Gå til innhold

Hva vil få deg til å endre oppfatning?


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

jeg vet ikke om det finnes en gud eller ikke.

 

Ingen av oss vet om det finnes en gud. Det er derfor de kaller det "tro"...

 

Jeg er ateist, og det er nok du også. Ateisme fordrer bare at man nekter å tro på en (eller flere) gud(er), ikke at man vet.

 

Personlig mener jeg Guds eksistens er irrellevant, fordi det ikke er noe som tyder på at hans eventuelle eksistens gjør noen som helst forskjell i våre liv. Derfor gidder jeg heller aldri å krangle med folk om det finnes noen Gud, jeg forlanger i grunnen bare at han og hans tilhengere skal ta det på privaten og ellers følge Kardemommeloven. Jeg har aldri hørt Gud protestere på det, bare mennesker "i hans navn", og det er de sistnevnte som er problemet her i verden, ikke deres hypotetiske skaper.

 

Geir :)

Hyggelig å høre☺

 

 

 

 

 

Søren også! Nå får jeg ikke sove i natt.

jeg vet ikke om det finnes en gud eller ikke. Jeg vet at ingen organisert tro på en egen gud er sannsylig.

Er jeg bare en agnostiker?

Går det an å være en millitant agnostiker?

 

Spør deg selv hvem det er som søker etter viten, og når du har funnet ham, så ser du at han er skapt av deg selv, og da tenker jeg du aldri vil finne natteroen ever ... eller kanskje du da gir opp selvskapelser, og endelig blir fri fra dine uvaner

 

Dette betyr at det må foretas ett valg mellom to ting, og da ender du vel opp med å spørre: Hvem er det da som velger ..? som igjen betyr at du sender deg selv rett tilbake til start igjen, og hva nå?

 

Nei, det er nok bedre å ikke tenke for mye over det, og bare velge det som føles best for nå, og gå for en mer eller mindre tydelig ateist-avatar - da har du i hvert fall noen å diskutere dette med, selv om de også bare er dine egne skapelser ..

 

corbis_rf_photo_of_dog_chasing_tail.jpg

Det er ikke alltid jeg forstår noe av det du skriver, men jeg tar det i god tro. Buddhister er snille, ikke sant?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

 

 

 

jeg vet ikke om det finnes en gud eller ikke.

Ingen av oss vet om det finnes en gud. Det er derfor de kaller det "tro"...

 

Jeg er ateist, og det er nok du også. Ateisme fordrer bare at man nekter å tro på en (eller flere) gud(er), ikke at man vet.

 

Personlig mener jeg Guds eksistens er irrellevant, fordi det ikke er noe som tyder på at hans eventuelle eksistens gjør noen som helst forskjell i våre liv. Derfor gidder jeg heller aldri å krangle med folk om det finnes noen Gud, jeg forlanger i grunnen bare at han og hans tilhengere skal ta det på privaten og ellers følge Kardemommeloven. Jeg har aldri hørt Gud protestere på det, bare mennesker "i hans navn", og det er de sistnevnte som er problemet her i verden, ikke deres hypotetiske skaper.

 

Geir :)

Hyggelig å høre☺

 

 

 

 

Søren også! Nå får jeg ikke sove i natt.

jeg vet ikke om det finnes en gud eller ikke. Jeg vet at ingen organisert tro på en egen gud er sannsylig.

Er jeg bare en agnostiker?

Går det an å være en millitant agnostiker?

Spør deg selv hvem det er som søker etter viten, og når du har funnet ham, så ser du at han er skapt av deg selv, og da tenker jeg du aldri vil finne natteroen ever ... eller kanskje du da gir opp selvskapelser, og endelig blir fri fra dine uvaner

 

Dette betyr at det må foretas ett valg mellom to ting, og da ender du vel opp med å spørre: Hvem er det da som velger ..? som igjen betyr at du sender deg selv rett tilbake til start igjen, og hva nå?

 

Nei, det er nok bedre å ikke tenke for mye over det, og bare velge det som føles best for nå, og gå for en mer eller mindre tydelig ateist-avatar - da har du i hvert fall noen å diskutere dette med, selv om de også bare er dine egne skapelser ..

 

corbis_rf_photo_of_dog_chasing_tail.jpg

Det er ikke alltid jeg forstår noe av det du skriver, men jeg tar det i god tro. Buddhister er snille, ikke sant

 

 

Klart vi er snille, ellers kommer karmaen å tar oss .. ;)

 

Men det jeg bare enda engang gang ville påminne om, er det vitenskapelig beviste faktum at vi er steike tomme alle som en, men likevel oppstår alle fenomener ut fra den samme tomheten - og hadde vi bare latt det som er tomt, være tomt, og så fortsatt å leve med fenomener uten å enten ville eie dem, skyve dem fra oss, eller ignorere dem, så hadde vi blitt frie og enda snillere vesener.

Lenke til kommentar

Hmm, er litt usikker på om buddhismen har vært like "filosofisk" gjennom alle tider, men jeg må innrømme at mye av dems filosofi er noe en skal ta til tanke.

Dessverre det som skjærer litt på meg der er noe av det som er overnaturlig, men jeg gremmes siden jeg ikke vet om dette er beskrivelser på sinnstilstander eller bare en metafor for en følelse du ikke kan helt beskrive.

 

For tråden sin skyld så måtte det ganske solide bevis før jeg ville "tro" på noe som virker helt hinsidig, selv om det da skulle være tilfellet av en entitet som er gud-aktig så er det nok ikke en entitet jeg ville forholde meg til selv da. Men til slutt da så vil du bare ha en autoritets makt som fører til at en følger et sett med regler påtvunget av noe større enn en selv, om denne entiteten da ikke gir regler eller enforcer disse på noen måte... er da dette en "gud" i det heletatt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

De hindringer som ligger mellom meg og Nirvana, er alle som en de hindringene jeg selv har puttet der, og hvis jeg aldri skjønner den mekanismen, vil jeg fortsette å være ett ufritt vesen

 

Om du kaller din hindring for "logikk" eller for "religion" eller "mitt land" eller "mullhaen min", ja så er alle disse konseptene menneskeskapte i like stor grad som ordet "Gud", og resultatet er kliss likt - du fortsetter å gå rundt i ring

 

eller sagt på en annen måte: du fortsetter å være en fisk som svømmer rundt for å finne "vannet", fordi det har du hørt om, og det hørtes veldig forlokkende for en ekte tørrfisk, og så svømte du i vei .. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...