Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avslag fra UDI når politiet har gjort en feil..

Kris83

Anbefalte innlegg

hei.

jeg trenger hjelp fra noen smarte hoder her inne.

jeg og min kone fikk avslag på en søknad om oppholdstillatelse fra UDI.

ho var her på turistvisum da vi giftet oss i mai, og vi ville sende en søknad om oppholdtillatelse for henne.

vi tok ett møte hos utlendingsnemda hos mitt lokale politikontor for og få hjelp til fremgangsmåten.

Vi la fram saken vår, og skaffet alt av nødvendige dokumenter.

de anbefalte oss og søke om opphold for henne fra Norge, for da kunne ho vær her lovlig i ventetiden på søknaden.

når vi nå, 7 mnd etter, får svar at den er avslått, og det er pga søknaden om familiegjenforening kom fra Norge, og ikke fra hennes land(Ukraina) så blir vi helt lamslått.

vi har fulgt politiets råd om hva som var best for oss, og da er sjokket stort når det viser seg at vi har gått med falske håp om oppholdtillatelse siden UDI ikke vil se på dokumentene våre engang pga søknaden kom fra Norge.

er det noen som kjenner til lignende saker hvor man har fått feil/elendig hjelp fra det offentlige?

har vi overhode en sjanse og komme igjennom med en klage på grunnlag av vi har blitt ført bak lyset av politiet(må vente opp mot 6mnd på svar på klagen), eller bør ho rett og slett reise ned igjen til Ukraina, sende inn søknad hos ambassaden der, og vente opp mot nye 9mnd på svar? og de ekstra utgifter de medfører?

trenger desperat noe god hjelp her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan se ut til at hun må reise tilbake å søke derifra ja. Turistvisumet går jo før eller siden ut.

poenget mitt er at politiet har hjulpet oss frem til den søknaden når ho var her på ett gyldig turistvisum.

og at ho var her lovlig i ventetiden. men ut fra det udi skriver så kunne det ikke søkes om familiegjenforening når ho var her på turistvisum, noe politiet burde vite.

så det jeg vil frem til her er at politiet har anbefalt/veiledet direkte feil, og de er jo ett offentlig organ som skal hjelpe Norges innbyggere.

Lenke til kommentar

Dere burde ha stilt disse spørsmålene til UDI og ikke til politiet. Politiet har (såvidt jeg er bekjent) ingen innsigelse til å gi oppholdstilatelse.

Politiet sin oppgave er å håndheve norsk lov og gjøre andre oppgaver der er delegert til, dem skal ikke overprøve UDI.

jeg har vært i kontakt med udi i forkant av søknad også, og fikk heller ikke der noe beskjed om at dette ikke gikk.

men når jeg setter meg ned med utlendingsnemda hos politiet, og går igjennom alt, og ingen sier til meg at dette ikke går, og så etter 7 mnd får jeg vite at jeg like godt kunne latt vær å sende søknad fra Norge..

hva har man utlendigsnemda til da, om de ikke kan veilede sine uvitende borgere?

Lenke til kommentar

litt OT dette, men uansett:
jeg har selv amerikansk samboer og vi har slitt med UDI i 3 år nå.
ved det siste visumet vi søkte ble vi feilinformert av UDI og etter 9 uker venting ble søknaden avslått. var i følge dem irrelevant at det var dem selv som feilinformerte oss. var vårt problem, ikke dems.
Vi sendte så inn anken som skulle ta 3 uker, er nå gått 23 uker og fortsatt ikke fått svar. uansett hvor mye vi mailer og ringer dem.
Vi var dog så heldig at vi fant ut vi kunne søke på et anna visum gjennom politiet da vi hadde vente 14 uker. og 3 uker senere var permanent opphold innvilget.

Du har dessverre en HARD kamp foran deg. UDI vil ignorere deg. Du må enten søke nytt visum eller advokat.

lykke til!

Lenke til kommentar

Hovedregelen er at oppholdstillatelse skal være gitt før man reiser inn i riket, jfr. utlendingsloven § 56. Det finnes unntak i utlendingsforskriften § 10-1, men ingen av dem gjelder deg. Utlendingsmyndighetene (det vil si UDI) kan gjøre unntak fra dette kravet når "sterke rimelighetsgrunner" tilsier det. UDI har sannsynligvis vurdert unntaksmuligheten i søknaden, og kommet til at det ikke finnes sterke rimelighetsgrunner.

