt i winxp. Sjekk alt av delta, peak og pool sizes og se om du ser noen hinsides verdier. Høres ut som om det er noe snusk på maskinen. Eller noe som har gått i frø. Lenke til kommentar
Ghostrider Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Formater, reinstaller. Lag image, brenn til CD/DVD og ha det liggende. Det gjør livet utrolig mye enklere Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Formater, reinstaller. Lag image, brenn til CD/DVD og ha det liggende. Det gjør livet utrolig mye enklere Oi, er det det som er Windows-måten å gjera det på? Fascinerande kva enkelte folk orkar å leva med... Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Formater, reinstaller. Lag image, brenn til CD/DVD og ha det liggende. Det gjør livet utrolig mye enklere Kjøp ny harddisk først, bare for å være sikker *grin* Lenke til kommentar
Ghostrider Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Oi, er det det som er Windows-måten å gjera det på? Fascinerande kva enkelte folk orkar å leva med... Neida, det er den lure måten å gjøre det på Dersom man installerer endel demoer og annet rask, pluss oppdaterer drivere ofte, er det ufattelig enkelt å ha et "rent" image liggende. Lag det rett etter installasjon, før du bruker det aktivt. Det tar 10 min å legge det tilbake ved behov. Og det er mest sannsynlig mindre tid enn du bruker på å fjerne/rette opp en feil som du i utgangspunktet ikke vet hva er. Når man da i tillegg har profilene og domene-pålogging på linux-burk med Samba, er livet enkelt og behagelig, uansett hva M$ måtte finne på... Lemonnnyfreeeeesh baby! Lenke til kommentar
titus Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Formater, reinstaller. Lag image, brenn til CD/DVD og ha det liggende. Det gjør livet utrolig mye enklere Oi, er det det som er Windows-måten å gjera det på? Fascinerande kva enkelte folk orkar å leva med... Så lenge man bruker windows har man ikke noe valg - lage image av systempartisjonen til bruk ved senere problemer er det eneste fornuftige å gjøre. Windows-måten er "system restore" - jeg har hatt bruk for dette to ganger - det tok sinnsykt lang tid og til slutt fikk jeg beskjed om at systemet ikke kunne restaureres likevel! Har nå skrudd av "system restore" - nå er det image som gjelder. Det er lurt å ta noen image etter en tid også, slik at man ikke er nødt til å starte fra bunnen av hver gang. Imagene kan gjerne lagres til harddisk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Problemet med at ting går veldig tregt mens disken jobber som besatt kan vel komme av at disken har problemer, du får retry på hver eneste sektor? Jeg ville sjekket den disken med diagnosticprogram som du laster ned fra diskfabrikant. Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Du kan enkelt finne ut hvor mye memory og swap brukes, "start"+"kjør" og "perfmon" legg bare inn de ting du mistenker kan være et problem, å se hvordan de oppfører seg. Du finner sikkert hva verdiene ikke bør overstige hvis du googler litt P.S. Hvis du kjører veldig mange ting i perfmon så bruker du for ganske MYE ressurser. Edit: Men gjør som Hårek skriver først, sjekk disken med et diagnostic program. Høres nesten ut som at det er disken som plages litt ja... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå