Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Politiet får BMW X5 som nye utrykningsbiler, hva synes du om dette?


k-orm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele greia med SUVene er jo at de gir lite innvendig plass i forhold til fysisk størrelse.

 

Jeg har ikke finregnet på plassen i X5 jeg heller, men vil tro at eksempelvis E-klasse gir omtrent samme innvendige plass.

Det er plass til dobbelt hundebur for tjenestehundene i tillegg til at man kan få noe bagasjeplass over og ved siden av burene, med spesialbygde bur vil man kunne få svært gode løsninger her.

For utstyr som brukes sjelden kan nok også ha en del mellom baksete og bur (jeg bruker selv denne plassen til ting som sovepose og diverse turutstyr i min bil), jeg har også hundebur stort nok til disse småtassene av noen maller, men jeg har valgt å ikke la det ta hele lengden av bagasjerommet siden mine hunder er noe mindre.. Det kan dog lett utvides til å bruke hele lengden, og ville da vært omtrent like stort som det politiet trenger for de fleste av sine tjenestehunder.

Lenke til kommentar

Mulig det er GL, lenge siden jeg har vært i Trondheim på kveldstid nå .. :p

 

Hundetjenesten forstår jeg absolutt at trenger en større bil, hundeburene tar hele bagasjerommet, så alt av utstyr blir lagt i baksetet. At innsatslederen skal kjøre i stor og fin bil forstår jeg heller ikke, men er vel for å lage en liten forskjell på h*n kontra resten..? :p Er kanskje mulig at h*n har med mer utstyr evt at bilen er bedre utstyrt for å gjøre jobben lettere..

 

Caravelle/Transporter er altfor store til å være politibiler, blir (trolig) parkert i alle tester kontra en X5. Samme tror jeg nok at Vito/Vivaro/Transit også blir da dette er kassebiler. Blir ikke levert med store motorene heller(?)

 

Jeg tror at SUV er et ganske bra kompromiss mellom plass og ytelse. Personbil har best ytelse, men begrenset plass og kasse bil best plass, men dårlig ytelse.

 

Nå har jeg ikke fin regnet på plassen i en X5, men den er vel ikke mange stasjonsvogner som kan konkurrere der?

SUV, inkludert X5 har jevnt over dårligere plass enn sine stasjonsvogn-motstykker. En 5-serie stv vil ha mer innvendig plass enn X5, spesielt når vi snakker bagasje. X-modellene har tragisk bagasjerom sammenlignet med hvordan de ruver på utsiden. De er jo i prinsippet bare heiste hatchbacks.

 

Slenger på litt dokumentasjon:

 

 

Overvurderer plassen

– Det viktigste rent praktisk sett er faktisk plassen. Mitt inntrykk er at mange bilkjøpere overvurderer hva man får av plass i det vi kan kalle en "vanlig" SUV. Da tenker jeg en relativt kompakt bil, med nypris mellom 400.000 og 500.000 kroner.

– De fleste stasjonsvognene i samme prisklasse har nemlig større bagasjerom, ofte mye større. Og det kan jo være en litt kjedelig oppdagelse å gjøre som nybakt SUV-eiere – at bilen rett og slett blir for trang i mange sammenhenger, sier Benny.

http://www.tv2.no/a/4161165

 

Edit: Ut fra min egen kilde å dømme kan man jo fundere på om ikke oversikt er endel av grunnen til at Politiet ønsker SUV - høyere fra bakken=bedre sikt/overblikk.

Endret av toth
Lenke til kommentar

I Nederland bruker politiet hovedsakelig små raske Golf'er, Touran og Transporter som politibiler, selvfølgelig fullt utstyrt med datamaskin og kameraer og alt. De har en del sivile versjoner og, og en del Volvo V70 til UP/trafikkpolitiet.

 

SUV er helt unødvendig spør du meg, en Touran med en 2.0TDI og 170hk hadde fungert fint det og har jo mer enn nok plass, samme med en 5-serie eller en E-klasse som nevnt ovenfor.

 

Men er vel kulere og tøffere med BMW?

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Da Passat ble valgt første gang i -07 elns var det vel et krav at bilen skulle være politibil fra fabrikk og ha en maxpris på 750k.

Det var vel bakgrunnen for at ikke Volvo leverte noe anbud der mener jeg å huske.. Så endte de opp med Passat som var delvis ombygd i Norge og i tillegg kostet mer enn 750k om jeg ikke husker feil..

Det var en lang liste med krav, og noen av dem var ganske fantasifulle husker jeg, men felles for alle leverandørene var at ingen kunne tilfredsstille speccen unntatt Volkswagen som leverte et bygg på personbil utarbeidet av Ferno Norden og Simarud. Den traff alle kravene unntatt pris, men avvik fra pris var ikke styrende i speccen så dermed vant Volkswagen som eneste tilbyder.

 

Politiet ville ikke ha fabrikkbygd politibil da den ikke var god nok for det norske politiet av en eller annen grunn, så de var aldri med i en kravspec.

Endret av Ham 550
Lenke til kommentar

Politiet VILLE ha en fabrikksbygget politibil, men det kunne ikke leveres innenfor de kravene de ellers hadde satt.