Når det ikke finnes sterke rimelighetsgrunner skal søknaden alltid avslås, og det eneste grunnlaget du kan klage på er hvis du mener det finnes slike sterke rimelighetsgrunner. At politiet har gitt deg feil informasjon er ikke en god nok grunn.

Lenke til kommentar

Ja, det er litt som å skylde på telenor for at du ikke har lest vilkårene når du signerte for et abonnement. Noe ganske mange som ringte kundeservice gjorde.

Var ikke det der rimelig flåsete?

De fleste av oss ville vel utgått fra at utlendingsseksjon hos politiet behersker jussen & regler på området, og stole på råd og det de sier?

Lenke til kommentar

Det var en lignende sak i Kristiansand for 2-3 år siden. Har prøvd å finne resultatet, men ikke funnet noe mer om det ennå. Men der hadde og politiet godkjent at hun kunne være her mens søknaden ble behandlet. Men hun fikk avslag pga at hun var her. Politiet innrømmer at de hadde gitt henne til svar at hun kunne være her under behandlingen, men det påvirket ikke saken!

Slik er det her i Norge! Politiet kan si hva de vil, men har ingen ansvar for det de sier! ALDRI stol på en politimann!

Gjelder også mange andre offentlig ansatte!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det var en lignende sak i Kristiansand for 2-3 år siden. Har prøvd å finne resultatet, men ikke funnet noe mer om det ennå. Men der hadde og politiet godkjent at hun kunne være her mens søknaden ble behandlet. Men hun fikk avslag pga at hun var her. Politiet innrømmer at de hadde gitt henne til svar at hun kunne være her under behandlingen, men det påvirket ikke saken!

Slik er det her i Norge! Politiet kan si hva de vil, men har ingen ansvar for det de sier! ALDRI stol på en politimann!

Gjelder også mange andre offentlig ansatte!

Stol aldri på noe annet enn det som er skrevet på papir med en signatur nederst og gjerne et stempel på.

Lenke til kommentar

takk for svar.

tolker det som at det er så og si umulig å kjempe mot byråkratiet...

levd 7 mnd på en løgn, i håp om at vår søknad skal bli vurdert ut fra søknaden og dokumentene, og ikke pga den ble sendt inn fra "feil" plass....

føler meg hjelpeløs når man ikke kan stole på myndighetene til å hjelpe oss i sanne prosesser..

Lenke til kommentar

Du kjemper ikke i mot byråkratiet, du har heller ikke levd på en løgn.

Du burde henvendt deg til UDI direkte med spørsmålene, siden det er dem som skal behandle saken, eventuelt en advokat.

Det er ikke myndighetene sin feil at dere ikke søkte på korrekt grunnlag, dere har selv ansvar for dette selv.

Hvorfor har ikke politiet bedt dem om å ta kontakt med UD og få klarhet i ting der??

Politiet har ofte ikke peiling på hva de holder på med! De kan være noen løgnere da de svarer galt på ting de ikke har peiling på!

Respekten for politiet her i landet er minimal!

:wallbash:

Lenke til kommentar

jeg har nå vært i kontakt med udi.

de sier jeg skal sende en klage på politiet, og at sanne saker har gått igjennom før pga feil i politiet.

de sa også at i og med vi har ventet i over 6mnd på svar, så burde de ha vurdert søknaden og ikke bare avslått på formelt grunnlag..

veldig hyggelig dame i udi jeg snakket med! ho sa ho ikke kunne love meg noe, men at jeg hadde en god sak om jeg sendte en klage hvor jeg baserte meg på feilopplysninger hos politiet, og at jeg ikke fikk raskere svar på at her var det en feil.

Lenke til kommentar

Du kjemper ikke i mot byråkratiet, du har heller ikke levd på en løgn.

Du burde henvendt deg til UDI direkte med spørsmålene, siden det er dem som skal behandle saken, eventuelt en advokat.

Det er ikke myndighetene sin feil at dere ikke søkte på korrekt grunnlag, dere har selv ansvar for dette selv.

