Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Politiet får BMW X5 som nye utrykningsbiler, hva synes du om dette?

k-orm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hva er egentlig poenget med å velge en SAV, når bilen skal ha økt nyttelast, tåle røffere forhold og ha bedre plass.

Det må da være mange alternativ som er bedre, og særlig med en motor på drøye 200hk.

Lenke til kommentar

Hvis de skulle ha en god tøff bil som innfrir alle kravene burde den jo heller valgt noe som Toyota Land Cruiser V8

Jeg er forsåvidt enig, men det er veldig avhengig av hva den skal brukes til. BMW F15 er et hestehode foran Land Cruiser med V8 diesel i ren ytelse, selv 3L baseline-modellen, så om den skal brukes som en interceptor så tror jeg en X5 er bedre.

Hvor tøff bilen er vet jeg ikke om har noen innvirkning, men kan tenke meg at det er litt psykologi pågående, der sjansen for at mistenkte rømmer er høyere om politiet ruller opp i en 450 hestekrefters Carina II, sammenlignet med en baseline Mercedes.

Lenke til kommentar

X5 som politibil er jo bare helt latterlig. Når sant skal sies så hadde sikkert jeg også hatt lyst på en X5 (eller helst en ML) som "arbeidsbil" om jeg hadde vært politi. Man skal jo trives på jobb, og da må man jo gjerne kjøpe noe som er litt tøft.

At de ikke valgte en ramme-SUV som er mange ganger mer heavy-duty er jo veldig snodig egentlig. Tøffhet/kulhets-faktoren til X5 overveide vel det. Er liksom ikke like kult med en Toyota Land Cruiser.

Lenke til kommentar

Dette er vel snakk om biler til utrykningsenhetene, at de ikke satser på litt tøffe vanlige personbiler kan jeg ikke forstå..

En vanlig stasjonsvogn vil kunne holde høyere hastighet enn disse høyhusene.

Hvis de trenger ekstra bakkeklaring er det jo også stasjonsvogner man får med luftfjæring slik at man da får økt bakkeklaring med 6-7cm elns.

Å velge SUV som et utrykningskjøretøy er i beste fall ulogisk.

Lenke til kommentar

Nå har aldri politibiler vært særlig billige, så 700-800k per stykk er ikke direkte sløsing, og på et statsbudsjett så koster det omtrent like mye som ~10 meter med motorvei, for å putte det i perspektiv, og mesteparten av det forsvinner i avgifter som går tilbake til staten. Hvor en X5, ML, Q7 whatever hadde passet inn har jeg ikke peiling på, men vi snakker om lommerusk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da Passat ble valgt første gang i -07 elns var det vel et krav at bilen skulle være politibil fra fabrikk og ha en maxpris på 750k.

Det var vel bakgrunnen for at ikke Volvo leverte noe anbud der mener jeg å huske.. Så endte de opp med Passat som var delvis ombygd i Norge og i tillegg kostet mer enn 750k om jeg ikke husker feil..

• Liker 1
Lenke til kommentar

En av grunnene til at X5 ble valgt foran Passat er plass (i følge artikkelen). Og det er snakk om innsatsledere og hundepatruljen som ikke har behov for å jakte biler i biljakter. Passat/V70 kommer nok til å bli brukt en god stund til som vanlig politibil :)

I Trondheim (iallefall) gjøre innsatslederen i en MB GLK/M (husker ikke modellen).

• Liker 1
Lenke til kommentar

En av grunnene til at X5 ble valgt foran Passat er plass (i følge artikkelen). Og det er snakk om innsatsledere og hundepatruljen som ikke har behov for å jakte biler i biljakter. Passat/V70 kommer nok til å bli brukt en god stund til som vanlig politibil :)

I Trondheim (iallefall) gjøre innsatslederen i en MB GLK/M (husker ikke modellen).

Det er vel gjerne GL innsatslederen kjører i dag tenker jeg, også det er fullstendig unødvendig, de klarer seg fint med normale personbiler.. Faktisk ville vel normale personbiler stort sett vært bedre egnet all den tid de også kjører utrykning titt og ofte..

Hva er definert som "utrykningsenhetene"?

Joda, dette er ca 800 tjenestepersoner som skal rykke inn i saker som eksempelvis terror, gisselsituasjoner, væpnede aksjoner og en del andre spesielle situasjoner..

Hva taler for at de skal ha en bil som er mindre egnet til høyhastighetskjøring enn alternativet er?

Jeg sier ikke at de bør ha en rå sportsbil, men de bør definitivt ha personbiler med svært gode kjøreegenskaper i tillegg til en eventuell mulighet til å heve bilen.

Dette er helt standard hyllevare i dag, og å kjøpe SUV antar jeg er noe man gjør primært fordi beslutningstakerne mener det er tøft.

Hvis plassen er argumentet kan både VW Caravelle/Transporter og Mercedes Vito være gode alternativer sammen Opel Vivaro og Ford Transit..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Mulig det er GL, lenge siden jeg har vært i Trondheim på kveldstid nå .. :p

Hundetjenesten forstår jeg absolutt at trenger en større bil, hundeburene tar hele bagasjerommet, så alt av utstyr blir lagt i baksetet. At innsatslederen skal kjøre i stor og fin bil forstår jeg heller ikke, men er vel for å lage en liten forskjell på h*n kontra resten..? :p Er kanskje mulig at h*n har med mer utstyr evt at bilen er bedre utstyrt for å gjøre jobben lettere..

Caravelle/Transporter er altfor store til å være politibiler, blir (trolig) parkert i alle tester kontra en X5. Samme tror jeg nok at Vito/Vivaro/Transit også blir da dette er kassebiler. Blir ikke levert med store motorene heller(?)

Jeg tror at SUV er et ganske bra kompromiss mellom plass og ytelse. Personbil har best ytelse, men begrenset plass og kasse bil best plass, men dårlig ytelse.

Nå har jeg ikke fin regnet på plassen i en X5, men den er vel ikke mange stasjonsvogner som kan konkurrere der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...