 

Volvo ble for dyr, og valgte derfor å ikke levere anbud som en direkte følge av priskravet.

 

At de så valgte å gå for et anbud der prisavviket var vesentlig (20% eller så over) sier vel egentlig mest om etaten som utlyste anbudet.

Med så endrede forutsetninger burde de den gang utlyst anbudet på nytt.

 

Det er mulig det var runden fra 2011 jeg siktet til, er ikke så lett å huske alle disse årstallene..

 

http://www.politiforum.no/no/nyheter/2011/mars/Volvo+uten+politibiltilbud.d25-TM7rY0X.ips

 

Her står blant annet:

"Politiforum får bekreftet at Harald A. Møller-konsernet har lagt inn anbud på Passat firehjulstrekk i diselversjon. Dette har konsernet gjort i samarbeid med en underleverandør i Norge. Konsernet klarer altså ikke å levere en ferdig fabrikkbygget politiversjon, slik PDMT primært ønsker."

 

Uansett er det jo humor at det har blitt flere og flere E-klasser som patruljebiler, selv om det vel fortsatt er Passat som er standarden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Møller leverer mye du ikke finner i prislistene bare sånn at det er sagt.

 

Og for å sitere justiskomiteen i 2011 som var kritiske til at den norske kravspesifikasjonen var så 'unik': "..forstår heller ikke hvorfor de norske kravene må være så spesielle at hverken fabrikkbygde VW Passat for tysk politi eller fabrikkbygde Volvo XC70, politiversjonen, for svensk politi, aksepteres i Norge."

 

Slike biler kan fint leveres, men som jeg skrev tidligere oppi her så ble fabrikkferdige politibiler vurdert som ikke bra nok og derfor ekskludert fra kravspek.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil tro at ønsket om høy bakkeklaring primært er for å kunne forsere hindringer som fortau, trafikkøyer og kjøre opp og ned på gangveier. Ellers kan dere se her at Beredskapstroppen i dag bruker blant annet Land Cruiser V8 som aksjonsbil.

Du klarer å komme frem på de aktuelle stedene med en pinglete bysykkel om du vil.. De fleste stedene klarer du også med noe så dårlig terrenggående osm en Segway.

 

En E-klasse med forsterket understell (taxi-understell) ville trolig vært et godt alternativ.. Jeg TROR man får de med airmatic og heve-mulighet også..

 

X5 har vel ikke så mye høyere bakkeklaring enn E-klassen min har vil jeg tro..

Den er på 16cm i normalstilling, men økes med 6,8cm ved heving.. Det vil altså si at den blir 22,8cm i hevet stilling. Helt på høyde med svært mange SUVer.

Lenke til kommentar

 

Går fint det med en vanlig politibil.

 

Kan ikke si at de suser over den kanten, og det er ikke mye om å gjøre. Hadde den vært smalere, ville bilen stått med hjulene på begge sider og da hadde det nok i beste fast skrapt borti.

 

Men kan ikke nyttelast også være en årsak? Vil tro at en X5 kan ha flere KG inni bilen enn en Passat

Lenke til kommentar

En av grunnene til at X5 ble valgt foran Passat er plass (i følge artikkelen). Og det er snakk om innsatsledere og hundepatruljen som ikke har behov for å jakte biler i biljakter. Passat/V70 kommer nok til å bli brukt en god stund til som vanlig politibil :)

 

I Trondheim (iallefall) gjøre innsatslederen i en MB GLK/M (husker ikke modellen).

 

Innsatslederen i Trondheim kjører en GL. Både GLK og M er mindre.

Lenke til kommentar

Er det nokon som kjenner til kva spesifikasjoner som blei lagt til grunn for valg av bil?

 

Eg vil nesten tru at det ikkje er så viktig at det er veldig god plass i bilen så lenge det er plass til f.eks hundebur.

 

Noke av det viktigaste vil vell være dette med at bilen er høg slik at ein har betre oversikt (viktig ved utrykningskjøyring) og at bilen er trafikksikker.

 

Eg vil nok også tru at nokon har rekna litt på dette med innkjøpspris, levetid og vedlikeholdskostnader. På generelt grunnlag så er det ofte slik at det som er billig å kjøpe ofte har kort levetid eller er dyrt å vedlikeholde.

Lenke til kommentar

Jeg har levert en del anbud til det offentlige i Norge:

Jamfør regler for offentlige anskaffelser så er slike kravspesifikasjoner taushetsbelagt, men det legges en rekke krav til modell, drivlinje, utstyr, pris, miljø etc og så vektes alt sammen med en prosentgrad som redegjør for viktigheten av det spesifikke kravet (f.eks utslipp under 150g = 10% viktig totalt sett. Til sist kan man legge til krav som ikke er ufravikelige, men som gir en fordel til tilbyderen (f.eks automatgir).

Når du kommer til bunn av kravspesifikasjonen så summerer du prosentene, og høyest sum vinner.

Det er nok en understatement å si at Politiets liste var ganske lang og krevende mtp at justisdepartementet reagerte på dette..

Endret av Ham 550
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...