Hvorfor har ikke politiet bedt dem om å ta kontakt med UD og få klarhet i ting der??

Politiet har ofte ikke peiling på hva de holder på med! De kan være noen løgnere da de svarer galt på ting de ikke har peiling på!

Respekten for politiet her i landet er minimal!

:wallbash:

Det er helt umulig for oss å vite konkret hva politiet har gjort i denne saken, siden vi helt tydelig får en veldig lite utfyllende og veldig partisk utgave av hva som har skjedd.

Din respekt for politiet og autoriteter er ikke relevant.

Lenke til kommentar

jeg har nå vært i kontakt med udi.

de sier jeg skal sende en klage på politiet, og at sanne saker har gått igjennom før pga feil i politiet.

de sa også at i og med vi har ventet i over 6mnd på svar, så burde de ha vurdert søknaden og ikke bare avslått på formelt grunnlag..

veldig hyggelig dame i udi jeg snakket med! ho sa ho ikke kunne love meg noe, men at jeg hadde en god sak om jeg sendte en klage hvor jeg baserte meg på feilopplysninger hos politiet, og at jeg ikke fikk raskere svar på at her var det en feil.

Slik jeg forstår det her så gir klagen deg en mulighet til å søke på nytt.

Lenke til kommentar

Det er Politiet som er den instans som utlendingen skal henvende seg til og levere sin søknad.

https://www.politi.no/tjenester/utenlandsk_borger/Tema_1258.xml

Politiet har også beslutningsmyndighet for å kunne innvilge opphold.
https://www.udiregelverk.no/no/rettskilder/sentrale/utlendingsforskriften/kap13/13-1/

Det er også politiet som gjennom lovgivningen har veiledningsplikt. Det finnes ikke noe grunnlag for å kreve at utlendingen skal henvende seg til en overordnet instans for kontrollere riktigheten av politiets veiledning.

Hvis det er gitt feil informasjon så er jo dette et lovbrudd fra politiets side. Det spørs på den annen side om dette er særlig lett å bevise og om den personen som uttalte dette i det hele tatt er i stand til å huske saken. (Med mindre veildeningen er skriftlig.)

Netto resultat av dette er nok sannsynligvis at utlendingen i dette tilfellet først må reise hjem til sitt hjemland og så søke på nytt. (I samsvar med det som er hovedregelen i dette tilfellet, sliik som beskrevet av krikkert over.)

Hvis man skulle fravike reglene for alle de som eventuelt hevder å ha mottatt en feil muntlig veiledning, da ville dette kanskje kunne bli ganske mange.

Bare et lite forsøk på en realistisk bedømming av saken.

Om denne vurderingen er riktig eller feil, det vil jo vises av sakens videre utvikling.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

det er i hovedsak jeg som har laget denne søknad da jeg er norsk statsborger, og dermed forstår og skjønner bedre hva som trengs av søknad og dokumenter.

jeg har utelukkende gått etter anbefalinger fra politiet og de har hjulpet meg og finne frem til rett søknad, og også hvor den skulle sendes inn fra.

de tipset også om at ho kunne bli værende her frem til vi fikk svar.

jeg har ikke noe skriftlig på dialogen med politiet her, men det er innlysende at de har gitt meg dårlige råd og anbefalinger her.

de beklaget også dette per tlf.

men jeg er fullstendig klar over at dette nødvendigvis ikke holder ovenfor udi, men personen i udi mente jeg kunne nå igjennom.

i tillegg sa ho at de burde sett på søknaden og ikke avslag på formelt grunnlag når det tok så lang tid før vi fikk svar.

Lenke til kommentar

Det spørs nok om det ikke vil vise seg at personen fra UDI også har gitt litt feil veiledning og at det i praksis vil ende med et avslag.

Saken er nok på den annen side stadig vekk litt "åpen". Mener at jeg har hørt om tilfeller der man faktisk har dispansert fra kravet om å søke fra hjemlandet i en lignende situasjon.

Bare tiden kan vise hva dette blir til, men jeg tror nok at det er sannsynlighetsovervekt for at det blir til et avslag og at søknaden må sendes på nytt fra hjemlandet. Sikker kan man ikke være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...